سفیر ایران در تفلیس از سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به تفلیس و سفر نخست‌وزیر گرجستان به ایران در سال آینده خبر داد و با اشاره به تحولات رخ داده در منطقه قفقاز، گفت: نیازمند بازنگری و بازتعریف مناسبات و تعاملات با این منطقه هستیم.

گرجستان دروازه ورود به قفقاز/ سفر لاریجانی به تفلیس و نخست‌وزیر گرجستان به تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سید جواد قوام‌شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گرجستان که اخیرا برای تصدی این سمت وارد تفلیس شد، پیش از عزیمت به محل ماموریت به تشریح مناسبات ایران و گرجستان و برنامه‌هایش برای توسعه روابط آتی تهران و تفلیس پرداخت.

سفیر جدید کشورمان در این گفت‌وگو گرجستان را دروازه ورود به قفقاز می‌داند و می‌گوید: ایران بهترین شریکی است که می‌تواند نیاز مردم گرجستان را در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در دو حوزه انرژی و حمل و نقل تأمین کند.

سفیر ایران در این گفت‌وگو همچنین به نقش سازنده ایران در قفقاز اشاره کرده و در عین حال بر این اعتقاد است که نیاز به بازنگری و بازتعریف مناسبات با منطقه قفقاز وجود دارد.

وی همچنین عنوان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران به نقش خود در ارتباط با منطقه قفقاز و تنظیم و توسعه مناسبات با گرجستان و مسئولان این کشور ادامه خواهد داد و در این زمینه گفت که سفر علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به تفلیس و سفر نخست‌وزیر گرجستان به ایران در سال آینده شمسی در دستورکار قرار دارد.

قوام‌شهیدی روند کنونی مناسبات تجاری ایران و گرجستان را در حال حاضر با رقم مورد انتظار و ظرفیت دو کشور دارای فاصله زیادی می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر حجم مناسبات تجاری صد میلیون دلار است.

به باور وی با برنامه ریزی مطلوب می‌توان حجم تبادلات فیمابین را به میزان یک میلیارد دلار که از ظرفیت‌ها و ساختارهای تجاری دو کشور خارج نیست، رساند.

سفیر کشورمان همچنین گرجستان را ایستگاه تکمیل‌کننده کالا و پایگاه صادرکننده کالاهای مشترک بین دو کشور با مقاصد صادرات به اروپا و آسیای میانه می‌داند.

سفیر ایران در تفلیس همچنین گفت که در تلاش هستیم که موافقتنامه انتقال محکومان به حبس را با دولت گرجستان منعقد کنیم.

قوام‌شهیدی که پیش از این سمت عهده‌دار اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه و همچنین دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بوده در بخشی از این گفت‌وگو عنوان می‌کند که ایرانیان خارج از کشور نیازمند تشکیلات و متولی واحدی در داخل هستند که کلیه امور مربوط به آنها در زمینه خدمات‌رسانی و همچنین استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آنان را پیگیری کند.

وی همچنین می‌گوید: برخی قوانینی که موجب دغدغه ذهن هموطنان را در خارج از کشور شده و یا به صورت طرح و یا لایحه در دستورکار مجلس قرار گرفته می‌تواند مورد اصلاح قرار گیرد. موانعی که برای حضور آنها اعم از حضور اقتصادی، گردشگری و تردد مکرر آنها در چارچوب علایقشان به سرزمین مادری وجود دارد رفع شود.

مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

* گرجستان دروازه ورود به قفقاز
وی گرجستان را کشوری موثر در منطقه قفقاز با جمعیتی در حدود سه میلیون و 700 هزار نفر برشمرد که دارای موقعیت بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای در منطقه است و نه تنها برای ایران بلکه برای کشورهای پیرامونی در شمال این کشور و به ویژه همسایه بزرگ شمالی آن یعنی روسیه حائز اهمیت می‌باشد.
سفیر جدید ایران در ادامه، گرجستان را دروازه ورود به قفقاز برشمرد و افزود: این کشور در منطقه قفقاز از اهمیت بسیاری حیاتی برخوردار است و می‌تواند دسترسی کشورمان را از آن طریق به دریای سیاه و اروپا تسهیل کند.

قوام‌شهیدی به قرابت‌های تاریخی و فرهنگی ایران و گرجستان اشاره کرد و افزود: زبان و ادبیات فارسی در دل و جان مردم گرجستان نقش بسته و مردم این منطقه علائق زیادی به سرزمین ایران دارند.
وی با اشاره به اتباع ایرانی دارای اصالت گرجی که قرن‌هاست در کشورمان زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این موارد قرابت‌‌های ما را با مردم این کشور بیشتر می‌کند.

*کریدور شمال - جنوب و نقش آن در اقتصاد منطقه
سفیر ایران در ادامه دو مؤلفه بسیار مهم در مناسبات‌ جمهوری اسلامی ایران با گرجستان را مورد اشاره قرار داد اول ترانزیت کالا و خدمات و دوم انرژی و در توضیح بیشتر با اشاره به کریدور حمل و نقل شمال - جنوب که می‌تواند در تعاملات و همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران، گرجستان،‌ ارمنستان و آذربایجان نقش‌آفرین باشد، عنوان کرد: این کریدور از خلیج‌فارس و بنادر ایران در جنوب آغاز و به اروپا ختم می‌شود و در طول مسیر می‌تواند نقش زایندگی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و حمل و نقل و داد و ستد را تسهیل کرده و تحولی را در تولید، نقل و انتقال و تعاملات بین‌المللی، رقم بزند.
قوام‌شهیدی بر توجه ویژه به موضوع ترانزیت کالا و خدمات تأکید کرد و افزود: باید نسبت به آنچه که سهم ایران از این خط ترانزیتی مهم است با قوت و قدرت و همکاری نزدیک با دولتمردان گرجستان و در آینده نه چندان دور مسیر ترکیبی حمل و نقل را به مرحله اجرا برسانیم.

*برگزاری سه جلسه کارشناسی
وی با یادآوری این نکته که در گذشته بررسی‌های کارشناسی بین کشورهای ذینفع در منطقه انجام شده، گفت: تاکنون سه جلسه کارشناسی در این زمینه برگزار شده و انشاءالله در آینده نزدیک این موضوع عملیاتی شده و به تبع آن همکاری‌های منطقه‌ای را بیش از پیش گسترش خواهد داد.

*ایران بهترین شریک تجاری گرجستان/منبع انرژی مطمئن،‌امن و قابل اتکای ایران
سفیر ایران در تفلیس انرژی را دومین مؤلفه‌ای خواند که در زمینه اقتصادی برای دو کشور حائز اهمیت است و افزود: ما دارای ظرفیت‌های فراوان انرژی و یکی از دارندگان ذخایر عمده گاز در جهان هستیم و با توجه به تأمین نیازهای انرژی گرجستان که در گذشته فراز و نشیب‌های زیادی داشته و با مشکلات بسیاری مواجه بوده، استفاده از منبع انرژی مطمئن و امن قابل اتکا و درازمدت طرف ایرانی می‌تواند بیش از پیش به گرجی‌ها اعتماد تزریق کند.
به گفته وی ایران بهترین شریکی است که می‌تواند نیاز مردم گرجستان را در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در دو حوزه انرژی و حمل و نقل تأمین کند.
قوام‌شهیدی ادامه داد: در بحث انرژی مباحث پالایشگاهی و همچنین انتقال گاز را خواهیم داشت که می‌بایست در این زمینه مطالعات و بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری انجام و چگونگی اجرایی کردن تأمین نیازهای گرجستان مورد توجه قرار ‌گیرد که در دستور کار قرار دارد و به عنوان کار کلان اقتصادی بین دو کشور هم به صورت دوجانبه و هم سه جانبه تهران - باکو - تفلیس و همچنین ایران - ارمنستان - گرجستان مدنظر قرار دارد.
وی به بحث برق نیز اشاره کرد و افزود: تولید،‌ انتقال، توزیع و مبادله برق نیز از موضوعات همکاری به شمار می‌رود.
سفیر ایران با بیان اینکه امکانات و فرصت‌های متنوعی در ارتباط با گرجستان و همچنین قفقاز جنوبی وجود دارد، عنوان کرد: استفاده از این فرصت‌ها نیازمند اقدامات گسترده و فوری است تا به نتیجه مطلوب در این راستا برسیم و در زمینه ترانزیت کالا و انرژی موضوع را با دولت گرجستان دنبال خواهیم کرد.
* انجام پژوهش‌های دوجانبه در مراکز علمی و دانشگاهی
قوام‌شهیدی به قرابت‌های فرهنگی و تاریخی دو کشور پرداخت و افزود: می‌توانیم در این زمینه اقدامات مشترکی را سامان بخشیم و پژوهش‌ها و مطالعات دوجانبه را در مراکز علمی و دانشگاهی دنبال کنیم.
قوام شهیدی ادامه داد: در زمینه فرهنگی نیز باید تعاملات موجود را افزایش داد و می‌توان برنامه‌های متنوعی را در مباحث هنری، سینمایی، ادبیات و ... دنبال کرد.

* نقش سازنده ایران در قفقاز/نیاز به بازنگری و بازتعریف مناسبات با منطقه
وی به مناسبات بسیار خوب ایران با منطقه قفقاز و نقش سازنده جمهوری اسلامی از گذشته‌های دور و در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پس از آن در این منطقه اشاره کرد و افزود: ایران به نقش سازنده خود در راستای سعادت ملت‌های منطقه ادامه خواهد داد.
قوام‌شهیدی اضافه کرد: در این خصوص نیازمند طراحی راهبردهای مربوط برای تنظیم روابط کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت با کشورهای حوزه قفقاز هستیم.
سفیر ایران ادامه داد: اگرچه در گذشته برنامه کلانی در این زمینه در دستور کار قرار داشت، ولی با توجه به تحولاتی که رخ داده نیازمند بازنگری و بازتعریف مناسبات و تعاملات هستیم.
قوام‌شهیدی اضافه کرد: منطقه به سرعت در حال تغییر است و این شرایط الزاماتی را در روابط به وجود می‌آورد که ما این ضرورت‌ها را از نظر دور نخواهیم داشت.
* به توسعه مناسبات با گرجستان ادامه خواهیم داد
وی با اشاره به اهمیت ژئوپلتیکی و ژئواستراتژیکی گرجستان عنوان کرد:جمهوری اسلامی ایران به نقش خود در ارتباط با منطقه قفقاز و تنظیم و توسعه مناسبات با گرجستان و مسئولان این کشور ادامه خواهد داد و یکی از ضرورت‌های اولیه در این زمینه تبادل هیأت‌های بلندپایه بین دو کشور است که در سطوح مختلف دنبال خواهد شد. تبادل هیأت‌ها و مقامات دو کشور در سطح رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، مسئولان قوه قضائیه و دستگاه‌های فرهنگی و ... پیگیری خواهد شد.

* حجم مناسبات تجاری صد میلیون دلار
به گزارش فارس، سفیر ایران در تفلیس در ادامه این گفت‌وگو و در خصوص روند کنونی مناسبات تجاری بین ایران و گرجستان با بیان اینکه این مناسبات در حال حاضر با رقم مورد انتظار و ظرفیت دو کشور فاصله زیادی دارد، اظهار داشت: در حال حاضر حجم مناسبات تجاری صد میلیون دلار است که 80 میلیون دلار آن صادرات ایران به گرجستان و 20 میلیون دلار هم صادرات گرجستان به ایران را شامل می‌شود‌.با برنامه ریزی مطلوب می‌توان حجم تبادلات فیمابین را به میزان یک میلیارد دلار که از ظرفیت‌ها و ساختارهای تجاری دو کشور خارج نیست، رساند.
قوام‌شهیدی ادامه داد: کشورمان در عرصه صنعتی از جمله در زمینه قطعه‌سازی، ماشین‌آلات، اتومبیل و ساخت برخی از کالاهایی که مواد اولیه و علوم پایه آن موجود است دارای تجارب بسیاری می‌باشد که می‌توان با ساخت تدریجی آن، با تعرفه‌های صفری که گرجستان با اروپا دارد در راستای تولید محصولات در داخل گرجستان اقدام کرده و کالای نهایی را با همکاری مشترک تولید و به اروپا صادر کنیم. به عنوان مثال بسیاری از مواد غذایی تولیدی ایران می‌تواند به صورت مواد اولیه به گرجستان منتقل و در آنجا بسته‌بندی و نهایتا به اروپا صادر شود.
*گرجستان ایستگاه تکمیل‌کننده کالا و پایگاه صادرکننده کالاهای مشترک بین دو کشور
وی گرجستان را ایستگاه تکمیل‌کننده کالا و پایگاه صادرکننده کالاهای مشترک بین دو کشور با مقاصد صادرات به اروپا و آسیای میانه برشمرد و افزود: با توجه به جمعیت گرجستان، صادرات کالا به تفلیس صرفا بمنظور تأمین نیازهای این کشور نخواهد بود و بخشی از آن به اروپا و آسیای میانه صادر می‌شود، با این تمهید گرجستان به یکی از کشورهایی که در عرصه صادرات مجدد فعال است تبدیل خواهد شد.
*ایرانیان مقیم گرجستان
سفیر ایران در گرجستان در خصوص آمار ایرانیان مقیم گرجستان با بیان اینکه تعداد آنها بین هزار تا پنج هزار نفر تخمین زده می‌شوند، خاطرنشان کرد: رقم دقیقی در دست نیست، چرا که آمارها بر اساس خوداظهاری افراد تنظیم می‌شود و به دلیل اینکه برخی از ایرانیان مقیم تمایلی در این زمینه ندارند، نمی‌توان آمار دقیقی را ارائه داد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در مقاصد گردشگری پیرامون کشورمان رخ داده، بخش زیادی از اتباع ایرانی به صورت ترددی و یا در قالب توریست به گرجستان سفر می‌کنند و مقامات گرجستان برآورد 500 هزار نفری در سال را گزارش کرده‌اند که البته این میزان بسته به وضعیت کشورهای همسایه ایران است که امنیت و سهولت تردد به آن کشورها در این زمینه تأثیرگذار است.
سفیر ایران در خصوص اینکه آیا ایرانیان در گرجستان با مشکلی مواجه هستند، عنوان کرد: هم اکنون در این خصوص گزارشی ملاحظه نشده است. البته زمانی که تعداد زیادی جهانگرد به کشوری سفر می‌کنند احتمال بروز مشکلات کوچک متصور است.
* تلاش برای انعقاد موافقتنامه انتقال محکومان به حبس با گرجستان
وی در خصوص زندانیان ایرانی در گرجستان با بیان اینکه تعدادی از اتباع ایرانی در این کشور در زندان به سر می‌برند که عمده آنها به لحاظ جرائم مربوط به مواد مخدر در زندان هستند، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که موافقتنامه انتقال محکومان به حبس را با دولت گرجستان منعقد کنیم.

*سفر لاریجانی به تفلیس و سفر نخست‌وزیر گرجستان به تهران در سال آینده شمسی
سفیر ایران همچنین گفت که سفر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین سفر نخست‌وزیر گرجستان پیش بینی شده در سال آینده شمسی قرار دارد.
* علاقه‌مندی گرجی‌ها به سرزمین ایران
به گزارش فارس، وی در ادامه این گفت‌وگو گرجستان را کشوری خواند که نگاه مردم و دولت آن نسبت به جمهوری اسلامی و مردم ایران بسیار برادرانه و مثبت است و با توجه به علاقمندی‌های گذشته‌ای که به سرزمین ایران داشتند این علاقه همچنان وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد می‌کند تا تولیدکننده‌ها، تجار و علاقمندان به سرمایه‌گذاری مشترک با رغبت و علاقه بیشتری به همکاری و فعالیت با گرجستان مبادرت داشته باشند.
قوام‌شهیدی همچنین گفت: باید در زمینه شناخت گرجستان در لایه‌های مختلف جامعه و فرهنگ کشورمان اطلاع‌رسانی و فعالیت بیشتری انجام شود.

* نگاه اقتصاد محور داشته باشیم

وی افزود:‌ گرجستان و کشورهایی همانند آن یک فرصت هستند و باید از یک نگاه کاملا فرصت محور در کلیت مناسبات با گرجستان به نگاه غالب اقتصاد محور تغییر دیدگاه داد تا امکان کار کلان اقتصادی و دیگر جنبه‌های مناسبات دوجانبه اعم از فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را ساماندهی کرد.

* ایرانیان خارج از کشور نیازمند تشکیلات و متولی واحدی در داخل
قوام‌شهیدی که پیش از این سمت، عهده‌دار مدیرکلی امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه و همچنین دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور بوده در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه موضوع ایرانیان خارج از کشور از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور نیازمند تشکیلات و متولی واحدی در داخل هستند که کلیه امور مربوط به آنها در زمینه خدمات‌رسانی و همچنین استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آنان را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه به اعتقاد من یک دستگاه بسیار قوی و سیاست‌گذاری و همچنین هماهنگ کننده برای خدمات رسانی به ایرانیان خارج از کشور باید وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: چرا که باید از ظرفیت و جایگاه ایرانیان در راستای توسعه ملی و به عنوان قدرتی نرم در فراسوی مرزهای کشور استفاده شود.

*توجه جدی به ایرانیان خارج از کشور

مدیرکل سابق امور ایرانیان خارج از کشور اضافه کرد: من معتقدم ایرانیان خارج از کشور برای ما از چاه‌های نفت هم مهم‌تر هستند و باید به آنها توجه جدی شود و از ظرفیت‌ها و توان آنها و همچنین جایگاه تأثیرگذاری آنها در کشورهای مقصد و میزان تأثیر آنها در لابی‌گری با تشکیلات و مقامات کشورهای مقابل و همچنین سرمایه آنها در راستای توسعه ملی و استانی استفاده شود.
قوام‌شهیدی با بیان اینکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور علاقمند به کمک به استان‌های خود در راستای توسعه آنها هستند، خاطرنشان کرد: در این مدتی که در دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و همچنین اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه بودم به دنبال راه‌هایی بودم تا مساعدتی باشد ایرانیان خارج از کشور به سرزمین مادری خود هر چه نزدیک‌تر شوند و اعتماد آنها را به حدی بالا ببریم که اگر چه در خارج از مرزها بسر می‌برند، ولی بخشی از تولید فکری،‌ سرمایه و نگاه آنها به داخل کشور باشد.

 * اصلاح قوانینی که باعث دغدغه ایرانیان خارج از کشورند
وی ادامه داد: بحث ایرانیان خارج از کشور را باید مورد توجه جدی قرار داد و خلأهای قانونی و مشکلات باید در این زمینه مورد توجه واقع شود. برخی قوانینی که موجب دغدغه ذهن هموطنان را در خارج از کشور شده و یا به صورت طرح و یا لایحه در دستورکار مجلس قرار گرفته می‌تواند مورد اصلاح قرار گیرد. موانعی که برای حضور آنها اعم از حضور اقتصادی، گردشگری و تردد مکرر آنها در چارچوب علایقشان به سرزمین مادری وجود دارد رفع شود.
قوام‌شهیدی با اشاره به مصوباتی که در دولت یازدهم در این زمینه تصویب شده، خاطرنشان کرد: این مصوبات در سی و چند سال گذشته بی سابقه بوده و موجب تسهیل تردد هموطنان ایرانی در خارج از کشور شده است.
وی ادامه داد: باید بررسی کرد که چگونه می‌توان برای بانوان ایرانی که همسران خارجی دارند و همچنین فرزندان آنها مصوبات قابل اعتماد و رضایت‌بخشی تدوین کرد.برای مشمولان خدمت نظام وظیفه در گذشته اقدامات بسیار خوبی انجام شد که بایستی به صورت نظام‌مند ادامه یابد و در این خصوص مطالعات و پیشنهاداتی انجام شده که امیدواریم به مرحله اجرا گذاشته شود.
قوام‌شهیدی اضافه کرد: در خصوص سرمایه‌گذاری قوانین خوبی داریم که نیازمند بازبینی است و باید پنجره واحدی را به معنای کامل محقق سازیم تا قدرت رقابت برای جذب سرمایه و حضور تکنولوژی و علم ایرانیان خارج از کشور را به همراه داشته باشد و این موارد در کنار هم می‌تواند زمینه گسترده‌ای را برای حضور فیزیکی و مجازی ایرانیان در توسعه ملی فراهم سازد و رضایت آنها را نسبت به سرزمین مادری و علاقمندی در دفاع از کشور در اقصی‌نقاط جهان رقم بزند.
وی با بیان اینکه در دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اقدامات بسیار خوبی آغاز و تا حدودی به مرحله اجرا رسیده بود، اظهار داشت: برخی از آنها تا مرحله طرح در جلسات کمیسیون، دولت و مراجع ذیربط مطرح شد از جمله بحث صدور کارت تردد برای همسر و فرزندان بانوان ایرانی که با اتباع خارجی ازدواج کرد‌ه‌اند و همچنین وضعیت نظام وظیفه مشمولان.
قوام‌شهیدی که تا چند روز دیگر استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور گرجستان خواهد کرد، ادامه داد: در سرمایه‌گذاری دو موضوع تأمین امنیت سرمایه شامل تضمین اصل و سود برای سرمایه‌گذاری و همچنین تسهیل قوانین و سهولت فرآیندهای اداری سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این خصوص کارگروه‌های هفت‌گانه‌ای وجود داشت که پیشنهاد می‌شود مصوبات دبیرخانه پیگیری شود و نهایتا مباحث مربوط به تردد و حضور ایرانیان در مجلس شورای اسلامی و داشتن نماینده‌ای از این اقشار و رسیدن صدای ایرانیان خارج از کشور در خانه ملت دنبال شود به نحوی که از ظرفیت میلیونی ایرانیان خارج از کشور استفاده بهینه‌ای شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.