مدیرملی طرح همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس از نابودی 6.5 میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس طی 70 سال اخیر خبر داد.

نابودی 6.5 میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس طی 70 سال/ 5 میلیون هکتار باقی‌مانده جنگل‌ها را به حال خود رها نکنیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، شیرین ابوالقاسمی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت جنگل‌‌های حوزه زاگرس گفت: خروجی طرح زاگرس بعد از پنج سال تدوین برنامه‌ای بلند مدت برای حفاظت و نگه‌داری از جنگل‌های حوزه زاگرس است که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود.

مدیرملی طرح همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس بیان کرد: این طرح قبلا با همکاری سازمان جهانی محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان برنامه و عمران ملل متحد برگزار شده که خروجی این برنامه در پایان سال گذشته تدوین برنامه‌ای بلند مدت و سند حفاظت زاگرس بوده است.

وی با اشاره به پیوند عمیق مردم استان با طبیعت گفت: برای حفاظت از این زیست بوم شکننده و حساس نیازمند همکاری همه دستگاه‌های استانی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، اداره‌کل راه و شهرسازی و برنامه و بودجه هستیم که خوشبختانه نگاه‌ها در این حوزه مثبت است و آثار و پیامدهای ناشی از سوء‌بهره‌برداری خارج از ظرفیت منابع طبیعی در سطح ملی خود را نشان می‌دهد و خود مسؤولان متوجه وضعیت منابع طبیعی شده‌اند که امیدواریم با تدوین برنامه شاهد پایداری طبیعت در برنامه‌ای که بعد از 30 سال تدوین شده، باشیم.

مدیرملی طرح همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس در ادامه با بیان اینکه حوزه زاگرس در گذشته 12 میلیون هکتار جنگل داشت، بیان کرد: حدود 6 میلیون و 500 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس را طی 70 سال از دست دادیم و تنها 5 میلیون و 500 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس محافظت شده که امیدواریم چند سال آینده نگوییم 5 میلیون جنگل باقی مانده حوزه زاگرس را هم از دست دادیم.

ابوالقاسمی به مهمترین عوامل تخریب جنگل‌های زاگرس اشاره کرد و گفت: بهره‌برداری ناپایدار، تغییر کاربری اراضی، چرای بی‌رویه دام و سایر عوامل موجب تخریب جنگل‌های زاگرس شده که روند تخریب در سال‌های اخیر بیشتر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه امکان بازسازی طبیعت وجود دارد، افزود: نگاه بخشی‌گری به منابع طبیعی و اینکه هر دستگاه‌های بخواهد آب، گاز، تغییر کاربری اراضی و سایر اقدامات خود را در جنگل‌ها انجام دهد بی‌شک طبیعت زاگرس را قبل از 70 سال آینده از بین خواهد برد چرا که سرعت تخریب با توجه به افزایش جمعیت نسبت به 70 سال گذشته افزایش داشته است و باید با همکاری همه مسؤولان ادارات و دستگاه‌ها از این محیط و طبیعت برای نسل‌های آینده حفاظت کنیم.

ابوالقاسمی به راه‌های حفظ طبیعت زاگرس اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه به وضوح به فصل محیط زیست اشاره شده و در این برنامه آمده که هر سال باید چقدر مرتع، جنگل و آبخوان احیا شود، همچنین باید برای حفاظت از تالاب‌ها و چشمه‌ها از سرشاخه‌های آن حفاظت شود.

وی خواستار توجه مسؤولان به برنامه حفاظت از جنگل‌های زاگرس شد و گفت: حوزه زاگرس 50 درصد آب شیرین کشور را تولید می‌کند که 90 درصد آن در کشاورزی و 8 درصد در شرب و صنعت هزینه می‌شود بنابراین مسؤولان باید هم و غم خود را برای حفاظت از زاگرس بگذارند که رویکرد آنها در مدیریت پایدار کشاورزی، مدیریت پایدار آب و سالم نگه‌داشتن زیستگاه عوض شود.

این مسؤول اضافه کرد: برای حفظ جنگل‌های زاگرس برنامه کشاورزی پایدار، مرتع‌داری پایدار و جنگل‌داری پایدار در دست اقدام است و نگاه سازمان جنگل‌ها و مراتع و سازمان مدیریت منابع آب که در برنامه ششم به فصل آب، کشاورزی و محیط زیست توجه شده این است که این موارد جزء اویت‌های ملی در برنامه پنج ساله ششم توسعه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.