مسئول روابط خارجی منطقه کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه «گاردین» گفته است که مسئولان این منطقه قصد دارند از مناطق آزادشده موصل توسط نیروهای پیشمرگه به عنوان یک برگ چانه‌زنی برای استقلال از عراق استفاده کند.

طرح تجزیه‌طلبانه کردهای عراق؛ گرو نگه داشتن اراضی آزادشده موصل برای مذاکرات استقلال

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، یک مقام منطقه کردستان عراق می‌گویند مسئولان این منطقه در حال بررسی واگذاری اراضی آزادشده موصل توسط نیروهای کرد در قبال به رسمیت شناخته شدن استقلال کردستان از دولت مرکزی عراق هستند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «فلاح مصطفی» مسئول امور خارجی دولت منطقه‌ای کردستان که از «اربیل» با این روزنامه گفت‌وگو می‌کرد، گفت هرچند که هدف از مشارکت پیشمرگه در عملیات «موصل» بیرون راندن گروه تروریستی داعش از عراق است، اما اکنون زمان آن رسیده است که کردستان به استقلال برسد.

وی گفت: «مهم است که حق تعیین سرنوشت روی میز قرار گیرد. ما باید به این رابطه ناکارآمد [با بغداد] پایان دهیم. ما نه به طور کامل با عراق یکپارچه شده‌ایم و نه به طور کامل مستقل و دارای حاکمیت هستیم.»

مصطفی افزود: «باید بنشینیم و در مورد آینده اربیل و بغداد بحث کنیم، از جمله در مورد استقلال. اکنون زمان آن است که ما به معادله‌ای جدید برای این رابطه دست یابیم. امری که تاکنون محقق نشده است.»

به نوشته گاردین، روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که ممکن است از استقلال کردستان حمایت کند، مسئولان این منطقه را دلگرم کرده است. به ادعای مقامات کرد، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار با «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا این مسئله را «به صورت جدی» مورد بحث قرار داده است.

مصطفی در این رابطه گفت: «تماس‌هایی که پیش از این، در طول و بعد از انتخابات ایالات متحده داشتیم، دلگرم‌کننده بود. تصور می‌کنیم که فرصتی خوب برای ارتقا بیش از پیش روابط وجود دارد. به زودی تماس‌های بیشتری بین رهبری ما و رهبری ایالات متحده برقرار خواهد شد. اوضاع دلگرم‌کننده است و ما خوش‌بین هستیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا کردها قصد دارند از اراضی‌ای که در عملیات موصل آزاد کرده‌اند به عنوان برگه چانه‌زنی و اهرم فشار در مذاکرات استقلال استفاده کنند، گفت: «قطعا... این مسئله‌ای مهم است. مسئولیت، اراضی، مسئله نفت، منابع مالی، حریم هوایی، همگی باید مورد بحث قرار گیرند. می‌خواهیم گفت‌وگو با بغداد را در مسالمت برگزار کنیم، چراکه می‌دانیم همواره رابطه‌ای راهبردی بین ما برقرار خواهد بود.»

مصطفی با متهم کردن بغداد به تلاش برای «مطیع کردن» کردستان عراق، گفت: «توافق برای یک عراق فدرال شکست خورده است.»

وی گفت در صورتی که بغداد استدلال‌های مقامات کردستان را نپذیرد، ممکن است در این منطقه برای خودمختاری همه‌پرسی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.