۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 508627

مشهد- «قایق‌های کاغذی» عنوان نمایشگاهی متهورانه و کم نظیر از عکاسی مینیمال است که از عصر شنبه در نگارخانه مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) واقع در پارک ملت در جریان است.

این نمایشگاه عکاسی حرف برای گفتن دارد

احمد فیاض: در این رویداد عکاسانه تعداد ۴۵ اثر از ۲۰ دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه علمی کاربردی خبرنگاران به مدرسی فرشید مینویی بر روی دیوار نگارخانه جهت بازدید علاقمندان جای گرفت و با استقبال شایان توجه بازدیدکنندگان روبه‌رو شد.

 حضور ۱۹ عکاس خانم از جمع ۲۰ نفره هنرمندان در این نمایشگاه شاید به رخ کشیدن این پیام هنری از سوی خانم‌های عکاس باشد که «هرچه ساده تر، قابل فهم تر» است.

فرشید مینویی مدرس هنرجویان این نمایشگاه در باره انتخاب عنوان نمایشگاه یعنی «قایق‌های کاغذی» به خبرنگار ما گفت: قایق، کاغذ، بادبان، دریا، خط افق، کرانه و... نزد افکار عمومی و هنرمندان همواره با مفاهیم ساده، خلاصه، روان و آرامش بخش شناخته می‌شود که در تعریف این شاخه از عکاسی نیز به صراحت آمده است. به طور خلاصه قایق‌های کاغذی همیشه احساس خوبی به ما داده و نمادی از مینیمالیسم است.

وی در باره انتخاب شاخه کمترشناخته شده مینیمالیسم نیز اظهار کرد: به سبک مینیمالیسم آن چنان که باید و شاید در جامعه هنری پرداخته و بها داده نشده و عکاسان مشهدی بیشتر روی سایر سبک‌ها مانند مستند اجتماعی متمرکز شده اند. از این جهت شهامت به خرج داده شد و در حالی که مشابه چنین نمایشگاهی با این سطح کیفی و کمی تاکنون در مشهد برگزار نشده، «قایق‌های کاغذی» بر روی دیوار نگارخانه و با همت هنرجویان جای گرفت تا تجربه ای شیرین و جذاب در جامعه عکاسی خراسان رضوی شکل پذیرد. این تجربه گران‌بها می‌تواند رشد و اعتلای بیشتر عکاسی استان را در پی داشته باشد.

نکته مهم اینکه سبک مینیمالیسم به لحاظ ویژگی‌های خاصی که دارد می‌تواند در حوزه تجاری سودمند باشد و خریداران آثار هنری همیشه برای خرید چنین آثاری ابراز علاقه کرده‌اند.

این عکاس شناخته شده مشهدی در ادامه خاطرنشان کرد: ۴۵ اثر در سبک مینیمال با رویکرد تجربی در دو سایز ۴۰ در ۴۰ و ۴۰ در۶۰ بر روی دیوار جانمایی شده است.

از نکات جالب این نمایشگاه حضور محمود قاسمی ۴۳ ساله با موهای جوگندمی است که با سه قطعه عکس به عنوان تنها مرد صاحب اثر به مرحله نمایشگاه راه یافته است. وی گرچه دبیر آموزش و پرورش و کارشناس علوم اجتماعی است اما بر حسب علاقه مفرط به رشته عکاسی در دوره کاردانی حضور پررنگی دارد.

میترا موسی‌پور از دیگر عکاسان شرکت کننده که پنج سال به صورت حرفه‌ای در عکاسی دستی هنرمندانه دارد نیز مجموعه عکسی از پایان نامه کارشناسی این رشته را در نمایشگاه با سبک مینیمالیسم ارایه داده است.

وی می‌گوید: چهار عکس ارایه شده، روایتگر دختری است که هنگام کودکی مورد آزار و اذیت واقع شده، و حال در برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی با محیط انسانی مشکل دارد.

نایب رئیس انجمن عکاسان خراسان رضوی نیز در حاشیه این نمایشگاه با منحصر به فرد خواندن این نمایشگاه اظهار کرد: سطح نمایشگاه توأم با نگاه نو و جدید، بسیار خوب و فوق‌العاده است. سبک مینیمالیسم در آثار مشهود است و بیانگر آن است که هنرجویان به خوبی علم و دانش این سبک را آموخته و درک کرده اند. نبایستی از نقش موثر و ارزشمند فرشید مینویی به عنوان مدرس این هنرجویان غافل ماند و به خاطر برگزاری این نمایشگاه باید به جامعه عکاسی استان و نامبرده تبریک گفت. آثار نمایشگاه قابل رقابت با نمایشگاه‌های پایتخت و حتی خارجی است. به هر حال ارایه سبک مینیمالیسم دشواری‌ها و ظرافت‌های خودش را دارد و ورود به این سبک جرأت و شهامت می‌طلبد.

گفتنی است این نمایشگاه تا ۱۱ اسفند؛ صبح‌ها از ۹ تا ۱۲ و عصرها از ۱۷ تا ۲۰ در نگارخانه مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) واقع در پارک ملت پذیرای عموم شهروندان و علاقمندان به هنرهای تجسمی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.