استان ها-بندر عباس: مشکل دستفروشی که در بندرعباس برای بسیاری از خانواده شغل اصلی تلقی می شود و ستگاه های اجرایی را تاکنون در ساماندهی این مشکل ناتوان گذاشته است روز گذشته موجب شد تا کسبه این شهر برای اعتراض خود دست به کار شده و با تجمع اعتراضی نگاه مسوولان را به این موضوع جلب کنند.

دستفروشان بندرعباس«کسبه» را وادار به تحصن کردند

به گزارش قدس آنلاین جمع زیادی از کسبه و بازاریان بندرعباس که شب گذشته در بلوار ساحلی شهر بندرعباس روبروی ورودی اسکله شهید حقانی تجمع کرده‌ بودند، با حضور و پا در میانی رئیس پلیس بندرعباس به تجمع خود پایان دادند.

آنچه گذشت

اسماعیل مشایخ رئیس پلیس بندرعباس حوالی ساعت ۲۲ با حضور در جمع کسبه و بازاریان از آنها خواست تا به تجمع خود در بلوار ساحلی بندرعباس که مشکلات زیادی برای تردد مردم بوجود آورده، پایان دهند و مطالبات خود را در جلسه ویژه‌ای با حضور نماینده شهرداری، نماینده نیروی انتظامی، نماینده فرمانداری و نمایندگان بازاریان پیگیری کنند.

بازاریان و کسبه بندرعباس به نوع فعالیت بازار دستفروشان بندرعباس اعتراض دارند که ساعت فعالیت آن به گونه‌ای است که بر فعالیت اقتصادی کسبه بخصوص کسبه بازار سنتی بندرعباس تأثیر مستقیم گذاشته و آنها را دچار رکود کرده است.

 این در حالی است که ساعت فعلی فعالیت شب بازار با حضور نماینده اتاق اصناف تعیین شده است.

کسبه و اصناف همچنین انتظار دارند که اتاق اصناف بندرعباس در ازای پولی که به عنوان حق عضویت از اصناف مختلف می‌گیرد، مدافع حقوق آنها نیز باشد و مسائل و موضوعاتی این چینی را تا پیش از بحرانی شدن پیگیری کرده و به نتیجه مشخصی برساند.

زنان و نقش پر رنگ در دستفروشی

با اشاره به اینکه تجاری بودن بندرعباس بهترین موقعیت را برای دستفروشی فراهم می کند لذا بسیاری از مردان، زنان و کودکان برای کمک به اقتصاد خانواده وارد این بازار شده اند.

متاسفانه بی توجهی بعضی از مردان نسبت به تامین معاش در خانواده و تحمیل این مسوولیت بر دوش زنانی که فاقد مهارت و تحصیلات کافی هستند باعث ایجاد مشاغل کاذب شده است .و این زنان نیز با فروش مواد غذایی که شرایط مطلوبی به همراه ندارد خود به سلامتی شهروندان ضررمی زنند.

برای دستفروشان برنامه داریم

 مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس در این رابطه می گوید: ۹۰۰ نفر ازدست فروشان در این شهر از طریق سازمان میادین و ساماندهی مشاغل در قالب ۲ بازارچه برای فروش اقلام خود ساماندهی شدند.

محسن زمردی با بیان اینکه هنوز تعداد کمی از دستفروشان اقدام به فعالیت غیرمجاز می‌کنند، که کار برخورد با آنان نیز از طریق سازمان میادین و مدیریت تخلفات شهرداری بندرعباس انجام می‌شود.

وی بیان داشت: سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس در راستای برنامه‌ ها و وظایفی که بر عهده دارد ، از طریق جانمایی مکان‌ های مناسب ، اقدام به ساماندهی میوه‌ فروش ‌های سیار در هشت نقطه از این شهر کرده است.

این مسئول یاد آور شد: هم اکنون کار فراخوان ، ثبت‌ نام ، شناسنامه ‌دار کردن و صدور مجوز لازم و همچنین ارائه برچسب شناسایی این واحدها انجام شده است.

دست تنها کار پیش نمی رود

زمردی تاکید کرد: شهرداری و سازمان‌ های وابسته تنها نهادهای رسیدگی به وضع شهر نیستند و دستیابی به شهری که رضایت شهروندان نیز در آن جاری باشد ، نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه‌ها است.

مدیرعامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس گفت: بعد از مدت کوتاهی از اجرای طرح یاد شده ، اصناف و کسبه نسبت به این مساله معترض شده و از سوی دیگر نیز نهادهای نظارتی و کنترل کننده مانند راهنمایی و رانندگی که وظیفه برخورد با خودروهای متخلف را دارند ، نسبت به خودروهای میوه ‌فروش اقدامی انجام نداده‌ اند.

وی بیان کرد: البته سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری بندرعباس به صورت مستقیم اقدام به برخورد با متخلفان در این زمینه کرده ، اما در این مورد از حمایت قانونی و پشتیبانی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط برخوردار نبوده و در عمل موفق به انجام اقدام قابل توجهی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.