وزیر کار با اشاره به اینکه باید مشاغلی مانند فروشندگی رسمی شود، گفت: در حال حاضر با بیکاری تلنبار شده مواجه هستیم. جمعیت جدیدی در دوره کنونی وارد بازار کار می‌شوند که نوع نگاهشان به شغل با گذشته متفاوت است. 

ربیعی: نتوانستیم قدرت خرید کارگران را افزایش دهیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم،  نشست تخصصی " برجام، اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری و اشتغال و کارآفرینی " در راستای برگزاری کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی و برجام که از صبح امروز آغاز شده، با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برخی از سیاستگذاران، مدیران و فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
علی ربیعی در این نشست سال 95 را سال شکوفایی دولت و سال آینده را سال جهش دولت نامید. زمانی می‌توانستیم با 300 هزار شغل بر بیکاری غلبه کنیم، ولی امروز با بیکاری تلنبار شده از سال‌های قبل روبه‌رو هستیم و جمعیت جدیدی که در دوره کنونی وارد بازار کار می‌شوند نوع نگاهشان به شغل با گذشته متفاوت است و منزلت بیشتری در کسب شغل می‌خواهند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فروشندگی نوعی شغل است و باید به سمت رسمی شدن آن برویم گفت: فروشنده حس نمی کند که شغل دارد چرا که زمانی احساس شغل می‌کند که پستی سازمانی را اشغال کرده و پشت میز نشسته باشد.در وزارت کار درصددیم با شناسایی رسته شغل‌های استانی و اتصال آن با زنجیره‌های کسب و کار فارغ‌التحصیلان و جویندگان کار را ساماندهی و جذب بازار کار کنیم.  
وی از پیشی گرفتن دستمزد بر تورم در سه سال اخیر خبر داد و گفت: با این وجود نتوانستیم قدرت خرید را افزایش بدهیم به نحوی که با مقایسه دستمزد بازنشستگان کشوری از سال 86تا 92 با 67 درصد کاهش قدرت خرید مواجه هستیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد: با کنترل تورم و پوشش دادن مزد در جامعه بازنشستگی قدرت خرید به نقطه مطلوبی برسد هرچند تا تحقق آن راه دشواری در پیش است.
ربیعی اضافه کرد: امسال تلاش کردیم حق مسکن کارگران را دو برابر کنیم اما بعضی گروه‌های خبری از آن با افزایش 100 درصدی یاد کردند و برخی دیگر گفتند تنها 20 هزار تومان اضافه شد در حالی که با وجود اندک بودن رقم روند خوبی به‌شمار می‌رود.
وی در ادامه با بیان این‌که 90درصد منابع مالی کشور توسط یک دهک مصرف می‌شود، اظهار کرد: این یک دهک به تنهایی هر نوع کالایی را به هر میزان که بخواهند استفاده می‌کنند ولی ما باید قدرت خرید دهک‌های پایین‌تر را ارتقاء بدهیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: بیشترین رکود و کسری رشد را از سال 1287 شاهد بودیم که بیشترین افت میزان اشتغال را به دنبال داشت و سه سال بعد آثار خود را در اقتصاد و جامعه نشان داد.

ربیعی دلیل ملموس نبودن اشتغال ایجاد شده در دولت یازدهم را آثار به جا مانده از سال‌های رکود شدید اقتصادی و کسری رشد دانست و گفت: در راستای تحرک بازار کار و ایجاد اشتغال سه سیاست تثبیت مشاغل موجود، اشتغال فراگیر فقرزدا، حمایت از تولید و برنامه‌های جانبی را پیش‌بینی کردیم و امیدواریم با اجرای آنها اهداف توسعه اشتغال را محقق کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اثرات برجام در اقتصاد ایران گفت: از سال 93 به بعد با کاری که در برجام صورت گرفت مسیر رشد اقتصادی در پیش گرفته شد، در حالی که از سال84 تا 91 اگر با همان شیبی که رشد منفی را تجربه کرده بودیم، حرکت می‌کردیم با کسری شدیدی مواجه می‌شدیم.

ربیعی در عین حال مباحثی همچون توزیع عادلانه درآمدها، کاهش فقر و نابرابری‌ها و گسترش مشارکت مردم را از وجوه و مصادیق بارز اقتصاد  مقاومتی دانست و گفت: طرح اشتغال فراگیر فقرزدا در وزارت کار با نگاه اقتصاد مقاومتی پیوند عمیقی دارد و در همین راستا طراحی شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.