۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 508151

اعضای یک باند که با جعل اسناد قصد برداشت‌های نجومی از حساب مشتریان یک مؤسسه مالی و اعتباری در مشهد را داشتند، در اولین دستبرد خود به دام افتادند.

سرقت بزرگ اینترنتی از یک موسسه اعتباری درمشهد

قدس آنلاین - گزارش خبرنگار ما به نقل از فرمانده انتظامی خراسان رضوی حاکی است سرکرده این باند یکی از مجرمان سابقه‌دار می‌باشد که پس از آزادی از زندان ضمن اغفال دوستان قدیمی‌اش که متصدی و آبدارچی یکی از شعب مؤسسه‌ای مالی و اعتباری و کمک یکی دیگر از دوستانش اقدام به تشکیل یک باند سرقت سایبری کرده بود.

سردار بهمن امیری مقدم گفت: این مجرم حرفه‌ای و همدستانش قصد داشتند با شگردی خاص به حساب‌های اینترنتی متمرکز مؤسسه مالی و اعتباری که از ضعف سیستم بانکداری نیز برخوردار بود و سقفی برای برداشت‌های اینترنتی نداشت، دستبرد زده و ارقام بالا و نجومی را از این حساب‌ها به جیب بزنند.

وی با بیان اینکه اولین گام از نقشه سرقت اینترنتی این باند، شناسایی مشتریان با حساب‌های رقم بالا در مؤسسه بود، افزود: بعد از شناسایی این مشتریان، با کمک آبدارچی و متصدی مؤسسه، گام بعدی سرکرده باند، دسترسی به کپی مدارک مشتریان بود و پس از آن همدست دیگر وی با مراجعه به یک شعبه دیگر این مؤسسه اقدام به حساب با مدارک سرقت شده و درخواست کارت الکترونیک بانکی و خدمات بانکداری اینترنتی بوده است.

رئیس پلیس خراسان رضوی ادامه داد: اعضای این باند سپس با فعال سازی خدمات اینترنتی و متمرکز شدن حساب‌های بانکی افراد مورد نظرشان، اقدام به خریدهای اینترنتی و برداشت وجه از حساب مشتریان می‌کردند.

وی گفت: در اولین اقدام اعضای این باند یک مشتری با سپرده 420 میلیون تومانی را شناسایی کره و برنامه سرقت خود را به اجرا گذاشتند که با توجه به پیچیدگی ابعاد مسأله، تیمی از کارشناسان علمی و عملیاتی پلیس فتا مسؤول رسیدگی به موضوع شده و در اقدامی ضربتی و غافلگیرانه پس از شناسایی هر چهار نفر اعضای باند نسبت به دستگیری آن‌ها اقدام کردند.

وی تصریح کرد: با اشاره به سقف برداشت آزاد این مؤسسه مالی و اعتباری، تأکید کرد: این در حالی است که تمام مؤسسات مالی و اعتباری و حتی بانک‌های دولتی و خصوصی باید برای برداشت‌های اینترنتی خود سقف مجاز بانک مرکزی را رعایت و درخصوص به کارگیری نیروی انسانی دقت بیشتری به خرج دهند و علاوه بر جذب نیروهای متخصص، افراد صادق و درستکاری را به کار گیرند.

سردار امیری مقدم گفت: بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باید برای افتتاح حساب حتماً اصل مدارک شناسایی متقاضیان افتتاح حساب را طلب کنند به ویژه افرادی که دارای حساب‌های دیگر در بانک یا مؤسسه هستند.

وی همچنین به شهروندان توصیه کرد: ضمن فعال کردن سیستم پیامک بانکی، از اتصال حساب با وجوه زیاد، به حساب متمرکز اینترنت بانک و موبایل بانک خودداری کنند و محدودیت برداشت اینترنتی از حساب را از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری بخواهند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.