زاهدان- مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مقایسه وضعیت کیفی هوای منطقه سیستان در سال جاری نسبت سال گذشته نشان‌دهنده افزایش روزهای سالم هوا به دلیل ورود بیشتر آب به تالاب بین‌المللی هامون است.

آبگیری تالاب هامون افزایش روزهای سالم هوا را در پی دارد

به گزارش قدس آنلاین، دریاچه هامون جازموریان به دلیل قرارگرفتن در منطقه ‌ای کم‌ آب، به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان و استان کرمان به شمار می‌ رود که بارش باران اخیر بعد از گذشت ۲۰ سال موجب آبگیری دریاچه هامون جازموریان شد.

نیره پورملائی در باره مدیریت این تالاب حیاتی اظهار داشت: پیرو انجام مطالعه طرح جامع «مکانیزم وقوع گرد و غبار و ارائه راهکارهای مدیریتی آن» توسط دانشگاه سیستان و بلوچستان و لزوم تصمیم‌گیری در قالب طرح‌های اجرایی پیشنهادی سازمان‌های دخیل در زمینه مدیریت تالاب هامون، جلسه ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور نماینده دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست، استاندار سیستان و بلوچستان و اعضای ستاد تشکیل شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مقایسه وضعیت کیفی هوای منطقه سیستان در سال های ۹۴ و ۹۵ نشان دهنده افزایش روزهای سالم هوا به دلیل ورود بیشتر آب به تالاب بین‌المللی هامون بر اثر بازگشایی مسیرها، لایروبی رودخانه‌های منتهی به تالاب، تقویت بندهای نگهدارنده آب و پخش آب در کانون‌های بحرانی است.

وی ادامه داد: با توجه به مطالعات صورت گرفته، ۴ محدوده از تالاب هامون به عنوان اولویت‌های آبگیری به منظور مهار کانون‌های بحرانی گرد و غبار شناسایی شده که بازگشایی بیشتر دایک مرزی در شمال «هامون صابوری» به عنوان مهمترین کانون ایجاد گرد و غبار در منطقه سیستان، می‌تواند تأثیر بسزایی در مهار گرد و غبار داشته باشد.

پورملائی به اقدامات صورت گرفته توسط دفتر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به برنامه‌ریزی در راستای تشکیل هسته مرکزی مقابله با پدیده گرد و غبار در مرکز استان سیستان و بلوچستان با مشارکت سازمان‌های ذیربط و همچنین تدوین برنامه عملی کنترل گرد و غبار در بستر تالاب‌های ایران با اولویت منطقه سیستان و خوزستان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: این اقدامات با توجه به شناسایی کانون‌های بحرانی کمک شایانی به حل معضل ریزگردها می‌کند و از طرفی سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد پاییز سال آینده در تهران اقدام به برگزاری اجلاس بین‌المللی سالانه گرد و غبار نماید که این اقدام ارزشمند باعث تغییر نگاه بین‌المللی به مناطق درگیر بحران ریزگردها می‌شود.

وی گفت: استاندار در جلسه ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار سیستان و بلوچستان بر اولویت تأمین هوای پاک به عنوان ضامن ماندگاری مردم منطقه تأکید کرد و خواستار تهیه هر چه سریعتر برش‌های اجرایی طرح‌ها شد تا بتوانیم با تغییر وضع موجود و معرفی الگوی اقتصادی جدید با ورود جدی مشاوران اقتصادی، برای تأمین معیشت مردم منطقه با تمام توان براساس یافته‌های پژوهشی حرکت کرده و در این راستا نگاهمان بر اساس سخت‌ترین شرایط آبی منطقه معطوف شود.

پورملائی ادامه داد: در صورت بهره‌مندی از چنین نگاهی قادر خواهیم بود شرایط مساعدتر را نیز بهتر مدیریت کنیم و در این بین ممکن است شرایط ایجاب کند تأمین سهم محیط زیست و تولید هوای پاک بر صنعت و کشاورزی ارجحیت یابد؛ لازمه کار این است تا در ابتدا سهم تأمین معیشت مردم منطقه از نظر کشاورزی، دامداری و درصد کارمندان دولت و مستمری بگیران مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.