دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: فعالیت افراد ذیربط برای آماده سازی ایرباس ۳۳۰ موجب شد تا شرایط برای حضور هواپیما طی دو روز آتی مهیا شود.

ایرباس‌های میلیاردی در صف ورود به ایران

به گزارش قدس آنلاین، ماه های اخیر بحث ورود هواپیمای های نو، سوژه داغ رسانه ها  شده  است که با بررسی آن ها می توان دریافت که عده ای موافق نوسازی ناوگان هواپیمایی هستند و عده ای دیگر نیز خروج پول های میلیاردی از کشور بابت خرید هواپیما را ضرورت نمی دانند و برطرف کردن سایر مشکلات مانند، معضل بزرگراه‌ها ، ناوگان ریلی و معیشت مردم را از جمله «باید» های دولت عنوان کردند.

هواپیمای نو در محافل سیاسی نیز مورد بحث و نقد قرار گرفته است که با دفاع رئیس جمهور همراه شد، هم اکنون به سراغ کارشناسان ناوگان هواپیمایی و نماینده مجلس رفتیم تا درباره این موضوع نظرات آنان را بپرسیم.

ایرباس‌های میلیاردی در صف ورود به ایران!

مقصود اسعد سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص ایرباس 330 که در راه کشور است اعلام کرد: یکی از 100 فروند ایرباس 330 در راه کشور قرار بود 5 اسفند وارد کشور شود که بنا به دلایلی زمان آن به تعویق و تاریخ دقیق برای حضور این هواپیما در ناوگان هوایی کشور مشخص نیست، اما فعالیت دست اندر کاران شرکت هواپیمایی ایران ایر برای آماده سازی ایرباس 330 جهت ورود به ناوگان هوایی کشور احتمال حضور این هواپیما را طی دو روز آتی بیشتر خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بحث پرداخت مطالبات مالی این هواپیما براساس فاینانس خواهد بود، بیان کرد: 100 فروند هواپیمای ایرباس به نام شرکت هواپیمایی ایران ایر در راه کشور است که حضور دو فروند دیگر از این هواپیما‌ها در ناوگان هوایی کشور تا قبل از عید و طی روزهای آینده پیش بینی می‌شود.

نبود مدیران مجرب عامل مشکلات بخش هوایی است

هوشنگ شهبازی کارشناس هواپیمایی نیز با توجه به اینکه واردات هواپیما از کشور‌های خارجی با هدف نوسازی ناوگان هوایی از اولویت‌های بخش هوایی کشور به شمار می‌رود، اظهار داشت: ایجاد اشتغال، رونق گرفتن بخش هوایی و صنعت توریسم در کشور موجب توسعه اقتصادی و بهبود این بخش خواهد شد.

شهبازی همچنین در ادامه افزود: عمده ظرفیت‌های لازم برای تحریک بخش هوایی برای رونق گیری وجود دارد، اما عدم وجود مدیران مجرب عامل اصلی و مسبب چالش‌ها و کند شدن روند اجرایی و پویایی در بخش هوایی شده است که تقویت این امر نیازمند یک برنامه ریزی و چاره اندیشی جدی خواهد بود.

خرید هواپیما برای کشور مشروط شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره تصمیم دولت مبنی بر خرید هواپیما در شرایط اقتصادی کنونی اظهار داشت: خرید برای کشور دو حالت دارد،یک اینکه در قبال خرید هرموردی، پولی را از کشور خارج کنیم که این موضوع باید طبق نیازهای اولویت بندی شده کشور صورت بپذیرد.

وی ادامه داد: دومین حالت بدین گونه است که در قبال خرید برای کشور، پولی را خارج نکرده و یا بابت طلب خود از سایر کشورها ، موردی را از آنها مطالبه کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر سیستم حمل و نقل هوایی کشور فرسوده و ناکارآمد است افزود: ما موافق تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی هستیم ولی اگر قرار است پولی از کشور خارج شود خرید هواپیما در وضعیت کنونی ضرورت نداشته و اولویت های بسیاری غیر از این برای کشور وجود دارد.

رضایی کوچی ادامه داد: در وضعیت کنونی کشور اگر پولی وجود داشته باشد در ابتدا باید صرف توسعه و نوسازی شبکه ریلی برای جابجایی مسافر و کالا، اصلاح جاده ها ، بزرگراهها و بافت های فرسوده، راههای روستایی و کاهش و حذف 16 هزار تایی تصادفات و..... شود.

وی تصریح کرد: خرید هواپیما برای کشور زمانی تحت موافقت ما قرار می گیرد که پولی از کشور خارج نشده و در قبال طلب ما از سایر کشورها نباشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم بیان داشت: دولت و وزیر به ما اعلام کرده اند که با خرید هواپیما هیچ پولی از کشور خارج نشده و وجهی درقبال آن هم پرداخت نخواهد شد و بابت دریافت طلب از سایر کشورها نیست، هواپیما از بابت درآمدهای حاصل از عملکرد خود در حمل و نقل کشور ، هزینه خریدش را تأمین خواهد کرد.

وی تصریح کرد: البته ما منتظر مشاهده قرارداد مذکور در کمیسیون عمران هستیم ،دراین باره با پرورش مدیرعامل ایران ایر هم گفتگو داشته و خواسته ایم تا هرچه سریعتر قرارداد فوق را به ما ارائه دهند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس درپایان گفت:این موضوع برپایه عدم خروج پول از کشور و عدم دریافت طلب از سایر کشورها اشکالی ندارد چرا که اولا پولی نداریم درثانی اولویت های مهمتر از خرید هواپیما برای کشور وجود دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.