۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
کد خبر: 508103

شینهوا: چین ۲۰۲۰؛ خداحافظ فقر

ترجمه/ محدثه سادات شکفته

چین، به عنوان یکی از کشور های غنی نیاز به شجاعت بیشتری دارد، صدها نفر در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و امور مالی، اصلاحات موفقیت آمیز فراوانی انجام داده اند.

قدس آنلاین - بسیاری از دولت ها وعده های متعددی میدهند اما اینکه به آن وعده عمل کنند، داستان دیگری است. سال ۲۰۲۰ برای کشور چین، سال وعده به عمل است؛دولت چین تصمیم دارد که فقر را تا سال ۲۰۲۰ریشه کن کند و مردم این کشور، به جامعه ای نسبتا مرفه و با اعتماد به نفس تبدیل میشوند. 

کشور چین در طول سه دهه گذشته رشد اقتصادی قابل توجهی داشته اما برای ۱.۳ میلیارد نفر کافی نبوده است و فاصله طبقاتی بین فقیران و ثروتمندان در چین نیز مانند دیگر کشورهای جهان، قابل لمس است، بیش از ۵۵ میلیون جنبشِ علیه فقر در چهار سال گذشته اتفاق افتاده اما این جنبش های علیه فقر تا زمانی که تمامی افراد جامعه به حقوق شهروندی خود نرسند، ادامه خواهد داشت.

بنابراین کشور چین، برای مقابله با این مشکل، از سیاست های مختلفی استفاده میکند، یکی از این سیاست ها، "دقت در اندازه گیری" است: صرف پول دقیقا همانجایی که مورد نیاز است، نه بیشتر و نه کمتر. این سیاست به فقیران کمک شایانی میکند تا سود بیشتری در معاملات احساس کنند. ضربالمثل معروف چینی میگوید: نباید پشه ها را با نارنجک منفجر کنی! این اصطلاح به این معناست که منابع مناسب باید در زمان و مکان مناسب خود استفاده شوند. از دیگر سیاست های چین، "اصلاحات" است، اعلام جنگ با فقر آسان است اما پیدا کردن علل و ریشه فقر کار سختی است.

چین، به عنوان یکی از کشور های غنی نیاز به شجاعت بیشتری دارد، صدها نفر در زمینه آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و امور مالی، اصلاحات موفقیت آمیز فراوانی انجام داده اند. برای مثال، پس از آموزش استفاده از اینترنت، ده ها هزار نفر از کشاورزان محصولات خود را به فروش آنلاین فروختند و شاهد افزایش درآمد خود بودند.

اما برای اجرای این سیاست ها افراد کارآمدی لازم هستند، کادر اجرایی در تمام مراحل باید مردم را در مرکز قرار دهد به خصوص افراد فقیر را شناسایی و برای آن ها اشتغال ایجاد کند.

سیاست هایی که چین در پیش گرفته است، ممکن است در کشورهای دیگر کارایی نداشته باشد چرا که هر کشوری سیستم مختلفی دارد، اما میتواند نقطه عطفی برای جهانیان باشد. تا زمانی که دولت ها وعده های دروغین میدهند، فقر ریشه کن نخواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.