بجنورد- مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: در ایام خانه تکانی که در آستانه سال نو انجام می شود باید مراقب مسمومیت با شوینده های خانگی بود.

مدیرکل پزشکی قانونی  نسبت به مسمومیت با شوینده های خانگی هشدار داد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی خراسان شمالی، بابک سلحشور اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به ایام آخر سال و نظافت منزل و خانه تکانی شاهد مسمومیت با شوینده‌های خانگی از جمله انواع ضدعفونی کننده‌ها و سفیدکننده هستیم که مسمومیت‌های شایع در این خصوص، مسمومیت با سفیدکننده‌های خانگی است.

وی با بیان اینکه معمولاً سفیدکننده های خانگی دارای غلظت‌های ۵ تا ۱۰ درصد هستند و بلع اشتباهی آنها منجر به تحریک مخاط دهان و مری می شود افزود: در ‌چنین غلظت‌هایی منجر به آسیب قابل توجهی نمی‌شودو ایتکس از پرطرفدارترین سفیدکننده‌های خانگی است.

سلحشور گفت: اگر سفیدکننده ها با محلول‌های پاک کننده اسیدی مخلوط شوند، گاز کلر آزاد می شود که بویژه در فضاهای بسته از جمله حمام و دستشویی می‌تواند منجر به اختلالات تنفسی از جمله ریزش اشک، سرخی چشم، خشونت صدا، تنگی نفس و مشکلات ریوی، به خصوص در افراد مسن و اطفال شود.

وی ادامه داد: در صورتی که از سفیدکننده‌های صنعتی با غلظت بالای ۱۰ درصد استفاده شود، بلع این نوع مواد ممکن است اثرات سوزانندگی و تخریبی شدیدی در مخاط دستگاه گوارش، شبیه اسیدها و قلیاها ایجاد کند که لازم است افراد در اسرع وقت به بیمارستان و اورژانس مسمومیت ها ارجاع داده شوند.

سلحشور افزود: در صورت آلودگی های پوستی و چشمی با سفیدکننده ها به ویژه در غلظت های بالا، حتما با مقدار فراوان آب، حداقل به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شست وشو انجام و در صورت تاری دید، چشم ها و وجود اثرات تحریک کننده پوستی به پزشک مراجعه شود.

وی گفت: در موارد مسمومیت های استنشاق ناشی از ترکیب این گونه مواد، با پاک کننده های اسیدی، بلافاصله از محیطی که در آن قرار دارید خارج و در فضای آزاد با اکسیژن کافی مستقر شوید.

وی افزود: در صورت بروز سرفه های شدید و تنگی نفس و تنفس های تند و سطحی، برای جلوگیری از عوارض و مشکلات بعدی به مراکز درمانی و اورژانس مسمومیت ها مراجعه شود تا اقدامات لازم از جمله استفاده از اکسیژن، داروهای گشاد کننده راه های هوایی و اقدامات پاراکلینیکی از جمله انجام رادیوگرافی قفسه سینه انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.