بجنورد- رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی از برگزاری ۸ کارگاه آموزشی شناخت سرطان و راههای مقابله با این بیماری در استان خبرداد.

۸ کارگاه آموزشی شناخت سرطان و راههای مقابله با آن در خراسان شمالی برگزار می شود

سید حمید حریری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، با اشاره به اینکه در راستای آگاهی مردم با سرطان و راههای مقابله با آن این کارگاهها توسط انجمن عطوفت برگزار خواهدشد، گفت: تفاهم نامه ای با اموراجتماعی استانداری منعقد شده تا ۸ کارگاه آموزشی شناخت سرطان و راههای مقابله با این بیماری در استان طی سال جاری و سال آینده برگزار شود. 

وی بیان کرد: انجمن عطوفت این کارگاهها را به صورت آزمایشی و پایلوت  با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان از اسفند ماه جاری آغاز می کند و تا پایان فروردین ماه سال آینده تمام کارگاهها برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به آمار روبه رشد سرطان دراستان اظهار داشت: این انجمن به دنبال توسعه روشهای تشخیص زودرس سرطان و پیشگیری و غربالگری سرطان در استان است.

حریری افزود: اگر یک دهم بودجه هایی که برای درمان گزاف سرطان هزینه می شود برای توسعه روشهای تشخیص زودهنگام هزینه شود آمار روبه رشد سرطان در سال های آتی کاهش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه یکی از راههای دست یابی به این مهم نهادینه کردن فرهنگ خود مراقبتی است ، خاطرنشان کرد: این فرهنگ باید از مدارس شروع شود و اگر بتوانیم ۵۰ درصد سبک زندگی شهروندان را نیز در استان تغییر دهیم تا اندازه زیادی در پیشگیری از سرطان موفق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تغذیه سالم و بهداشتی در خراسان شمالی قابل قبول نیست، تصریح کرد: بسیاری از مردم سبک زندگی و تغذیه درستی ندارند که برای پیشگیری از سرطان باید سبک و روش زندگی باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه اسم سرطان در جامعه بحران زا شده و درروح و روان مردم تاثیر بدی گذاشته است، اظهارداشت: این بیماری به غلط بین مردم شناسایی شده و مردم بدانند با تشخیص زودهنگام این بیماری قابل درمان است.

حریری ادامه داد: کودکان مبتلا به سرطان خون و لوسومی ۸۰ درصد قابل درمان هستند اگر به موقع تشخیص داده و درمان زودتر انجام شود.

وی یادآورشد: حدود ۳۷ درصد مردان ۴۰ تا ۵۰ سال به مشکل پروستات برخورد خواهند کرد که با یک آزمایش پی اس آ هرسال می توانند میزان عملکرد پروستات خود را بررسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: جامعه هدف زنان ۳۵ تا ۶۰ سال با یک غربالگری با سونوگرافی و ماموگرافی می توانند مشکل را درنطفه خفه کنند و با سرطان سینه غلبه شود و مورد جراحی قرارگیرد.

رئیس انجمن عطوفت خراسان شمالی با اشاره به اینکه دستورات جدید پیشگیری از سه نوع سرطان در استان برای سال آینده دردستور کار قراردارد، گفت: با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان پیشگیری ازسرطان های برست، دهانه رحم و روده بزرگ در دستورکار قرار می گیرد تا تشخیص زودهنگام داشته باشیم.

حریری اظهار کرد: در حال حاضر یک هزار و ۵۸۰ بیمار سرطانی در استان وجود دارد که از این تعداد ۶۰۰ نفر خانم، ۹۸ کودک زیر ۱۳ سال و ۱۳ کودک زیر هشت سال و مابقی بیماران را آقایان تشکیل می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.