مشهد- باوجود ۱۷ هزار شهید خراسان رضوی فقط ۴۴ درصد مردم «روز شهید و شهادت» را می‌شناسند و مابقی از آن بی‌خبرند.

بسیاری از مردم هنوز نمی‌دانند «روز شهید» چه روزی است

به گزارش قدس آنلاین، سید مجید حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: اطلاعات و اسناد مربوط به شهدای عزیز تاکنون در مرکز اسناد بنیاد شهید جمع‌آوری شده و همچنان در حال تکمیل است.

وی گفت: پس از مرکز اصلی اسناد بنیاد شهید کشور در تهران بزرگ‌ترین مرکز اسناد شهدا مرکز اسناد بنیاد خراسان رضوی است که بیش از یک میلیون و۶۰۰ هزار سند مربوط به شهدا را در خود جای داده است.

حمید دیانی مسؤول مرکز اسناد بنیاد شهید خراسان رضوی در این زمینه اظهار داشت: یک میلیون و ۱۶۴ هزار سند به صورت مکتوب و مابقی به صورت اسناد چند رسانه‌ای مربوط به آثار شهدا جمع آوری، تدوین و تولید شده است.

دیانی با اشاره به جمع‌آوری ۱۷۰۰ قطعه آثار موزه‌ای مربوط به شهدا اضافه کرد: همچنین ۲ هزار و ۷۰۰ کاست صوتی شهدا و نیز ۱۰ هزار ساعت فیلم مربوط به صحبت‌های خود شهدا جمع آوری و تدوین شده است.

وی همچنین به پژوهش و جمع آوری خاطرات و نیز خاطره نگاری و خاطره پژوهی شهدا اشاره و این پروژه را در قالب طرح اسناد افتخار توصیف کرد.

مسؤول مرکز اسناد بنیاد شهید خراسان رضوی در ادامه گفت: تاریخ شفاهی زندگی والدین معظم شهدا، آزادگان و جانبازان بالای ۵۰ درصد جمع آوری شده و در حال تکمیل است و این کار تا کامل شدن مخزن اسناد تداوم خواهد داشت.

وی متوسط اسناد مکتوب هریک از شهدای خراسان رضوی موجود درآلبوم مرکز بنیاد شهید این استان را برابر با ۶۴ برگ اعلام کرد که این رقم در خصوص برخی دیگر از شهدا تا ۴ هزار برگ هم رسیده است.

دیانی همچنین مجموع وصایای شهدای خراسان رضوی را در قالب ۳۲ جلد اعلام کرد که جلد اول آن در حاشیه کنگره شهدای جهان اسلام و همزمان با ۲۲ اسفند ماه روز ملی شهید توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

وی تولید شمار زیادی نرم‌افزار درباره ۵۴ سردار شهید و نیز تولید نرم افزارهایی با نام «آن روزها» مربوط به ۱۷۲ شهید انقلاب اسلامی را از دیگر فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد.

وی ادامه داد: مرکز اسناد شهدای بنیاد شهید خراسان رضوی با وجود این فعالیت عظیم هنوز در حال تکمیل شدن است و در روز ملی اسناد در سال ۹۶ به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به ماده ۲ قانون جامع خدمات ایثارگری تأکید کرد: جمع‌آوری اسناد و آثار از ایثارگران و یا خانواده‌های آنان، صرفاً از طریق بنیاد و توسط این نهاد انجام خواهد شد و دستگاه‌های مشمول موظف به همکاری و هماهنگی با بنیاد هستند. دستگاه‌های مشمول موظفند، اصل اسناد و آثار را که قبلاً گردآوری شده است، به بنیاد تحویل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.