مدیر آموزش و پرورش شهرستان شبستر  با بیان اینکه خیران مدرسه ساز و مدرسه یار سال گذشته بیش از ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به مدارس شهرستان کمک کردند گفت: دولت متعهد بود به هر میزان که خیران به مدارس کمک کنند، برای نوسازی، مقاوم سازی و بهسازی مدارس هزینه کند که به دلیل نبود اعتبار موفق به اجرای تعهد خود نشده است.

مدارس فرسوده، در انتظار اعتبار/ دولت به تعهداتش عمل نکرد

قدس آنلاین - دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان شبستر پنجشنبه گذشته برگزار شد. 
 


۲۰ مدرسه شهرستان نیاز به نوسازی دارد / آمار مدونی از تعداد خیران مدرسه ساز نداریم 

فرماندار شبستر از نیاز به بازسازی و نوسازیمدار ۲۰ مدرسه با هدف بهبود کیفیت آموزش به دانش آموزان این شهرستان با استفاده از کمک خیران خبر داد.

منصور طالب پور در حاشیه دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز شهرستان شبستر گفت: در سال های گذشته با کمک خیران ۴ مدرسه در تسوج، ۴ مدرسه در بخش مرکزی شهرستان و ۲ مدرسه دربخش صفیان شبستر نوسازی و احداث شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کمبود منابع دولتی برای ساخت مدرسه سبب شده به کمک خیران بیش از هر زمان دیگری نیاز باشد اظهار داشت: سال گذشته با استفاده از منابع دولتی تنها ۳۰۰ میلیون تومان برای تکمیل نواقص و تامین تجهیزات مورد نیاز در ۳ مدرسه هزینه شده است.

فرماندار شبستر در ادامه با بیان اینکه خیران تنها امید آموزش و پرورش برای جبران خلاءهای آموزشی شهرستان هستند ادامه داد: متاسفانه آمار مدونی از تعداد خیرانی که به آموزش و پرورش شهرستان کمک می کنند موجود نیست چراکه بسیاری از خیران شهرستان خارج از کشور زندگی می کنند و اطلاعات کاملی از این خیران نداریم.


 

آموزش و پرورش بدون خیران قادر به بالندگی آموزشی نیست/حدود ۴۰ درصد تعهد خیران در جشنواره اول عملیاتی شد 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان شبستر گفت: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند زمینه پرورش و بالندگی دانش آموزان را فراهم کند و در این راستا ضرورت دارد همه افراد جامعه، اولیا و خیران به نهاد تعلیم و تربیت کمک کنند.

ابوالفضل سرتیپی افزود: انسجام و یکپارچگی خوبی میان بخش های مختلف شهرستان در حمایت از آموزش و پرورش وجود دارد.

وی اضافه کرد: هم اینک ۳۳ خیر مدرسه ساز و ۷۷ خیر مدرسه یار (تامین کننده نیازهای نرم افزاری) در شهرستان شناسایی شده اند که با حمایت آنان بخشی از کمبودهای آموزشی شبستر جبران شده است.

این مقام‌مسول به وضعیت تعهد سال گذشته خیران مدرسه ساز و مدرسه یار اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰ درصد تعهدات خیران در جشنواره اول محقق شده است. پیش بینی می شود در جشنواره دوم‌ شاهد تحقق بیشتر تعهد خیران باشیم.

تعهد دولت عملیاتی نشد 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان شبستر  با بیان اینکه خیران مدرسه ساز و مدرسه یار سال گذشته بیش از ۷ میلیاردو ۵۰۰ میلیون تومان به مدارس شهرستان کمک کردند گفت: دولت متعهد بود به هر میزان که خیران به مدارس کمک کنند، برای نوسازی، مقاوم سازی و بهسازی مدارس هزینه کند که به دلیل نبود اعتبار موفق به اجرای تعهد خود نشده است.

به گفته سرتیپی، هم اینک ۴۰ درصد مدارس شهرستان فرسوده و نیازمند بازسازی است و اگر خیران به تعهد خود در جشنواره خیران مدرسه ساز و مدرسه یار عمل کنند تا سال آینده شاهد نوسازی واحدهای آموزشی خواهیم بود.

وی با یادآوری اینکه با استفاده از اعتبار هزینه شده از سوی خیران کار ساخت کلاس های آموزشی در شهرستان با جدیت ادامه دارد اظهار داشت: هم اینک ۱۸ کلاس درس در قالب ۳ واحد آموزشی در شهرستان ساخته می شود و انتظار می رود این کلاس ها تا آغاز سال تحصیلی جدید به آموزش و پرورش تحویل داده شود.

وی اضافه کرد: ساخت ۹ واحد آموزشی با ۶۰ کلاس درس برای تحصیل ۱۵۰۰ دانش آموز، ساخت فضای آموزشی ۱۲ کلاسه در روستا، نوسازی مدرسه شهید دریایی و هنرستان امام خمینی(ره) روستای احمدیه و بهسازی و تعمیر اساسی ۲۱ واحد آموزشی روستایی بخشی از فعالیت هایی بوده است که خیران در سال گذشته اجرا کره اند.

سرتیپی خاطرنشان کرد: تامین وسایل گرمایشی و سرمایشی در ۲۷ واحد آموزشی، ساخت ۵ باب نمازخانه در مدارس و تامین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی از جمله دیگر تلاش هایی بوده است که از سوی خیران محقق شده است.




مدرسه سازی شاخص توسعه کشور است/ مردم را در جریان مشکلات آموزش و پرورش بگذارید 

امام‌جمعه شهرستان شبستر خواستار اطلاع رسانی مشکلات آموزش و پرورش  به مردم برای جلب حمایت و مشارکت شهروندان در تامین و جبران کمبودهای آموزشی شهرستان شد.

حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده با بیان این مطلب افزود: اگر مردم در جریان مشکلات آموزش و پرورش قرار بگیرند و برطرف کردن این نیازها را یکی از اولویت های خود قرار بدهند آن زمان می توان انتظار داشت توسعه علمی از شتاب بیشتری برخوردار شود.

وی با بیان اینکه مدرسه سازی حرکتی جهادی است ادامه داد: حرکت های جهادی باید به سمتی سوق داده شود که منجر به تقویت مبانی علمی، فرهنگی و اجتماعی شود و هیچ سنگری بهتر از مدرسه نمی تواند چنین کارکردی داشته باشد. بنابراین ساخت یک مدرسه هزینه نیست بلکه سرمایه ای است که آینده را می سازد و به این علت از اهمیت زیادی برخوردار است.



تعهد خیران در آموزش و پرورش ۷۵ میلیارد تومان است/ شبستر پیشتاز جلب حمایت خیران مدرسه ساز 

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: خیران تا ۳ سال قبل برای مدرسه سازی و مدرسه یاری در این استان ۱۶ میلیارد تومان تعهد حمایت داده بودند اما اینک این تعهد با رشد چند برابری به ۷۵ میلیارد تومان افزایش یافته است.

جعفر پاشایی در دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان شبستر با اشاره به اینکه هم اینک ۲ هزار خیر مدرسه ساز و مدرسه یار در این استان شناسایی شده اند افزود: حدود ۷۰ درصد تعهد داده شده از سوی خیران برای کمک به نوسازی، بازسازی و تجهیز مدارس استان محقق شد است به گونه ای که می توان ادعا کرد خیران این استان خصوصا در شهرستان شبستر پیشتاز جلب و جذب حمایت خیران برای بهبود کیفیت آمزش در استان بوده اند.

وی، افزایش جشنواره های خیران مدرسه ساز و مدرسه یار را عامل بهبود مشارکت خیران در جبران خلاءهای موجود سخت افزاری و نرم افزاری در آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: تا ۲ سال قبل، تنها ۴ جشنواره خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار در استان برگزار می شد. برای افزایش استفاده از توانمندی خیران جشنواه های برگزار شده به ۲۵ مورد افزایش یافته است که سبب مشارکت بیشتر خیران و برای تامین نیازهای آموزشی مدارس شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، شهرستان شبستر را در میان شهرهای استان در جذب حمایت های مردمی و خیران پیشرو دانست و افزود: شهرهای شبستر، تسوج و صوفیان از جمله شهرهایی هستند که بر اساس آمارها موفق شده اند تعداد بالایی از خیران مدرسه ساز و مدرسه یار را برای نوسازی، مقاوم سازی و تجهیز فضاهای آموزشی به مشارکت با آموزش و پرورش تشویق کنند. آمارها نشان می دهد با مشارکت خیران نسبت عمومی مدارس این شهرستان به کل مدارس استان از نظر نوسازی، مقاوم سازی و تجهیز وضعیت بهتری دارد اما با استانداردها فاصله دارد.

پاشایی از تصمیم شورای آموزش و پرورش استان برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه نوسازی مدارس خبر داد و اظهار داشت: هر خیری که ۵۰ درصد کار ساخت، مقاوم سازی و تجهیز مدارس را در استان انجام دهد، آموزش و پرورش و مدیران استان متعهد شده اند ۵۰ درصد دیگر کار را با اختصاص اعتبار تکمیل کنند.

به گفته مدیرکل آموزش وپرورش استان آذربایجان شرقی، اطلاعات مربوط به پروژه های مورد نیاز بازسازی، مقاوم سازی  نوسازی مدارس تکمیل شده است: هر خیری که علاقه مند است اعتباری برای نوسازی، بازسازی و ومقاوم سازی مدارس استان هزینه کند می تواند اطلاعات طرح ها را از سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهیه کند.


خبرهای خوب برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تصویب معافیت های مالیاتی برای خیران مدرسه سازی که بخشی از درآمد خود را صرف ساخت مدرسه می کنند خبر داد.

سید حمایت میرزاده افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در لایحه برنامه ششم توسه تصویب کردند، کسانی که بخشی از درآمد خود را صرف ساخت، نوسازی، مقاوم سازی و تجهیز مدارسی که از سوی آموزش و پرورش هر استان به عنوان مدرسه نیازمند معرفی شود کنند، در ترازنامه تجاری سالانه از معافیت های مالیاتی برخوردار شوند. همچنین نمایندگان دولت را مکلف کردند به هر میزان که خیران به آموزش و پرورش کمک می کنند معادل همان مبلغ را برای تامین نیازهای مدارس همان استان یا شهرستان هزینه کنند.

وی، ترویج فرهنگ ساخت مدرسه و حمایت از مدارس را از اولویت های امروز کشور عنوان کرد و اظهار داشت: قانون اساسی دولت را مکلف به فراهم کردن زمینه های آموزش و پرورش رایگان و در دسترس برای همه اقشار جامعه کرده است اما نیازهای آموزش و پرورش به گونه ای است که تنها با اتکا به اعتبارات دولتی نمی توان این ماموریت را به درستی انجام داد.

میرزاده ادامه داد: اولیا و شهروندان بسیاری هستند که علاقه دارند فرزندان آنان در مدارس مناسب و با کیفیت تحصیل کنند و از این رو، با کمک های مالی خود به مدارس می کوشند بخشی از هزینه های مدارس را تامین کنند. باید با جهت دهی به کمک های اولیا و خیران مدرسه ساز و مدرسه یار ترویج فرهنگ مدرسه سازی در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد تربیت فرزندانی شایسته برای کشور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.