به هر حال هرچند که دولت روحانی سعی داشت است که نشان دهد که از رفتارهای عوام گرایانه به دور است اما هرچقدر به انتخابات نزدیک می شویم، رفتار او به احمدی نژاد شباهت بیشتری پیدا می کند. او که روزگاری مردم ایران را بسیار فهیم خطاب کرده بود و گفته بود رای آنها تحت تاثیر این اقلام قرار نمی گیرد امروز همان کارها را دنبال می کند.

یک رکورد جدید در دولت حسن روحانی!

به گزارش «قدس آنلاین» توزیع سیب زمینی رایگان در میان مردم در آستانه انتخابات سال 88 یکی از مسائلی بود که دست مایه انتقاد جریان مخالف دولت در آن روزها بود. نیروهای مخالف احمدی نژاد، دولت او را متهم به این امر میکردند که در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری اقدام به توزیع سیب زمینی در میان مناطق محروم کرده است و بر این اساس توانسته است که رای آنها را به دست آورد.

اما گویی این مسئله بدل به یک رویه سیاسی با ورژن های گوناگونی در میان سیاست مداران شده است. می توان گفت که نمونه به روز شده آن را حسن روحانی در همان روزهای ابتدایی دولت با اهدای سبد کالا رونمایی کرد. سبد کالایی که انتقاد جدی کارشناسان مختلف را به نمایش گذاشت و دست مایه تحقیر کشور ایران در مجامع بین المللی شد. در این اقدام دولتی دو تن جان خود را از دست دادند و برخی از کارشناسان سیاسی و بین الملل عنوان کردند که دولت قول داده است که بخشی از پول های بلوکه شده را به این صورت در میان مردم توزیع نماید.

این ادعا را نیز وندی شرمن، مذاکره کننده هسته امریکا تائید نمود و در این باره گفت:«شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا به مردم فقیر در جامعه داد که به نوعی نشان‌دهنده این است که کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است، همانطور که روحانی قول داده بود که این پول صرف اهداف دیگر نشود»

آن چیزی که رخ داد این بود که سبد کالا به یک فاجعه بدل شد. عده ای جان خود را از دست دادند و تصویری که از ایران مخابره شده بسیار زشت بود.

*حسن روحانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که این دولت است که باید دستش را به سوی مردم دراز کند و نه مردم به سوی دولت.

نیویورک تایمز هم در مطلبی با تیتر دولت ایران به میلیون ها نفر از مردم خود غذا کمک می کند، ایران را تا سطح یک کشور قحطی زده ی افریقایی تنزل داده، گویی در صورت عدم کمک غذایی دولت، میلیون ها نفر در اثر تحریم ها جان خواهند باخت!

نیویورک تایمز، با تاکید بر طویل بودن صف ها و انتظار چند ساعته ی مردم در این صفوف و همچنین با اشاره به محتوای سبد کالا تحقیر ملت ایران را برای مخاطب های امریکایی و غیرامریکایی خود در سرتاسر دنیا به تصویر کشید.

دردآورترین بخش ماجرا آنجایی است که این سایت خبری ، تعمدا این نکته را یادآور می شود که «تصاویری که از ایران رسیده است مردمی را نشان می دهد که در 35مین سالگرد انقلاب اسلامی، در صف های غذا یکدیگر را هل می دهند و سعی می کنند راه خود را به ابتدای صف باز کنند. خبرها حاکی است دو نفر نیز درحالی که سعی می کرده اند بسته غذایی خود را دریافت کنند جان باخته اند»

روحانی هم سیب زمینی توزیع کرد
روحانی با توزیع سیب زمینی توسط دولت احمدی نژاد در سال 88 به شدت مخالف بود و 28 فروردین 88 گفته بود: «مردم ایران آگاه‌تر و فهیم‌تر از آن هستند که سیاست‌هایی نظیر توزیع تراول چک یا سیب‌زمینی رایگان بتواند رفتارهای انتخاباتی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و کسانی که تصور می‌کنند با چنین اقداماتی می‌توانند جامعه را به سمت دیگری ببرند، آب در هاون می‌کوبند...امیدوارم اخباری که در این زمینه در رسانه‌ها منتشر شده نادرست و ناشی از اشتباه برداشت خبرنگاران باشد. هر چند که عدم تکذیب این اخبار این نگرانی را ایجاد می‌کند که نکند واقعاً برخی‌ها فکر می‌کنند با سیب‌زمینی می‌توان ملتی چون مردم ایران را تحت تاثیر قرار داد»

روحانی هرچند آن سال ها از این اقدام دولت احمدی نژاد انتقاد میکرد اما در اقدامی تعجب برانگیز خود او همان کار را تکرار کرده است. او در سال منتهی به انتخاب این رویکرد را پذیرفته است

شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج در واکنش به مصوبه هیئت دولت مبنی بر صدور مجوز توزیع رایگان سیب زمینی و پیاز بین محرومان تصریح کرد: اگر دولت می‎خواهد کاری انجام دهد که محبوب شود باید گفت که این گونه اقدامات محبوبیت نمی‎آورد و به جای این گونه کارها اقدامات دیگری صورت دهد.

نادری با اشاره به امحای 1700 تن سیب زمینی در استان فارس توسط مسئولان دولتی در سال گذشته عنوان کرد: چرا دولت در سال گذشته به جای امحای این مقدار سیب زمینی آن را توزیع نکرد اما این اقدام را در چند ماه باقی مانده به انتخابات انجام می‎دهد که باید گفت این اقدام دولت شائبه انتخاباتی دارد.

این تامل برانگیز دولت در حالی صورت می گیرد که سال گذشته در استان فارس بیش از 1700 تن سیب زمینی توسط مسئولین دفن شد و برخی منابع از زیان 625 میلیون تومانی به منابع عمومی توسط مسئولین این شهرستان خبر دادند

توزیع کنسرو مرغ وماهی|سیب زمینی مدرن!
چندی پیش بود که خبر توزیع کنسرو رایگان تحت عنوان «توانمند سازی اقشار آسیب پذیر» توسط دولت در استان های غربی و جنوبی کشور آغاز شد. در این طرح دولت به صورت فله کنسروهای مرغ و ماهی را بین مردم به صورت گسترده توزیع نمود که می توان آن را توزیع سیب زمینی مدرن نامید. در این طرح دولت کنسروهای را توزیع می کرد که گفته می شود برای زائران اربعین بوده است اما در نزدیکی انتخابات بین مردم توزیع شده است که این اقدام دولت نیز به شدت با واکنش فعالان سیاسی مواجه شده است


یک رکود جدید در رفتار پوپولیستی
به هر حال هرچند که دولت روحانی سعی داشت است که نشان دهد که از رفتارهای عوام گرایانه به دور است اما هرچقدر به انتخابات نزدیک می شویم، رفتار او به احمدی نژاد شباهت بیشتری پیدا می کند. او که روزگاری مردم ایران را بسیار فهم خطاب کرده بود و گفته بود رای آنها تحت تاثیر این اقلام قرار نمی گیرد امروز همان کارها را دنبال می کند.باید دید مردم به این رفتارهای پاردوکسیال دولت چه واکنشی نشان خواهند داد. هرچه که هست روحانی با سبد کالا، توزیع سیب زمینی و در نهایت توزیع کنسرو رکوردار اقدامات عوام گرایانه است. رکوردی که بعید است دولت دیگری به آن دست پیدا کند
               

منبع: ماهتاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.