اهواز -رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان گفت: طرح ۵۵۰ هزارهکتاری بزرگترین طرح آبی وخاکی کشور است که در رونق بخشیدن به فضای کسب و کار خوزستان تاثیر بسزایی داشته است.

 طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در رونق  فضای کسب و کار خوزستان تاثیر بسزایی داشته است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین امید حاجتی بابیان اینکه سیزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان را برگزار می کنیم، اظهارکرد: امروز با حضور نوبخت معاون رییس جمهوری بازدید مفصلی از پروژه های مهمی که در خوزستان در حال اجرا هستند انجام شد.

وی افزود: طرح های آب رسانی، ۵۵۰ هزار هکتاری، کنترل و مدیریت کانون های ریزگردها، مترو اهواز نیز از جمله پروژه های مورد بازدید امروز بود.

رئیس برنامه و بودجه خوزستان با اشاره به اینکه بررسی مشکلات طرح های آب شرب و فاضلاب، برنامه های میان مدت و بلندمدت کنترل کانون های گرد و غبار و در نهایت مشکلات فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و نیازهای فاز دوم این طرح سه دستورکار این جلسه هستند. تصریح کرد:طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بزرگترین طرح آبی و اکی کشور است که در رونق بخشیدن به فضای کسب و کار خوزستان تأثیر بسزایی داشته است.

حاجتی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت های نظام فنی اجرایی استان اجرا و باعث اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در مجموع در فاز اول ۳۱۲ هزار هکتار است، عنوان کرد: پیشرفت فیزیکی، مشکلات طرح و در نهایت الزامات اجرای موفق فاز دوم طرح را طی گزارشی ارائه می دهیم.

حاجتی اظهارکرد: اجرای این طرح از ابتدا تا پایان سال ۹۲ تنها ۶۶ هزار هکتار بوده در صورتی که از سال ۹۲ به بعد با سفر رئیس جمهور با شتاب فراوان اجرایی و بیش از دو برابر اجرا و عملکرد داشته و در مجموع حدود ۷۴ درصد فاز اول اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: تا سال گذشته بیش از ۹ هزار نفر نیروی انسانی در این طرح مشغول به کار بودند که امسال نیز بیش از هشت هزار نفر در این طرح مشغول به کار شدند.

رئیس برنامه و بودجه استان خوزستان گفت: تا قبل از سال ۹۲ مجموعا ۸۹۸ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شده بود ولی بعد از سفر رئیس جمهور هر سال بیش از دو برابر آن چند سال تزریق منابع به طرح انجام شده است.

حاجتی افزود: عدم تأمین اعتبار به منظور تکمیل و ساماندهی شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی فاز اول ۷۳ هزار هکتار، عدم تأمین برق موردنیاز ایستگاه های پمپاژ در اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار، نبود اعتبار موردنیاز برای ایجاد و حمایت از تشکل های بهره برداری در محدوده طرح و همچنین عدم پیش بینی اراضی شمال و شمال شرق استان از جمله مشکلات طرح در فاز اول (۳۱۲ هزار هکتار) است.

وی عنوان کرد: متأسفانه با وجود اینکه مناطق شمال و شمال شرقی ما عمدتا فعالیت و مزیت اصلی آنها کشاورزی است ولی به دلیل انجام نشدن مطالعات تأمین منابع آبی امکان شروع عملیات اجرایی طی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای این بخش استان خوزستان وجود نداشت.

رئیس برنامه و بودجه خوزستان ادامه داد: مجوز جابجایی ۴۴۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در اختیار مؤسسه جهاد نصر به منظور احداث و تکمیل زهکش ها و کانال های درجه یک و دو برای ۷۳ هزار هکتار از اراضی، اختصاص یک درصد اعتبار طرح به منظور ساماندهی تشکل بهره برداران، منظور کردن چهار هزار هکتار از اراضی شهرستان های شمال و شمال شرق استان به منظور اجرا در فاز اول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.