شکستن فضای رسمی و معمول برنامه‌های تلویزیونی و واردکردن فضای گرم و صمیمی میهمانی‌های ایرانی باعث شده مخاطبان برنامه «لیمو ترش» را دوست داشته باشند. البته خیلی از آنها از زمان پخش برنامه راضی نیستند.

برنامه‌ای که ثابت کرد باجناق فامیل می‌شود!

قدس آنلاین - مدتی است برنامه‌ای به نام «لیمو ترش» در ۵۲ قسمت جمعه‌شب ها با سبکی جدید در فرم و ساختار به روی آنتن شبکه ۲ می‌رود. این برنامه با استفاده از لوکیشن خانه به جای استودیو، سعی در ایجاد فضایی صمیمی و البته متمایز با آنچه تاکنون از برنامه‌های ترکیبی دیده‌ایم، کرده است. در این برنامه میزبان و میهمان در یک میهمانی دورهمی و در یک فضای گرم در کنار یکدیگر حضور دارند و روند برنامه را پیش می‌برند.

فرهاد فخربخش، تهیه‌کننده «لیموترش»، در اولین تجربه تهیه‌کنندگی‌اش درباره هدفش از ساخت این برنامه می‌گوید: همان‌طور که می‌دانید کار اصلی من اجرا است و این اولین باراست که تهیه‌کنندگی برنامه‌ای به این شکل را بر عهده دارم. در این مدتی که اجرای تلویزیونی داشتم همیشه یکی از دغدغه هایم این بوده است که چرا ما باید اینقدر اتو کشیده و رسمی در یک برنامه با میهمان روبه‌رو شویم و در یک لوکیشن ثابت مثل استودیو بنشینیم و صحبت کنیم. این شد که تصمیم گرفتم چنین برنامه‌ای را طراحی و تولید کنم.

مستقیم‌گویی نداریم

وی ادامه می‌دهد: برای این منظور آپارتمان ۲ طبقه‌ای که مجری- بازیگرانمان در آن زندگی می‌کنند و ارثیه همسرشان است را در نظر گرفیتم. این ۲ مجری که به اصطلاح باجناق هم هستند، در فضایی صمیمی از میهمانانی که خودشان از خودشان پذیرایی می‌کنند، دعوت و پذیرایی می‌کنند. به این شکل خواسته‌ایم که زندگی در طول برنامه جریان داشته باشد تا جایی که حتی  میهمانان ما در طول برنامه رو به هیچ دوربینی صحبت نمی‌کنند چون واقعاً معتقدم مخاطب این حالت را خیلی دوست دارد. او در این برنامه خیلی بی‌پرده با نحوه زندگی سلبریتی‌ها آشنا و همراه می‌شود و من به این شکل خواسته‌ام که  سنت‌شکنی بکنم و به دور از یک فضای اتو کشیده با مهمانان برنامه صحبت کنم.

وی در توضیح اسم این برنامه می‌گوید: در واقع اسم برنامه از آیتمی به نام «بی‌پرده» که تقریبا همان «صندلی داغ» است، گرفته شده است. البته در این آیتم سعی شده در کنار آن صمیمیتی که مد نظر ما است، به‌هیچ‌وجه حریم میهمان شکسته نشود و شاید همین سؤال‌های بی‌پرده است که گاهی باعث می‌شود میهمان ما کمی صورتش را مانند زمانی که شما لیمو ترش میل می‌کنید، جمع کند.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه «لیموترش» با برنامه‌های مشابهی که تا به امروز تولید شده است فرق دارد، ادامه می‌دهد: «لیموترش» یک برنامه ترکیبی نمایشی است. دلیل وجود بخش نمایشی برنامه هم این است که مجری در این برنامه مستقیم‌گویی ندارد چون به نظرم مخاطب ما دیگر از این همه مستقیم‌گویی خسته شده است. برای همین به شکلی کاملاً نو در لایه‌لایه برنامه، فضایل و رذایل اخلاقی را در آیتم‌های نمایشی مطرح کرده‌ایم که در مهمانی به بحث اصلی می‌رسیم و در اتاق بی‌پرده نتیجه‌گیری می‌کنیم. در این میان، مجری در تمام طول کار از خط اصلی موضوع اطلاع دارد و می‌داند که ما می‌خواهیم به چه خروجی‌ای برسیم.

مجری نداریم

فخر بخش در پاسخ به این پرسش که این ۲ مجری- بازیگر بر چه اساس انتخاب شده‌اند، توضیح می‌دهد: در این برنامه واژه‌ای به نام مجری وجود ندارد و داستان‌ها و موضوع‌ها به شکل چرخشی و حتی گاهی به صورت مشترک بین این ۲ باجناق یعنی مهران رجبی که باجناق بزرگ است و رضا رفیع که باجناق کوچک‌تر است، می‌چرخد.

ما حضور این ۲ باجناق در برنامه را بر اساس میهمانانی که دعوت می‌شوند، تعریف کرده‌ایم. ما از حضور همه اقشار روشنفکر از جمله هنرمندان، سیاستمداران و... در «لیموترش» بهره برده‌ایم. پس باید این ۲ مجری به شکلی انتخاب می‌شدند که بتوانند میزبان خوبی برای هر کدام از اینها با هر شغلی باشند. گاهی به یک انسان دست‌به‌قلم و آرام که بتواند طنازی هم بکند برای اجرا نیاز داشتیم. گاهی هم باید مجری خیلی اکتیو و خنده‌رو می‌بود که فضای شادی را برای برنامه فراهم کند. با این ویژگی‌ها نمی‌شد به گزینه هایی مثل مهران رجبی و رضا رفیع فکر نکرد. باید ۲ مجری می‌داشتیم چون به خاطر تعداد قسمت‌های این برنامه نمی شد که فقط از یک مجری کمک بگیریم. زیرا ممکن بود موجب خستگی مخاطب بشود.

از زمان پخش راضی نیستیم

وی ادامه می‌دهد: متفاوت‌بودن این ۲ مجری و حال و هوایشان و تصور مخاطب از این ۲ می‌بایست در فضای منازلشان هم تبلور پیدا کند. وقتی به مخاطب می‌گوییم مهران رجبی که حالا بازیگر هم هست، خانه‌اش باید یک فضای هنری داشته باشد، شما به عنوان مخاطب این فرمت را به‌خوبی در دکوربندی منزل او می‌بینید. دعوت از میهمانان «لیموترش» دقیقاً بر اساس موضوعات روز انجام می‌شود. مثلاً الان که به چهارشنبه آخر سال نزدیک می‌شویم مطمئناً میهمانی خواهیم داشت که با این زمان هماهنگی داشته باشد. به غیر از این، معیار دیگری برای دعوت از آنها وجود ندارد.

البته این را هم بگویم که مثلاً ما مهمانانی داریم که با یک چهره محبوب دیگر خیلی رفیق هستند. مثل جواد رضویان که با رضا صادقی خیلی رفیق است. به این شکل ما اگر بخواهیم رضویان را دعوت کنیم حتماً رضا صادقی هم هست. چون این رفاقت بین این ۲ باعث میشود که گرمی و صمیمیت این میهمانی هم بیشتر شود.

فخربخش با ابراز نارضایتی از زمان پخش این برنامه می‌گوید: خوشبختانه در این مدت پخش بازخوردهای خیلی خوبی از طرف مخاطبین برنامه داشته‌ایم. ولی متأسفانه اکثر بینندگان از زمان پخش «لیمو ترش» ابراز نارضایتی می‌کنند و ما نیز همین اعتقاد را داریم. ولی این تصمیم مدیران شبکه است و آنها هستند که باید فکری به حال این قضیه بکنند. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.