مشهد- کلانشهر مذهبی مشهد با عنوان مشهد ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگ جهان اسلام با مشکلات خاص خودش باید اداره شود کلانشهر مشهد را با بخشنامه و دستورعمل‌های پشت میز نمی‌شود اداره و مشکلات آن را حل کرد این ها سخنان فرماندار این کلانشهر است.

برخی ادارات  در حاشیه هستند/مشهد از پشت میز اداره نمی شود

حسین پورحسین- مهرداد طبسی: فرماندار مشهد در نشستی با خبرنگاران روزنامه قدس با اعلام اینکه مشهد با بیش از ۳ میلیون جمعیت در همسایگی دو کشور ترکمنستان و افغانستان با انبوهی از جمعیت اتباع خارجی و بافت ناهمگون در حال اداره شدن است، گفت: سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر به زیارت مضجع شریف علی بن موسی الرضا(ع) می‌آیند و این کلانشهر مذهبی با عنوان مشهد ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگ جهان اسلام با معضلات خاص خودش باید اداره شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که عده‌ای که متأسفانه قادر به نگهداری فرزندان خردسال یا معلول خود نیستند به امید رأفت امام رؤوف فرزند خود را در جوار حرم مطهر رضوی رها می‌سازند که این مسأله از نظر اجتماعی جای سخن دارد.

فرماندار مشهد گفت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و برای رسیدگی به معضلات و مشکلات و رفع ناهنجاری‌های اجتماعی حاشیه شهر مشهد روزهای جمعه به اتفاق استاندار به حاشیه شهرمشهد سر می‌زنیم و بازدیدهایی را انجام می‌دهیم.

محمدرحیم نوروزیان با تأکید بر اینکه در طول هفته هم از پشت میز بلند شده و سر زده به حاشیه شهر سر می‌زنم، افزود: باید مسایل شهری و بخصوص حاشیه شهر مشهد را از نزدیک دید و شناخت و در این رابطه خرد جمعی حاکم است و افراد سیاسی اصول‌گرا، اصلاح طلب و میانه‌رو و اصناف و پزشکان و مهندسین و دیگر اقشار مردم همه با هم در یک مسیر حرکت می‌کنیم.

ادارات در حاشیه

وی با اشاره به اینکه چه من باشم و چه نباشم بدون خرد جمعی به راحتی کاری انجام نمی‌شود، افزود: بسیاری از ادارات شهرستان‌ها هم متأسفانه در حاشیه هستند و بدشان نمی‌آید که در حاشیه بمانند و ما می‌گوییم که این‌ها به جامعه آسیب می‌زند و ادارات استان‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در حاشیه گم می‌شوند و در شورای اداری استان هم گفتم نه تنها باید به مسایل شهر مشهد توجه ویژه بشود بلکه ادارات شهرستانی هم باید فعال باشند و این در حالی است که بعضی از شهرستان‌ها بعضی از ادارات را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه فرمانداری‌های شهرستان باید از حاشیه بیرون بیایند و دستگاه‌ها هم نقش ایفا کنند، افزود: باید این مسأله باور شود که کلانشهر مشهد مشکلات زیادی دارد که از انظار عموم خارج است و انتظار ما این است که مشهد بیش از آنچه هست باید دیده شود.

نوروزیان با برشمردن کارهای انجام شده در جهت حفظ امنیت و آرامش در جامعه گفت: ما زیر سایه عظمت حرم مطهر رضوی مشکلات شهر را کمرنگ دیده‌ایم و مسؤولان باید بیش از این به شهر مقدس مشهد توجه نشان دهند زیرا ۵۱ درصد جمعیت استان در مشهد مقدس ساکن هستند.

وی با اذعان به اینکه در حواشی شهر مشهد جرایمی اتفاق می‌افتد که آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد، افزود: امکانات و اعتبارات کلانشهر مشهد بسیار کم است و باید به آن توجه شود و بعضی از ادارات شهرستان‌ها هم با مشکل بودجه روبه رو هستند و باید امکانات هر شهر نسبت به مشکلات آن در نظر گرفته شود.

معاون استاندار و فرماندار مشهد با برشمردن طراحی‌های انجام شده در کارگروه‌های تخصصی برای رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر مشهد عنوان کرد: متأسفم که بگویم بسیاری از تکالیف کارگروه‌ها در جلسات بدون حضور بعضی از مسؤولان ادارات برگزار می‌شود و آن‌ها در این گونه کارگروه‌ها شرکت نمی‌کنند و در خانه نشسته‌اند و فکر می‌کنند که مسؤولان کارها را اداره می‌کنند و برخلاف زحماتی که کشیده می‌شود نقش دستگاه‌های شهرستان در این رابطه ضعیف بوده است.

وی یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید را رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و توجه ویژه به حاشیه شهرهای کلان برشمرد و افزود: این دستورعمل‌ها روی میز است و توجه مسؤولان کشور به حاشیه شهر و مسایل اعتیاد و طلاق جذب شده و این‌ها سرمایه‌های اجتماعی در کشور به حساب می‌آیند و نقاط آسیب‌پذیر در نقطه دید فرمانداری قرار گرفته است و در مشهد که از شمال غرب مشهد تا جنوب شرق مناطق حاشیه نشین و با این جمعیت انبوه مشکلات فراوان دارد باید به آن برسیم.

تلاش برای ابرسانی

فرماندار مشهد با اعلام اینکه برای آب رسانی به این جمعیت انبوه و شهرک‌هایی نظیر مهرگان و توس، طرح نبی اکرم(ص) به اجرا درآمد و آب آن‌ها تأمین شد افزود: ۳۰۰ کیلومتر پیمان سپاری کرده‌ایم که ۷۲ کیلومتر آن به اجرا درآمده و بقیه هم در دست اقدام است اما در بافت‌های فرسوده و کوچه‌های باریک با مشکل روبه رو هستیم، تصفیه خانه‌ها به ۵/۲ برابر افزایش یافته و ۸۰ هزار ظرفیت به ۸۳ هزار رسید و در خین عرب به آن اضافه شد در پرکندآباد هم به ۲۰۰ هزار رسیده‌ایم و آب پساب در حوزه کشاورزی با تکمیل تصفیه خانه‌ها رو به افزایش است و همچنین برق رسانی به حاشیه شهر با ۵/۱ کیلومتر افزایش خطوط و صرف هزینه ۱۷۱ میلیارد تومانی به حد مطلوبی رسیده است.

محمدرحیم نوروزیان با اعلام اینکه با چهار ایستگاه جدید گازرسانی ۵۰ کیلومتر شبکه و ۴۰۰۰ انشعاب ایجاد شده است، گفت: مخابرات هم در حاشیه شهر ۵۰ کیلومتر شبکه فیبرنوری و دکل ایجاد کرده است و تاکنون ۵۴۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شده است.

سلامت مردم اولویت کار

وی با برشمردن تعداد ۴۲ مرکز سلامتی و ۱۱۷ پزشکی در حاشیه شهر مشهد ابراز داشت: با مساعدت و همیاری آستان قدس رضوی بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر به انجام خواهد رسید و بیمارستان ۳۲۰ تخت خوابی هاشمی نژاد هم احیا گردید.

فرماندار مشهد با اعلام اینکه بهزیستی ۴۱ درصد خدمات را جهت توانمندسازی مصروف حاشیه شهر مشهد کرده است، افزود: آموزش و پرورش خراسان رضوی بیشترین توجه عملی را به حاشیه شهر مشهد داشته است و ۲۵ هزار مترمربع فضاهای آموزشی و ۱۸۹ کلاس درس در حاشیه شهر مشهد به بهره‌برداری رسانیده است که در میان دیگر دستگاه‌ها بیشترین کارآمدی را داشته است و این در حالی است که بسیاری از ساخت و سازها بدون در نظر گرفتن فضاهای آموزشی ساخته شده‌اند که معضلاتی را برای آموزش دانش‌آموزان به دنبال داشته است.

نوروزیان از استقرار کانکس‌های موقت و گشت نیروهای سیار پلیس در حاشیه شهر خبر داد و افزود: ۱۲ ایستگاه سیار در حاشیه شهر راه‌اندازی شد و با دوربین‌های جانمایی شده و همکاری دستگاه قضایی و معتمدین محلی خانه‌های اجاره‌ای که در آن کارهای خلاف انجام می‌شد پلمب شده و پایگاه‌های بسیج و مساجد و ۳۰ مرکز کاریابی و فنی و حرفه‌ای دایر و ۱۲۰ مجوز به مشاغل خانگی داده شد و بر این باوریم که اگر آسیب‌های اجتماعی را حل نکنیم جامعه از پای درمی‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.