مشهد- نشست هم اندیشی و گفتمان شاهنامه پژوهان به منظور بررسی شیوه‌های گسترش فرهنگ شاهنامه خوانی در جامعه و پاسداشت حماسه ملی ایران در بنیاد فردوسی شاخه توس برگزار شد.

فرهنگ شاهنامه خوانی باید از دوران کودکی نهادینه شود

به گزارش قدس آنلاین،  در ابتدای این نشست، دکتر عباس خیرآبادی با اشاره اهمیت شناسایی شاهنامه و ترویج فرهنگ شاهنامه در بین مردم برگزاری کلاس‌های شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهی را گامی مثبت و مهم در این راستا دانست و افزود: خوشبختانه بنیاد فردوسی توس با برگزاری کلاس‌های مختلف ادبی و هنری با محوریت شاهنامه  فردوسی و در سطحی بالا، گام‌هایی را در این زمینه برداشته ولی کافی نیست و باید کارهای بیشتری انجام شود.

توجه به ظرفیت‌های هنری شاهنامه

در ادامه پروانه عارف با اشاره به ظرفیت‌های هنری شاهنامه فردوسی اظهار داشت: برای معرفی شاهنامه می توان از شیوه‌های نمایشی مانند تئاتر، نمایشگاه‌های نقاشی و کارهای حجمی بهره گرفت و شخصیت‌ها و مفاهیم حماسه بزرگ ایران را به جامعه معرفی کرد.

برگزاری جشنواره شاهنامه برای کودکان و نوجوانان

دکتر زهرا دلپذیر هم اظهار داشت: آشنایی با فرهنگ و پیشینه ملی کشورمان که در شاهنامه به خوبی انعکاس یافته است باید از دوران کودکی و نوجوانی در ذهن فرزندانمان نهادینه شود.

این شاهنامه پژوه افزود: خانواده‌ها در درجه اول و سپس اولیای مدارس نیز نقش مهمی در تشویق کودکان و نوجونان به خوانش و آشنایی با داستان‌های شاهنامه دارند و باید به این مسأله توجه بیشتری نمایند.

چاپ داستان‌های کوتاه شاهنامه

ایرج رامتین، نویسنده و پژوهشگر ایران باستان نیز شاهنامه فردوسی را چکیده فرهنگ و تاریخ ایران و مایه ماندگاری و بالندگی زبان فارسی دانست و پیشنهاد کرد: کتاب‌ها و جزوه‌های کوچکی در ده برگ با نقاشی‌هایی از کاریکاتور نزدیک شاهنامه، در تیراژ بالا منتشر شود و در  اختیار کتابخانه‌ها و مدارس سطح شهر قرار گیرد.

در پایان پروین خاکپور مدیر اجرایی بنیاد فردوسی توس با اشاره به فعالیت‌های گسترده بنیاد فردوسی توس در زمینه‌های علمی، فرهنگی و هنری در زمینه گسترش فرهنگ شاهنامه در جامعه گفت: این نهاد مردمی نه تنها با سازمان‌های بین المللی بلکه با دیگر کشورهای فارسی زبان چون افغانستان و تاجیکستان نیز در این زمینه ارتباط و همکاری خوبی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.