استان ها-زاهدان: سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور که ۱۱ درصد کشور رادر خود جای داده تنها استانی است که از نعمت گاز طبیعی محروم بوده و بیش از ۱۱ سال با وعده های مسوولان تاکنون سوخته و ساخته است.

پایان ۱۱ سال سوختن و ساختن با وعده های تکراری/لاک پشت انرژی به سیستان و بلوچستان رسید

قدس آنلاین-بابک رحیمیان: روشن شدن مشعل گاز در این استان و به دست رییس جمهور دولت یازدهم هر چند اتفاق مبارک و مرهم گرمی بر تن سرد این استان بود اما قصه ای پر غصه از قول های بی ثمر دارد.

مصوبه هیات دولت نهم

قرار بود اجرای خط لوله انتقال گاز ازعسلویه به شهرستان ایرانشهر در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از مصوبات دور نخست سفر استانی هیئت دولت نهم با عنوان خط«لوله صلح» امید روشن شدن مشعل گاز در خانه های مردم این استان را پر فروغ کرد اما  این مصوبه پس از گذشت ۱۱ سال مشعل گاز در این استان را خاموش نگاه داشت.

هدیه ای که دیر ارسال شد

پروژه گازرسانی به سیستان و بلوچستان در دولت نهم به عنوان یکی از دستاوردهای مهم  و هدیه ای تاریخی به مردم این استان لقب گرفت اما حرکت لاک پشتی عملیات اجرایی این طرح به مرور زمان شیرینی این خاطره را در اذهان مردم پاک کرد.

تعطیلی کارخانه ها

تعلل و تاخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و از طرفی افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه کارخانجات بارها کوره های تولید کارخانه های بزرگ از جمله سیمان را به خاموشی و یکی از بزرگترین آب شیرین کن های استان در بندر کنارک را  به تعطیلی کشاند.

نبود گاز در این استان سال ها بر هزینه های گزاف برای تامین برق توسط نیروگاه های استان و همچنین واحد های تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی و یا کوره های آجر پزی هزینه ای مضاعف داشته است.

از تعداد ۱۹ شهرستان در سیستان و بلوچستان با جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تنها به ایرانشهر گازرسانی شده است که با گذشت ۶ سال از این اتفاق مبارک اما هنوز تعدادی از مردم این شهر از گاز طبیعی محروم هستند.

بهمن ۱۳۸۸

با رسیدن خط لوله صلح در بهمن سال ۱۳۸۸ به سیستان و بلوچستان و نامگذاری نقطه عطفی در تاریخ شکوفایی سیستان و بلوچستان بارقه ای از امید در دل مردم روشن شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بهمن ماه سال ۸۸ و در آیین افتتاح خط لوله صلح در ایرانشهر ابراز امیدواری کرد تا دو سال آینده شاهد بهره برداری از عملیات گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل خواهیم بود.

جواد اوجی در مراسم افتتاح گازرسانی به ایرانشهر که با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت سابق برگزار شد بیان داشت: مشعل گاز تا دو سال آینده در شهرهای زاهدان و زابل روشن خواهد شد.

دهم اردیبهشت ۸۹

دهم اردیبشهت ماه ۸۹  محمود احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران اسلامی که به منظور افتتاح کارخانه سیمان سیستان به این استان سفر کرده بود اظهار داشت: لوله کشی گاز برای کل مناطق سیستان و بلوچستان ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که به وزیر نفت دستور داده ام با سرعت روند کار آن رااجرا کندو در دولت نهم کل مناطق سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره مند شود.

۱۶ فروردین ۹۰

۱۶ فروردین سال ۹۰ استاندار سیستان و بلوچستان نیز با قاطعیت در آغاز سال نو روشن شدن مشعل گاز تا پایان سالجاری را به شهروندان زاهدان نوید داد.

علی محمد آزاد  در دیدار با جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی استان با تبریک سال جدید و تاکید بر تلاش همه جانبه برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری در امر " جهاد اقتصادی " در راستای توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان افزود: برای تسریع در تامین گاز مناطق شمالی استان با پیگیری های انجام شده و موافقت وزیر نفت، عملیات اجرایی خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان و بالعکس آغاز شده و در حال انجام است و تا پایان دولت دهم مشعل گاز در سراسر استان روشن می شود.

۲۳ آذر ۹۱

حاتم نارویی به عنوان آخرین استاندارسیستان و بلوچستان در دولت نهم در ۲۳ اذر ۱۳۹۱ در مراسم انتصاب مدیرعامل جدید شرکت گاز استان با اشاره به اینکه نحوه گازرسانی به شهرهای استان مطلوب نیست اظهار داشت: تمامی شهرهای استان باید به ترتیب اولویت به طور کامل از نعمت گاز برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه اجرا و تکمیل طرح گازرسانی باید در زمان مقررانجام شود تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با جذب اعتبار از مرکز بتوانیم تا پایان سال ۹۲ تمامی شهرهای مرکزی استان را از نعمت گاز برخوردار سازیم.

تاکید بر روشن سازی مشعل گاز و ایجاد بستر های رشد و سرمایه گذاری تا پایان دولت از جمله قول هایی بود که در طی ۸ سال گذشته به طور مستمر در تمامی سخنرانی ها بر آن اصرار شده است اما با پایان یافتن عمر دولت دهم این قول ها به ثمر ننشست.

۱۰ بهمن ۹۲

با روی کار آمدن دولت یازدهم باری دیگر روشن کردن مشعل گاز بر سر زبان ها افتاد و استاندار جدید دولت یازدهم در جمع

 معتمدان، ریش سفیدان و قشرهای مختلف مردم در مصلی محمد آباد هامون درسیستان اظهار داشت:  خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به مرکز استان تا سال آینده تکمیل و سپس به شهرستان های شمالی منتقل می شود.
علی اوسط هاشمی در دهم بهمن ماه سال ۱۳۹۲ اظهار داشت: مشعل گاز از سال آینده در شهر زاهدان و پس از آن در سیستان و در نهایت در ولایت نیمروز افغانستان روشن می شود.

هر چند که روشن کردن مشعل گاز تا پایان سال ۹۳ و به قول استاندار از نگاه مردم و بسیاری از کارشناسان غیر ممکن و بعید به نظر می رسید اما هاشمی باری دیگر در ۱۹بهمن ۹۲ در خلال بازدید از نمایشگاه مشاغل خانگی در اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: سال آینده به مدد دولت یازدهم شعله گاز در مرکز استان روشن خواهد شد.

دوم اذر ۹۳

تاکید و دقت استاندار برای روشن شدن گاز تا پایان سال ۹۴ بارقه ای از امید را در دل مردم زنده کرد اما دوم آذر ماه سال جاری مصادف با جشن یک سالگی خدمت علی اوسط هاشمی در استان باری دیگر تاریخ روشن شدن مشعل گاز به تعویق افتاد و استاندار با نوید روشن شدن مشعل گاز تا نیمه نخست سال ۹۵ این قول تکراری را باری دیگر تمدید و تکرار کرد.

تنها شهر دارای گاز فاقد گاز است

ایرانشهر از میان تعداد ۱۹ شهرستان در سیستان و بلوچستان با جمعیت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تنها شهر برخوردار از گاز است که با وجود اینکه لوله گاز موسوم به خط صلح  به میانه بسیاری از خیابان های اصلی شهر ایرانشهر کشیده شده است اما هنوز مردم ایرانشهر به دنبال خرید کپسول های ۱۱ کیلویی گاز هستند.

سرعت بالای پروژه

حسن منتظر تربتی مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران روز گذشته در همین راستا و در جمع خبرنگاران زاهدانی این پروژه را حاصل تلاش شبانه روزی، سرعت بالای اجرای طرح و جدیت دولت عنوان کرد اما برای بسیاری از سیستان و بلوچستانی ها که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در زمستان صف های یک کیلومتری را برای دریافت یک کپسول ۱۱ کیلویی به نظاره نشستند و تمام طول زمستان را با سهمیه ۸۰۰ لیتر نفت سفید دود چراغ خوردند سرعت بالا را تداعی نمی کند ولی با این وجود از رسیدن لاک پشت انرژی به استان خوشنودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.