بجنورد- مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی از پیش بینی جنگل کاری و توسعه فضای سبز در ۳۷۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان با همکاری دستگاههای اجرایی و سازمانهای مردم نهاد به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان خبر داد.

۳۷۵ هکتار از عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی جنگل کاری می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، حسن وحید پیش از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران استان با اشاره به توزیع ۳۰۰ هزار اصله نهال در استان گفت: این نهال ها در حوزه جنگل، بیابان و توسعه فضای سبزاست که ۲۵۰ هکتار مربوط به جنگل کاری دولتی و ۵۰ هکتار زراعت چوب و مابقی مشارکتی با تشکل ها است.

وی از صدور ۱۰ هزار کارت عضویت همیار طبیعت در استان نیز خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از کارت های عضویت صادر شده و مابقی نیز تا پایان سال جاری صادرخواهدشد.

وی درادامه میانگین فرسایش خاک در این استان را ۱۷ و نیم تن، میانگین کشور ۱۵ تن و استاندارد جهانی ۱۰ تن برشمرد وافزود: طی سال‌های گذشته تخریب جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترین علت افزایش روند فرسایش خاک و باران رگباری و کاهش پوشش گیاهی پیامد فرسایش خاک بوده است.

وحید خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری به‌منظور کاهش فرسایش خاک مهم بوده، از این‌رو منابع طبیعی و آبخیزداری این استان در این راستا چند طرح را در دست اجرا دارد.

وی به اقدامات انجام شده در سه حوزه آبخیز کال شور، اترک و گرگان رود اشاره کرد و گفت:  در حال حاضر در حوزه آبخیز اترک ۲۶ درصد مطالعات طرح تفضیلی انجام شده ولی به دلیل کمبود اعتبار فقط شش و هفت دهم درصد کار آبخیزداری انجام شده است.

وحید افزود: در آبخیزکال شور نیز ۱۵ درصد مطالعات و شش و چهار دهم درصد اجرای آبخیزداری و در آبخیز گرکان رود ۱۰۰ درصد مطالعه و ۷۸ درصد اجرای طرح انجام شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر اینکه در اجرای طرح های آبخیزداری به ازای هر یک هکتار ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم علوفه تولید می شود بحث روان آب ها کنترل خواهد شد که این مهم ترین هدف در طرح های آبخیزداری است.

وی تصریح کرد: در طول برنامه ششم توسعه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح های آبخیزداری در این استان یک هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود

وی افزود: ۴۳۰ هزار هکتار نیز در عرصه حوزه های شهری استان خراسان شمالی نیاز به اجرای طرح های آبخیزداری دارد که در حوزه بجنورد ۱۶ درصد از سطح مطالعه شده اجرایی شده و این امر نیز مانع جاری شدن سیل به شهر بجنورد شده است.

وی با بیان اینکه در پنج حوزه سد این استان نیز طرح های آبخیزداری اجرا می شود، گفت: در حوزه سد بیدواز مساحت  ۴۳هزار هکتار مطالعه اجرای طرح آبخیزداری انجام شده که ۶۹ درصد این حوزه اجرایی شده است و در سایر سد ها نیز اقداماتی انجام شده است.

وحید یادآور شد: در بخش مرتع بالغ بر ۸۵۰ فقره ممیزی مرتع دریک میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار در سطح استان انجام شده که ۲۷ هزار و ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۱۳۰ هزار واحد دامی مجازدر استان داریم که حدود ۷/۱ بیشتراز ظرفیت مراتع استان استفاده می کنند که این مشکل باید مرتفع شود.

وحید به اقتصادی کردن ۵۰ هزار هکتارطرح های جنگلداری و مرتعداری در استان اشاره کرد و گفت: در سال جاری در قالب اقتصادی کردن طرح ها حدود ۳۰۰ هکتار گیاهان دارویی در دست کشت است.




 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.