۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 508527

مسکن برای نقدینگی سرگردان آن هم دردوران رکود همواره یک سیاهچاله تلقی می‌شود و کسانی که در این بازار با دیدگاه سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند، مجبورند که نقدینگی خود را در این بازار راکد نگاه دارند.

قفل ۴ ساله بازار مسکن باز نشد

قدس آنلاین - بازار مسکن همچنان در خواب عمیق به سر می‌برد. این گفته فعالان و کارشناسان این بخش راهبردی و کارگشا در کشور است، اما هیچ نسخه کلیدی برای درمان درد چهار ساله که به عبارتی کهنه هم شده، پیشنهاد نشده است.

بررسی بازار مسکن نشان می‌دهد، سرمایه در گردش این بازار طی سال‌های گذشته، بشدت کاهش یافته که تقریباً این مسأله با موضوع افزایش سودهای بانکی مرتبط است؛ موضوعی که به گفته فعالان صنعت ساختمان سبب شده تا بخشی از سرمایه‌های این بخش مهم در کشور که بیش از ۵۰۰شغل نیز به آن وابسته است، توسط سیستم بانکی بلعیده شود که با توجه به این وضعیت همچنان شاهد رکود این بازار هستیم.

البته به این نکته هم باید اشاره کرد که مسکن برای نقدینگی سرگردان آن هم دردوران رکود همواره یک سیاهچاله تلقی می‌شود و کسانی که در این بازار با دیدگاه سرمایه‌گذاری وارد می‌شوند، مجبورند که نقدینگی خود را در این بازار راکد نگاه دارند. آمارها دقیق نیست، صدها هزار میلیارد تومان دراین سیاه چاله گرفتار شده است. همین وضعیت هم باعث شده، بعد از اینکه قیمت مسکن روند نزولی پیدا کرد بسیاری از افراد متضرر شوند.

• انتخابات و بازار مسکن

در این خصوص عضو انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران در گفت‌وگو با با بیان اینکه فکر نمی‌کنم که تا قبل از انتخابات ۹۶ اتفاق خاصی در بخش مسکن به وجود آید و این بخش همچنان با بلاتکلیفی مواجه خواهد بود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که تا قبل از انتخابات سایه رکود همچنان بر این حوزه گسترده باشد، مگر آنکه برنامه ویژه وخارق العاده‌ای اعلام شود که آن نیز جنبه تبلیغاتی خواهد داشت.

ایرج رهبر با اشاره به اینکه هنوز نباید منتظر رونق در بخش مسکن کشور باشیم، خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرداری‌ها مشوق‌ها و صدور پروانه‌های دارای تخفیف را برای سازندگان در نظر گرفته‌اند که این مسایل نشان می‌دهد، ساخت‌وساز در بخش مسکن با افت شدیدی روبه‌رو بوده است.

وی با بیان اینکه رکود موجب شده، پروژه‌ها وخانه‌های ساخته شده روی دست انبوه‌سازان بماند، اظهارداشت: این مسأله موجب قفل سرمایه انبوه‌سازان و ناتوانی آنان در سرمایه‌گذاری پروژه‌های بعدی شده است.

این عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان در ادامه خاطرنشان کرد: رکود چهار سال اخیر سبب شده تا انبوه‌سازان حرفه‌ای هم وارد این کار نشوند، مگر افرادی که مالک بوده ویا تمایل به ساخت گروهی مسکن دارند.

رهبر با اشاره به اینکه انبوه‌سازان معمولاً برای یک سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند، اما با توجه به رکود فعلی اعتمادی به بازار سال ۹۶ هم نیست، خاطرنشان کرد: هم اکنون سازنده و خریدار و بازار منتظر انتخابات سال آینده هستند تا ببینند، سیاست‌ها در این حوزه چگونه خواهد بود که سرمایه گذار با توجه به وعده‌ها یا قول‌های انتخاباتی وارد این عرصه می‌شود.

وی همچنین بخشی از رقم یک میلیون و ۶۰۰هزار خانه خالی در کشور را که از سوی وزیر راه وشهرسازی اعلام شده بود، مربوط به خانه‌هایی دانست که بدون مشتری مانده و احتکار مسکن را رد کرد و گفت: هیچ سازنده‌ای نمی‌خواهد، مسکن ساخته شده روی دستش بماند، اما با توجه به وضعیت بازار، اکثر واحدهای ساخته شده کنونی حتی اجاره هم نمی‌رود و به همین علت مسکن ساخته شده روی دست سازندگان مانده است.

*افزایش قیمت مسکن

عضو دیگر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران هم با اشاره به اینکه قیمت مسکن در سال آینده، همگام با تورم اعلام شده بالا خواهد رفت، گفت: به هیچ وجه وضعیت پروژه‌های انبوه‌سازی مسکن خوب نیست وافرادی که طی سال‌های اخیر به ساخت‌وساز پرداخته‌اند با مشکل نبود مشتری و بی‌رونقی بازار روبه‌رو شده اند.

خزاعی تصریح کرد: قطعاً این افزایش قیمت به اندازه سال‌های قبل که ۵۰ تا ۶۰درصد بود، نیست و رقمی در حدود همان دو تا سه درصد است.

وی با بیان اینکه دولت برنامه‌ای برای رونق بازار مسکن نداشته، خاطرنشان کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید یک خانه و آپارتمان در شهرهای بزرگ فقط پنج تا ۶درصد هزینه خرید یک واحد را پوشش می‌دهد، اما در شهرهای کوچک این مبلغ به طور میانگین شاید ۳۰ تا ۵۰درصد هزینه خرید یک خانه را پوشش دهد و مردم با این تسهیلات کم نمی‌توانند خانه‌دار شوند.

وی با بیان اینکه نقدینگی در کشور زیاد است و بر اساس آمارهای اعلام شده، میزان نقدینگی طی چهار سال اخیر دو برابر شده است، خاطرنشان ساخت: بیشتر این نقدینگی به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها به منظور دریافت سود رفته چرا که سودها بالاست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.