مشهد- اهمیت حاشیه نشینی و ساماندهی آن در پایتخت معنوی ایران اسلامی که طی سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده بود با تدبیر، نکته سنجی و فرمان مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر از حاشیه به متن آورده شد از همین رو در واپسین روزهای سال جاری، تحریریه قدس میزبان مشاور استاندار خراسان رضوی در امور حاشیه شهر و نماینده تام‌الاختیار وی در مسکن مهر شد تا آخرین اقدام‌های انجام شده در این زمینه را بازگو کند.

۳۲ هزار واحد مسکن مهر در خراسان رضوی بلاتکلیف است

احمد فیاض:نماینده تام الاختیار استاندار خراسان رضوی در مسکن مهر با تشریح وضعیت پروژه‌های استان اظهار کرد: در مجموع در خراسان رضوی ۱۲۰ هزار واحد مسکن مهر توسط شرکت‌های انبوه ساز، خود مالکین و شرکت‌های تعاونی ساخته شد که تاکنون ۸۸ هزار واحد آن تحویل متقاضیان شده و حدود ۳۲ هزار واحد در بلاتکلیفی است که البته ۱۵ هزار واحد نیز فاقد متقاضی مؤثر است.

محسن کوهی افزود: یک سوم پروژه ها یعنی حدود ۴۰ هزار دستگاه در شهرک گلبهار جانمایی شد که حدود ۲۶ هزار واحد آن تاکنون تحویل شده است، اما بیشترین حجم مشکلات در پروژه‌های مسکن مهر مربوط به شرکت‌های تعاونی است که در فضای هیجانی آغاز طرح مسکن مهر افراد غیرمتخصص نسبت به تشکیل شرکت تعاونی اقدام کردند و در ادامه دچار مشکلات فراوانی شدند.

وی با بیان اینکه براساس دستور رئیس جمهور باید تا پایان کار دولت یازدهم پروژه مسکن مهر به فرجام برسد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با مصوبه اخیر افزایش وام ۳۰ میلیون تومانی به ۴۰ میلیون تومان واگذاری پروژه‌های مسکن مهر در استان تسریع شود.

مشاور استاندار در امور حاشیه شهر با ارایه آماری از پهنه‌های حاشیه‌نشینی در مشهد افزود: در مجموع ۳ هزار و۸۹۰ هکتار در هشت پهنه و ۶۶ محله از مشهد مقدس دچار حاشیه‌نشینی است. التیمور با ۷۱۳ هکتار و جمعیت ۲۱۰ هزار نفری و شهرک شهید رجایی با ۸۷۸ هکتار و جمعیت ۱۸۶ هزار نفری رتبه‌های بالای حاشیه نشینی را در مساحت و جمعیت دارند.

وی گفت: به طور متوسط ۷۳۰ نفر در هر هکتار تراکم جمعیتی مناطق حاشیه شهر است و افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این مناطق سکونت دارند که اگر حاشیه حاشیه شهر را نیز بیفزاییم این آمار شاید به ۲ میلیون نفر نیز برسد.

کوهی تصریح کرد: به هر حال پس از ابلاغ فرمان رهبری دو ستاد در حوزه ساماندهی فرهنگی به مسؤولیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر و حوزه اجرایی به مدیریت استاندار خراسان رضوی تشکیل شد که البته هر دو ستاد هماهنگ و متحد عمل می‌کنند.

وی افزود: توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی، بهداشتی و محیط زیست و سایر برنامه‌های راهبردی به جدیت توسط ستادهای ساماندهی حاشیه شهر سیاستگذاری شد و دستورالعمل‌های فنی، قهوه ای و سبز برای مدیریت آن تدوین شد تا در برابر تهدیدهای موجود مانند شرایط غیربهداشتی جهت زندگی، آلودگی هوا و آب و انباشت زباله‌های شهری، گسترش وتولید شهر، مصرف گرایی، تولید مواد زاید، تخریب اکوسیستم، کاهش منابع، تهدیدهای پایداری اکولوژیکی، ناهنجاری‌های اجتماعی و بزهکاری، فقر فرهنگی و غیره، پدافند مؤثر به کارگیری شود و اقدام‌های زیربنایی- خدماتی و امور روبنایی و امنیتی نیز به همت دستگاه‌های اجرایی با جلب و جذب مشارکت‌های مردمی و تسهیلات بانکی در حال اجراست.

 بازدید هفتگی از حاشیه شهر مشهد

کوهی در ادامه با تأکید بر این مطلب که به جهت اهمیت موضوع، هر جمعه، توسط استاندار و هیأت همراه از پیشرفت اقدام‌ها در مناطق حاشیه ای شهر بازدید می‌شود، یادآور شد: امور زیربنایی شامل آب، فاضلاب، برق، گاز، مخابرات و محیط زیست و فضای سبز است که تاکنون در حوزه آب با طرح‌های بلند، میان و کوتاه مدت، طرح انتقال آب از سدهای تازه تأسیس مانند سد ارداک و تفکیک آب فضای سبز از آب شرب، بازیافت و چرخش آب برای اهداف صنعتی و کشاورزی، اجرای طرح نبی اکرم(ص)، اجرای طرح شبکه بیش از ۲۰۵ کیلومتری فاضلاب از مهم‌ترین ها بوده است.

وی گفت: طی سال جاری در حوزه فاضلاب نیز تصفیه خانه التیمور با ۸۰ هزار متر مکعب در روز و تصفیه خانه خین عرب نیز با ۸۳ هزار مترمکعب به بهره‌برداری رسید. تصفیه خانه پرکند نیز از ۶۰ هزار مترمکعب به ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز ارتقا خواهد یافت. در حوزه برق، اصلاح و تکمیل شبکه روشنایی به طول بیش از ۱۰ کیلومتر و خطوط برق به حاشیه شهر به طول هزار و ۲۹۸ کیلومتر با اعتباری افزون بر ۱۷۱ میلیارد تومان و ایجاد پست‌های جدید، ابنیه و تأسیسات فنی انجام شده است.

مشاور استاندار در امور حاشیه شهر خاطر نشان کرد: در حوزه گاز نیز ضریب نفوذ گازرسانی استان از ۶۴ درصد به ۸۷ درصد رسیده که قطعاً در پیشگیری از مهاجرت‌ها نقش خواهد داشت. مخابرات نیز در حاشیه شهر بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری و ۴۱ کافو نصب به دکل موبایل جدید و سیستم تری جی سامانه‌های خدمات مخابراتی با اعتباری حدود ۵۴۰۰ میلیارد رالا طرح توسعه مخابراتی انجام شد. در محیط زیست و فضای سبز نیز آزادسازی و ساماندهی حوزه کشف رود از جمله اقدام‌های اساسی بوده که در رسانه‌های استان بیش از این دستاوردهای آن به جهت اهمیت موضوع مطرح شده است.

 ساخت بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد

مدیرکل سابق دفتر فنی استانداری خراسان رضوی در ادامه به امور خدماتی اشاره کرد و گفت: در حوزه بهداشت و درمان نیز در ۴۲ مرکز جامع سلامت و ۱۱۷ پایگاه خدمات بهداشتی درمانی و غربالگری دیابت، فشار خون و بسته‌های بهداشتی درمانی به جامعه هدف ارایه شده است.

همچنین پیگیر ساخت بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهید هاشمی نژاد در داخل بیمارستان کنونی هستیم که در مرحله انعقاد قرارداد است.

وی افزود: با مشارکت جدی آستان قدس رضوی در ابتدای جاده سرخس زمین جهت احداث بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی واگذار و قرارداد آن ثبت شده که چشم انداز بسیار خوبی در این حوزه طی سال‌های آینده خواهد داشت.

وی ادامه داد: بهزیستی و کمیته امداد نیز در حوزه‌های مربوطه بویژه در حوزه اشتغال زایی فعالیت خوبی داشته اند و اکنون کمیته امداد ۸۰ درصد پوشش در این زمینه را به مناطق حاشیه شهر متمرکز کرده است. در حوزه وزارت کار و نیز امور فنی و حرفه ای نیز ۳۰ مرکز کاریابی با مشارکت بخش خصوصی، تعاونی‌ها، بهزیستی و کمیته امداد راه اندازی شده است.

وی اذعان کرد: همچنین پیگیر طرح پویش با اشتغال برای ۲ هزار نفر از بانوان سرپرست خانوار و معلولین هستیم. طرح «خوشه‌های چرم» اجرایی شده و صدور ۱۲۱ مجوز مستقل و اعمال بیمه اجتماعی و ۱۳ پشتیبان حقیقی و حقوقی فرش دستباف برای ۱۶۰۰ قالیباف خانگی با ۲۰ درصد یارانه دولت محقق شده است.

مشاور استاندار در امور حاشیه شهر، امور روبنایی را در انتها مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: ۱۸ مدرسه با ۱۸۹ کلاس و زیربنای ۲۴ هزار و ۸۴۹ مترمربع در حاشیه شهر با اعتباری حدود ۲۲۳ میلیارد رالز در حوزه آموزش و پرورش ساخته شده و در حوزه ورزش و تربیت بدنی نیز هفت سالن ورزشی توسط بسیج سازندگی و سپاه و سالن ورزشی نوده توسط سازمان ورزش و جوانان(در حال ساخت) و سالن ورزشی شهدای مدافع حرم توسط شهرداری و چند سالن و زمین ورزشی به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته وی تاکنون ۳۱ سوله چند منظوره صالحین و تعمیر و تجهیز مساجد و ۲۰ حوزه علمیه در حاشیه شهر توسط سپاه و شهرداری ساخته و یا بهسازی شده است.

وی گفت: ساخت هفت بوستان همراه با نهضت آسفالت سازی توسط شهرداری نیز از این دیگر اقدام‌های این سازمان است. بخش خصوصی و خیران نیز عملکرد خوبی داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.