شاید این موضوع یکی از شروط طرفین یا نوعی اعلام برتری نسبت به رقیب باشد. اما باید پذیرفت این موضوع نه عرف و نه غیر طبیعی و عجیب است بلکه بیشتر مربوط به سیاست های داخلی یک بنگاه اقتصادی نسبت به موضوعی خاص است.

ابهام در میزان مشارکت ایران برای تولید قطعات پژو، به خاطر محرمانه ماندن قرارداد!/برخی قطعه سازان بیش از یک سال از خودروساز طلب دارند

اختصاصی قدس آنلاین- مهندس بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو درباره ورود اولین خودروی جدید پژو به بازار ایران و میزان بومی سازی قطعات این محصول به قدس آنلاین گفت: در این تولیدات بحث درصد قطعات داخلی استفاده شده در این محصول مطرح است که بخشی از قطعات ساخت داخل مربوط به مونتاژ، رنگ، لاستیک، شیشه و باتری است. بنابراین رسیدن به عددی حدود ۳۰ درصد برای داخلی سازی قطعات خودرو کار ساده ای است. وی درباره افزایش سهم قطعات ساخت داخل در سه محصول جدید پژو خاطرنشان کرد: افزایش سهم قطعات ساخت داخل در این محصولات موضوع زمانبری است که برای تحقق آن یا باید مدت زمانی گذشته و یا در این خودروها از قطعاتی که در خودروهای قبلی استفاده می شده، استفاده شود که سعی بر این است با مجموعه این اقدامات داخلی سازی در مرحله اول به ۴۰ درصد برسد.

شهریاری با اشاره به سهولت تکنولوژی ساخت شیشه تصریح کرد: به هر حال تکنولوژی مربوط به ساخت شیشه صرفا با یکسری جک و شابلون صورت گرفته و کار چندان سختی نیست، همچنین قطعاتی مانند لاستیک، باتری، مونتاژ و رنگ خودرو نیز پیچیدگی خاصی ندارد. وی افزود: اما تولید قطعات موتوری مانند میل سوپاپ و پیستون می تواند بین دو طرف ایرانی و فرانسوی مشترک بوده و از این طریق سهم ایران به ۴۰ یا حتی بیشتر از آن برسد. البته من نمیدانم قرارداد اخیر ایران خودرو با پژو شامل بومی سازی قطعات موتوری نیز شده یا فقط شامل قطعات غیر موتوری می شود.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو اظهار داشت: بنابراین در شرایط فعلی تولید قطعاتی که نیازی به خط تولید زمان بر و سرمایه بر ندارند در اولویت ما هستنند اما با گذشت زمان طبیعتا مانند محصولات قبلی پژو که در ایران تولید می شد با کسب اجازه و گواهی کیفیت از طرف پژو فرانسه این قطعات نیز می توانند وارد خط تولید شود.

وی درباره اظهارنظر یکی از کارشناسان صنعت خودرو مبنی بر عدم تحقق ۴۰ درصد سهم قطعات داخلی و تولید ۱۴ درصد این قطعات در داخل کشور در اولین محصول جدید پژو در بازار ایران تصریح کرد: این احتمال وجود دارد، اما چون مونتاژ، رنگ، باتری، شیشه و لاستیک ها حتما از قطعات ایرانی خواهند بود به نظر می رسد در شرایط موجود حتی در مرحله اول سهم قطعات داخلی بیشتر از ۱۴ درصد باشد.

شهریاری با اظهار بی اطلاعی از مفاد قرارداد بین ایران خودرو و پژو به قدس آنلاین گفت: من هم مانند شما و بسیاری دیگر متن این قرارداد را ندیده ام و فکر می کنم متن این قراردادها به بیرون درز نکرده و منتشر نشده است. وی درباره دلایل عدم انتشار این قراردادها اظهار داشت: شاید این موضوع یکی از شروط طرفین یا نوعی اعلام برتری نسبت به رقیب باشد. اما باید پذیرفت این موضوع نه غیر طبیعی و عجیب است بلکه بیشتر مربوط به سیاست های داخلی یک بنگاه اقتصادی نسبت به موضوعی خاص است. این قطعه ساز درباره به روز بودن تکنولوژی های موجود در صنعت قطعه سازی ایران خاطرنشان کرد: تکنولوژی و دانش فنی دو مقوله جدا از هم هستند که مکمل یکدیگرند، به نظر من قابلیت ساخت قطعات با دانش فنی مطابق روز دنیا در کشور وجود دارد. تکنولوژی هم می تواند متناسب با فرآیند تهیه و آماده شود کما اینکه سابقه آن در کشور است و اینکه می توانیم تلفیق این دو را فراهم کرد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو درباره مطالبات قطعه سازان از خودروسازان اظهار داشت: میانگین این مطالبات بالا است و من واقعا قطعه سازانی را سراغ دارم که بیشتر از یکسال از خودروسازان طلب دارند و فعلا هم از درمان های موقت و فریب دهنده استفاده می شود.

وی درباره پرداخت مطالبات قطعه سازان افزود: خودروسازان با ارائه فرمول هایی به قطعه سازان مطالبات قبلی قطعه سازان را نفی کرده و بیشتر در باره تعاملات بعدی رایزنی می کنند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی می شود. شهریاری ادامه داد: به نظر می رسد برخورد عده ای با این قضیه بسیار سیاسی بوده و عده ای به دنبال  پاک کردن اصل صورت مسئله هستند.

این قطعه ساز در خاتمه با اشاره به سرمایه در گردش پایین قطعه سازان در ایران خاطرنشان کرد: اگر چه منابع مالی کافی در حال حاضر وجود نداشته یا بسیار محدود است اما باید اذعان داشت سرمایه در گردش در صنعت قطعه سازی به بیش از یکسال افزایش یافته در حالیکه در شرایط مطلوب باید این سرمایه در سال ۳ یا ۴ بار گردش داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.