قدس آنلاین- اهواز:جنگ علاوه بر ایجاد خرابی و سوق دادن روستائیان مرز نشین به شهرهای اطراف حاشیه هایی را برای شهر ها آفرید که به علت نبود امکانات نوعی زندگی برزخی بین شهر و روستا برای این افراد ایجاد کرده است که گویا قصد دل کندن از کلان شهرهای ما را ندارد.

اهواز در زمره حاشیه دارترین شهر های درگیر با حاشیه نشینی است

به گزارش قدس آنلاین، علاوه بر جنگ، توزیع نا برابر جمعیت و همچنین توزیع نامناسب امکانات و اعتبارات عمرانی از قبیل ساخت سدها و از بین رفتن روستاها  و بیکار شدن مردمانی که شغل اصلی شان دامداری و کشاورزی بود، سبب مهاجرت به شهر و ایجاد حاشیه نشینی شد.

امنیت در گرو رفع محرومیت

امروزه اهواز دومین جمعیت حاشیه نشین پس از مشهد را داراست.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به آمار بالای حاشیه‌نشینان در خوزستان و تبعات اجتماعی و فرهنگی آن برای استان، در این رابطه می گوید: ۲۵ در صد جمعیت خوزستان حاشیه نشین هستند که از شرایط اولیه زندگی محروم اند وما اگر خواهان امنیت هستیم باید به مسائل معیشتی و تأمین نیازهای اولیه مردم جامعه و حذف محرومیت‌ها اهتمام داشته باشیم تا این غبار محرومیت از جامعه زدوده شود. وجود فقر معلولیت‌های زیادی را در جامعه به‌وجود آورده که با یک همت عالی می‌توان آن را کاهش داد.

اهواز دومین شهر حاشیه نشین کشور

کارشناسان حاشیه نشینی را جلوه عینی نابرابری های اجتماعی و اقتصادی می دانند.

تفاوت در آمدی و امکانات شغلی و استفاده از امکانات اولیه زندگی مهاجرین را به سمت حاشیه شهر می کشاند و متعاقب آن مشکلاتی را در فرایند شهرنشینی به وجود می آورد که یکی از عناصر منفی در شهرنشینی بوده و هزینه های زیادی را بر مسئولان شهری و دولتی تحمیل می کند و گاها مسئولان شهری در حل معضلات و ایجاد امکانات اولیه زندگی برای حاشیه نشینان باز می مانند.  

در این رابطه شهردار اهواز با بیان اینکه اهواز پس از مشهد دومین شهر حاشیه نشین کشور است، گفت: حدود ۳۵۰ هزار حاشیه نشین در مناطق مختلف این کلانشهر  ساکن هستند. سید خلف موسوی همچنین با اشاره به مصوبات استانداری خوزستان در خصوص ارائه خدمات به مناطق حاشیه نشین کلانشهر اهواز می گوید: برای خدمات رسانی به ساکنان این مناطق، نواحی ویژه ای تاسیس شده اما وسعت حاشیه نشینی آنقدر زیاد است که برخی از مسئولان استان خوزستان حتی نشانی این مناطق را نمی دانند وعمق مشکلات در مناطق حاشیه نشین مرکز خوزستان بسیار زیاد است.

حاشیه نشینی یکی از عناصر منفی در شهرنشینی بوده و هزینه های زیادی را بر مسئولان شهری و دولتی تحمیل می کند و گاها مسئولان شهری در حل معضلات و ایجاد امکانات اولیه زندگی برای حاشیه نشینان باز می مانند.  

حاشیه نشینی تهدیدی برای امنیت

جمعیت حاشیه نشین معمولا به دلیل توسعه نیافتگی این مناطق از کمبود امکانات بهداشتی، درمانی و اقتصادی در رنج هستند، و حتی در بسیاری مواقع از وجود ابتدایی ترین امکانات زندگی مثل: آب شرب سالم، گاز، برق ، آسفالت، فضای آموزشی و تفریحی و نیز مراکز درمانی مجهز محروم بوده و مشکلات زیادی را متمل می شوند.

جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز در مجلس ضمن آنکه حاشیه نشینی در اهواز را بیشتر به دلیل مشکلات ناشی از جنگ تحمیلی همچون مهاجرت روستاییان و شهروندان شهرهای همجوار به این کلانشهر می داند، گفت: تصاحب مزارع  کشاورزان و زیر کشت بردن آنها از سوی صنایع کشاورزی عامل موثر دیگری است که در مهاجرت روستاییان و کشاورزان و افزایش حاشیه نشینی موثر بوده است و رفع مشکلات آنها مستلزم توجه جدی دولت و همکاری تمامی مسئولان استانی و کشوری است.
  
کاظم نسب همچنین با بیان اینکه حتی ۵۰ درصد از برنامه های تدوین شده در جهت مدیریت حاشیه نشینی اهواز محقق نشده، گفت: خوزستان نباید با وجود ظرفیت های عظیم و منابع خدادادی نفت و گاز، صنعت و کشاورزی از محرومیت، شیوع امراض سرطانی، آلودگی هوا، حاشیه نشینی و مشکلات بهداشتی بی شمار رنج ببرد؛ هیچ وجدانی قبول نمی کند علیرغم تمامی این امکانات اهواز حتی یک نفر حاشیه نشین داشته باشد  و بی توجهی نسبت به این معضل می تواند برای امنیت استان و نظام دردسر ساز باشد.

طرح توسعه پایدار برای حل معضل حاشیه نشینی

حقیقت آن است که حاشیه نشینی به عنوان یک آسیب اجتماعی و تقسیم ناعادلانه بودجه و ثروت می تواند مولد سایر آسیب های اجتماعی هم باشد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی درباره موضوع حاشیه نشینی گفت: پیرو جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری در زمینه اولویت‌بندی آسیب‌های اجتماعی داشتیم دومین مورد بعد از اعتیاد، موضوع حاشیه‌نشینی بیان شده ومطالعاتی در وزارت کشور برای همه مراکز استان‌ها و شهرهای درجه ۲ با هدف تعیین اولویت‌ انجام داده ایم تا بتوانیم براساس این اولویت دستگاه‌های اجرایی را که وظایفی در قبال این موضوع دارند، مسئول کنیم که پای کار بیایند.

وزیر کشور درباره وضعیت حاشیه نشینی در خوزستان گفت: طرح توسعه پایدار را از ۳سال قبل انجام دادیم و مراحل تصویب این طرح گذشته است؛ این طرح امسال ۱۰۰میلیارد تومان اعتبار در بودجه داشت و برای سال آینده نیز اعتبار خوبی پیش‌بینی شده که اولویت نیز به مباحث حاشیه‌شهر داده شده و موضوع حاشیه نشینی در خوزستان به‌ویژه اهواز در دستور جلسه شورای اجتماعی قرار گرفته و به استاندار نیز اعلام شده که برنامه‌هایشان را ارائه دهند و در آنجا اگر تصویب شود، می‌توانیم دوباره منابعی را در اختیار بگذاریم و دستگاه‌ها را متولی انجام کار کنیم و امیدواریم با طرح توسعه پایدار و نیز پیگیری آن بتوان اقدامات موثری را انجام داد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.