باغات مرکبات ترکیه نیز مانند باغات ایران دچار سرمازدگی شده و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. متاسفانه این نگرانی وجود دارد که پرتقال هایی مانند پرتقال های سرمازده شمال و با همان کیفیت صرفا برای تنظیم بازار شب عید وارد کشور شود.

 ۳۰ هزار تن پرتقال برای تنظیم بازار شب عید وارد شده/ در تامین نارنگی شب عید با کمبود مواجه هستیم/ سیب و خیار به وفور وجود دارد

اختصاصی قدس آنلاین- بعد از سرمازدگی باغات شمال کشور به خصوص باغات استان مازندران در ماه های گذشته و تلفات گسترده در مرکبات این خطه که بخش اعظمی از مرکبات موجود در بازار ایران را تامین می کند، کمبود مرکبات از جمله پرتقال در بازار میوه ایران به نظر مشهود می رسد به طوری که عمده پرتقال های موجود در بازار که محصول باغات مرکبات شمال کشور هستند به دلیل سرمازدگی از کیفیتی پایینی برخوردار بوده و از این رو با قیمت هایی بسیار نازل به صورت عمده توسط باغداران به دولت یا دلالان به فروش رسیده است.

از سوی دیگر پرتقال های موجود در بازار که از کشورهای دیگر به صورت قاچاق وارد بازار ایران شده و پرتقال های جنوب کشور که مشکلی در زمینه سرمازدگی و افت کیفیت نداشتند با افزایش قیمت مواجه شده اند، به طوری که قیمت این محصول در بازار تهران بنا به کیفیت آن از ۲۰۰۰ تومان تا ۹۰۰۰ تومان گزارش شده است. این در حالی است که کمتر از سه هفته دیگر به آغاز سال جدید و افزایش تقاضا برای خرید مرکبات به خصوص پرتقال باقی مانده و هنوز تکلیف بازار میوه شب عید مشخص نیست، به طوریکه عده ای موافق واردات پرتقال برای تنظیم شب عید و برخی مخالف آن بوده و میزان پرتقال های موجود در سردخانه ها را برای تنظیم بازار میوه شب عید کافی می دانند.

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان در این زمینه به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: من از حجم دقیق میزان واردات مرکبات به کشور  اطلاع دقیقی ندارم و من نیز چون شما اخبار ضد و نقیضی در این زمینه شنیده ام. وی در ادامه افزود: اما طبیعتا با توجه به سرمازدگی باغات شمال کشور برای تنظیم بازار شب عید به واردات برخی از اقلام مرکبات مانند نارنگی و پرتقال نیازداریم. این فعال بازار میوه در واکنش به خبرهایی مبنی بر واردات پرتقال از کشور ترکیه خاطرنشان کرد: باغات مرکبات ترکیه نیز مانند باغات ایران دچار سرمازدگی شده و از کیفیت مناسبی برخوردار نیست. متاسفانه این نگرانی وجود دارد که پرتقال هایی مانند پرتقال های سرمازده شمال و با همان کیفیت صرفا برای تنظیم بازار شب عید وارد کشور شود. رئیس اتحادیه بارفروشان اظهار داشت: متاسفانه عمده پرتقال های موجود در بازار به خاطر تاثیرات جوی موجود در ماه های گذشته بسیار کم آب و بی کیفیت هستند که به همین دلیل به رغم افزایش تولید مرکبات کشور نسبت به سال گذشته، در حال حاضر با کمبود پرتقال در بازار مواجه هستیم.

وی افزود: شنیده های ماحاکی از این است که حدود ۳۰ هزار تن پرتقال به کشور وارد شده که در صورت صحت این رقم برای تنظیم بازار میوه شب عید مشکلی نخواهیم داشت. صابری تصریح کرد: ما هر ساله برای تامین نارنگی شب عید نیز مشکل داریم چرا که در این فصل از ایام سال تمام محصولات نارنگی ما تمام شده و نارنگی های موجود محدود به محصولات بندرعباس می شود که تولید بسیار کمی بوده و کفاف بازار کشور را نمی دهد.

این فعال بازار میوه خاطرنشان کرد: امسال در صورتیکه سرما زدگی باغات اتفاق نمی افتاد نه تنها کمبودی در بازار میوه وجود نداشت بلکه با مازاد تولید نیز مواجه بودیم و حتی امکان صادرات نیز وجود داشت. وی درباره واردات بیش از حد این محصولات به بهانه تنظیم بازار به قدس آنلاین گفت: البته باید این واردات محدود و حساب شده باشد تا به میوه های سردرختی ما که برای اوایل سال ۹۶ هستند آسیب نرسیده و کشاورزان ما متضرر نشوند.

صابری درباره قیمت میوه های بازار شب عید تصریح کرد: تمام این تلاش ها در این راستا است که قیمت ها نه تنها افزایشی نداشته باشد بلکه در صورت امکان کاهش نیز داشته باشد. وی در خاتمه اظهار داشت: سیب و خیار به عنوان میوه های اصلی بازار عید به وفور یافت شده و حتی سرمازدگی کیوی نیز به حدی نیست که بتواند بازار را مختل کند. لذا تنها مشکل ما در تنظیم بازار شب عید شاید نارنگی باشد که در سال های گذشته به صورت قاچاق از پاکستان وارد ایران می شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.