۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۸
کد خبر: 507859

با روشن شدن مشعل سکوی فاز 20 بزرگترین میدان گازی کشور،‌ عملیات استارتاپ این سکو با موفقیت انجام شد.

مشعل سکوی فاز 20پارس جنوبی روشن شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، با تلاش دست اندرکاران این شرکت فراساحلی، مشعل سکوی فاز 20 از پنجم اسفند ماه امسال آماده روشن شدن با گاز ترش چاه این فاز بوده؛ این در حالی است که به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و بسته بودن بندر عسلویه؛ امکان اعزام نفرات حفاری برای باز کردن چاه ها در آن تاریخ میسر نشده است.
لازم به ذکر است، با مساعد شدن وضعیت دریا در تاریخ 7 اسفند ماه سال جاری؛ نفرات حفاری به سکو اعزام شده و آماده سازی و بازکردن چاه‌ها صورت گرفته و مشعل در تاریخ 8 اسفند ماه روشن گردید.
شایان ذکر است؛ به رغم مشکلات تدارکات برخی از اقلام بدلیل نامساعد بودن دریا؛ با تلاش و پیگیری کارکنان و پیمانکاران فعال در این طرح فراساحلی؛ این سکو در مدت 55 روز کاری به بهره‌برداری رسید که رکورد بی نظیری در تاریخ فعالیت های شرکت تاسیسات دریایی به شمار می‌آید.
به گفته مهندس مطلب افشاری مدیر پروژه فازهای 20 و 21 در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران؛ نصب سکوی فاز 20 این میدان در دریا در حالی انجام شده است که برخی از اقلام مورد نیاز سکو تا زمان انتقال آن به دریا به پروژه نرسیده بود؛ با اینحال نصب این تجهیزات به همراه تست های مورد نیاز با سرعت قابل توجهی به انجام رسید تا جایی که شاهد بهره برداری از این سکو در مدت 55 روز کاری بوده ایم که رکورد مناسبی به شمار می آید.
قابل ذکر است که سکوی فاز 20 از طرح توسعه فازهای 20 و 21 پارس جنوبی، دومین سکوی گازی این فاز به شمار می آید که به فاصله یک و نیم ماه از سکوی نخست ( فاز 21) به بهره برداری می رسد.
به گزارش روابط عمومی، عملیات نصب سکوی فاز 20 با ثبت رکورد یک ساعت و ٢٠ دقیقه ، سریع ترین زمان نصب سکوهای دریایی پارس جنوبی به شمار می رود. این سکوی 2هزار 650و تنی پس از عملیات موفق بارگیری، از یارد صنعتی شرکت تاسیسات دریایی ایران توسط بارج ابوذر 110 به خلیج فارس رسید تا روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کند.
لازم به ذکر است؛ خط لوله دریایی این فاز نیز هم اکنون مراحل تست نهایی را می گذراند که به محض اتمام این عملیات و آمادگی پالایشگاه خشکی، گاز این سکو به خط لوله سراسری تزریق خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.