معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مراکز نگهداری زنان بزهکار یا آسیب‌دیده تقریباً در کشور وجود ندارند. این مراکز در حد مورد نیاز جامعه در کشور راه‌اندازی نشده‌اند و این موضوع قطعاً آسیب‌های اجتماعی خود را به دنبال دارد.

انتقاد مولاوردی از کمبود مراکز نگهداری زنان بزهکار

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا،  شهیندخت مولاوردی امروز (۷ اسفندماه) در حاشیه بازدید از مرکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد فرشتگان اهواز در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت مراکز نگهداری زنان بزهکار در کشور با بیان اینکه تقریبا در کشور این مراکز وجود ندارند، اظهار کرد:‌ برای زنانی که از زندان آزاد شده‌اند یا زنان آسیب دیده در کل کشور تقریبا چنین مراکزی به آن معنایی که در تصور همه ما است، وجود ندارد. اطلاع دارم که سازمان بهزیستی جهت راه اندازی چنین مراکزی برنامه‌هایی دارد اما این مراکز در حد مورد نیاز جامعه در کشور راه اندازی نشده اند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ یکی از برنامه هایی که مشتاقانه به صورت مشترک با بهزیستی پیگیر آن هستیم، توسعه مراکز بین راهی است تا زمانی که زنان این دوران را پشت سر گذاشتند جهت توان‌افزایی و مهارت‌افزایی و برای این‌که بتوانند بازاجتماعی شوند و دوباره به جامعه و خانواده بازگردند، به این مراکز مراجعه کنند. اکنون در حال پیگیری این برنامه هستیم.

مولاوردی تصریح کرد:‌ نبود یا کمبود مراکز نگهداری شبانه‌روزی زنان بزهکار یا آسیب‌دیده قطعا آسیب‌های اجتماعی مربوط به خود را به دنبال دارد و تبعات این موضوع دوباره به خود جامعه بازمی‌گردد. یکی از تبعات آن نرخ بسیار بالای بازگشت به زندان در ایران است. این نرخ معمولا در سایر کشورها ۵ درصد است اما در ایران نرخ بازگشت به زندان ۲۰ درصد است.

وی ادامه داد: ‌جالب است که بازگشت به زندان در فصول سرد سال بیشتر است زیرا در این فصول بحث اقامتگاه و تغذیه مطرح می شود و این گونه افراد ترجیح می دهند جرمی مرتکب شوند تا دوباره به زندان برگردند که این مساله تبعات اجتماعی خود را به دنبال دارد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر آمار زندانیان در کشور فوق‌العاده قابل توجه است، عنوان کرد: ‌آسیب‌هایی که درون زندان متوجه زنان و خانواده‌های این زنان و حتی مردان می‌شود، نیازمند یک توجه ویژه است. کاهش تعداد زندانیان و جمعیت کیفری کشور اکنون یکی از سیاست‌های قضایی است که هر چند آغاز شده اما سرعت لازم را ندارد و باید منتظر بمانیم تا ببنیم کی به وضعیت مطلوب می رسد.

مولاوردی مساله آمار بالای ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل در میان دختران خوزستانی را یکی از مسایل نیازمند اقدام فوری دانست و گفت: از آغاز دولت یازدهم بحث دختران بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده را مورد شناسایی قرار دادیم و اقداماتی را با آموزش و پرورش آغاز کردیم و در زمینه این اقدامات یکی از استان های مدنظر هم استان خوزستان است و پس از این نیز پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت تا در برنامه‌های آینده استان خوزستان نیز مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به بازدید از مرکز اقامتی میان‌مدت درمان اعتیاد فرشتگان اهواز اظهار کرد: این مرکز تنها کمپ ترک اعتیاد بانوان در خوزستان است که توسط بخش غیردولتی راه اندازی شده است. در بازدیدی که امروز از این مرکز داشتیم مقرر شد که این کمپ، گزارشی مکتوب از مشکلات، مسایل و چالش هایی که دارد به ما منعکس کند تا با پیگیری‌هایی که انجام خواهیم داد به ارتقا وضعیت این کمپ و مسایل و مشکلاتی که دارند کمک کنیم و این مرکز بتواند بحث مهم ترک اعتیاد زنان را به خوبی پیش ببرد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص علت وجود تنها یک مرکز ترک اعتیاد بانوان در خوزستان بیان کرد:‌ در این زمینه ماده ۱۶ را پیگیری خواهیم کرد تا بفهمیم که چرا تاکنون این مراکز در خوزستان راه اندازی نشده است و اگر نیاز به کمک ما باشد حتما این کمک‌ها را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه آمار ابتلا به سرطان سینه در کشور بالا است، عنوان کرد:‌ در خصوص بیماری سرطان سینه در میان بانوان غربالگری را در برنامه داریم البته این موضوع را از طریق وزارت بهداشت پیگیری می کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.