گزارش‌ها از سطح بازار از گران فروشی  برخی مایحتاج عمومی مانند گوشت و تخم مرغ در سایه بی توجهی سازمان حمایت حکایت دارد.

تذکر کتبی به دو وزیر برای کنترل بازار

قدس آنلاین - در حالی که برخی مسؤولان از کنترل قیمت‌ها در روزهای پایانی سال خبرمی دهند، گشت و گذار در بازارهای مختلف وهمچنین آمار نهادهای رسمی مانند بانک مرکزی گویای  دومینوی گرانی بسیاری از کالاها و مایحتاج اساسی مردم است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به ۶اسفندماه قیمت تخم مرغ، برنج، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت قرمز و گوشت مرغ افزایش یافته است.

این در حالی است که برخلاف هشدارهای برخی مسؤولان متولی مقابله با گرانی وگران فروشی، قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال گذشته ۵/۷ درصد، تخم مرغ ۵/۳ درصد، برنج ۵/۳۱ درصد، حبوب ۹/۱۹ درصد، میوه‌های تازه ۸/۲۶ درصد، سبزی‌های تازه ۴/۲۷ درصد، گوشت قرمز ۸/۷درصد، گوشت مرغ ۱/۲۵ درصد، قند و شکر ۳/۲۳ درصد، چای ۲/۱۳ درصد و روغن نباتی ۴/۸ درصد افزایش یافته‌اند.

اما گزارش‌ها از سطح بازار از گران فروشی  برخی مایحتاج عمومی مانند گوشت و تخم مرغ در سایه بی توجهی سازمان حمایت حکایت دارد.  

کریمی یکی از شهروندان که برای خرید به یکی از مغازه‌های سطح شهر آمده با بیان این که در سال گذشته وهمین زمان قیمت گوشت قرمز زیر ۳۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شد اما اکنون قیمت سردست به کیلویی ۴۲هزار تومان در بازار افزایش یافته، در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: با توجه به مقایسه ارقام جدید کالاها و مایحتاج با ارقام مدت مشابه سال قبل باید گفت قیمت گوشت قرمز بیش از ۳۰درصد افزایش داشته و هیچ نظارتی هم از جانب دستگاه‌های مسؤول مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان انجام نمی‌شود.

وی این راهم گفت که سال گذشته قیمت تخم مرغ زیر ۴۰۰۰ تومان بود و اکنون با ۱۲۰۰تومان گرانی نسبت به سال قبل این افزایش رقمی حدود ۵/۳ درصد اعلام می‌شود.

سخنور، شهروند دیگر هم که برای تهیه مایحتاج و ارزاق عمومی به بازار برنج فروشان مراجعه کرده، گفت: سال گذشته و در روزهای پایانی سال برنج ایرانی درجه یک تا کیلویی ۸هزار تومان نیز عرضه می‌شد اما اکنون در بازار قیمت آن تا کیلویی ۱۳هزار تومان هم رسیده است که بیش از ۳۱درصد افزایش داشته است.

وی خواستار نظارت جدی برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان حمایت برای مقابله با این گرانی‌های افسار گسیخته در روزهای پایانی سال شد و اظهار داشت: در بحث لبنیات هم هیچ نظارتی نیست به طوری که قیمت کره ۵۰گرمی در کمتر از دو ماه از ۱۳۰۰تومان به ۲۰۰۰هزار تومان رسیده است.  

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مردم را قشر کارگر و کارمند تشکیل می‌دهند و اکنون با این گرانی‌ها بیش از ۸۰درصد از حقوق ما خرج معیشت و امرار معاش روزانه می‌شود که باید برای این مسأله فکری اساسی کرد.

*دولت عامل گرانی 

اما  یکی از نمایندگان مجلس با انتقاد از روند افسار گسیخته قیمت‌ها در روزهای پایانی سال در واکنش به این گرانی و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما گفت: مجلس در این خصوص به طور قطع از ابزارهای نظارتی خود استفاده می‌کند اما این گرانی‌ها معلول یک علت وآن هم خود دولت است.

رضا شیران خراسانی اظهارداشت: وقتی هزینه‌های خدمات دولتی در بخش‌های مختلف مانند تعرفه گاز افزایش می‌یابد به تبع هزینه‌های تولید نیز بالاتر می‌رود که این مسایل در قیمت تمام شده بسیاری از کالاهای مختلف و گرانی آن تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: اما گذشته از این موارد سازمان حمایت باید بر اساس وظایف ذاتی خود به موضوع ورود پیدا کرده و با گرانی‌های اخیر (در جهت حمایت از حقوق مصرف کننده) مقابله کند.

وی با بیان این که تا علت‌ها ریشه یابی نشود در برخورد با معلول‌ها کار چندانی از پیش نمی‌رود اظهارداشت: در اصل علت این گرانی‌ها خود دولت است چرا که اکنون دولت کشور را گران اداره می‌کند که باید پرسید به عنوان مثال گرانی گاز، مالیات‌ها و دریافت جرایم بالای سودهای بانکی با چه منطقی صورت می‌گیرد که این مسایل تأثیرش اکنون معلوم می‌شود.

وی با بیان این که دولت حتی پس از این مشکلات نمی‌آید بازارها را کنترل کند خاطرنشان کرد: این مسأله به نوعی به نفع دولت تمام می‌شود چرا که وقتی ارقام در بازار بالاتر می‌رود به تبع درآمدها نیز بالاتر می‌رود ودولت می‌تواند مالیات بیشتری دریافت کند.

وی گفت: اما گرانی کالاها و مایحتاج اساسی مردم در پایان سال به ضرر قشر محروم وکم درآمد تمام می‌شود واین قشر از این افزایش‌های افسار گسیخته زیان می‌بینند.

وی تصریح کرد: ما قطعاً در خصوص این گرانی‌ها به وزیران صنعت وجهاد کشاورزی تذکر کتبی می‌دهیم.

نادر قاضی پور نماینده مجلس نیز با اشاره به گرانی برخی کالاها ومایحتاج در روزهای پایانی سال نیز به خبرنگار ما می‌گوید: مجلس در این خصوص بر اساس وظیفه پیگیری‌هایش را انجام خواهد داد که در این زمینه به وزیر مربوطه نیز تذکراتی داده ایم.

احمد علیرضا بیگی یکی دیگر از نمایندگان مجلس هم در خصوص اوضاع بازار شب عید و نارضایتی مردم از عدم نظارت بر قیمت‌ها، ‌ اظهار کرد: افزایش قیمت‌های شب عید و فروش اقلام بی کیفیت بر روحیه مردم تأثیر منفی خواهد گذاشت و دولت باید بدون هیچ تعارفی با این گران فروشان برخورد قاطعی انجام دهد.

وی تصریح کرد: امیدواریم که دولت چاره‌ای در این راستا بیندیشد و با افزایش لجام گسیخته و گرانی‌ها مقابله کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.