تبریز- وزیر اسبق امور خارجه گفت: در ابتدای جنگ عربستان ادعا کرد که ۱۵روزه جنگ تمام خواهد شد ولی بعد از گذشت یک و نیم سال عربستان دنبال راهکاری جهت آبروداری خود است.

 آمریکا در حال شکست و افول/ عربستان دنبال راهکاری برای جبران شکست خود در یمن است

به گزارش قدس آنلاین، منوچهر متکی شامگاه سه شنبه در یادواره شهدای خیابان‌های حدادزاده و ظهیری در تبریز با عرض تسلیت شهادت بانوی دو عالم حضرت زهرا(س) اظهار داشت: یادواره شهدا حدیث نامکرر پرندگان سبک بال عاشقی است که نظر به وجه‌الله می‌کنند.

وی افزود: یادواره شهیدان تبیین مکتبی است که مرگ را پایان نمی‌داند و همانگونه که خداوند می‌فرماید، «موت و حیات را خلق کردیم».

متکی با بیان اینکه مرگ آغاز راه است و شهادت مرگی دارای نقشه راه و مفهوم هدایت‌گر است، گفت: امروز هوای تبریز از شور و نشاط پر شده و باید آن را غنیمت بدانیم.

وی با اشاره به اینکه شهادت سیر الی‌الله توسط افرادی است که با این مکتب پیش رفتند، گفت: شهادت بابی برای جهاد است و جهاد هم از نوع صغیر و کبیر یک جهاد هوشمندانه جامع الاطهار است که ابزار و وسایل ارتقا الی‌الله است.

 معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با ابراز اینکه شهید با گام نهادن در این راه مسیر خودش را طی می‌کند که یک جهش و پرواز است، افزود: صراحت قرآن در این است که شهید نزد خدا روزی خورده و زنده است و در زمان دفاع مقدس مردم ما وقتی جسم به خون آغشته شهید را می‌دیدند باز هم می‌گفتند شهید زنده است.

وی خاطرنشان کرد: شهادت یعنی رساندن انسان به جایگاه شایسته و البته شهدا انتخاب می‌شوند و باید بعثتی دوباره پیدا کنند و بر حقانیت این راه با خون خود شهادت دهند، شهدا راه درست و سعادت انسانی را با شعارهای عملی خود عجین‌تر کردند و وقتی غرق شهیدی می‌شویم این رفتار را ساطع می‌کنند.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه وقتی تفسیر زیبا از مرگ وجود دارد، آیا آن مرگ جاودانه شدن نیست،تاکید کرد: هیچ‌کس جلودار حرکت این پیش‌قراولان نشد و دعای لبیک یا حسین در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نمود عینی داشت.

وی با اشاره به اینکه عنصر مهم شهادت حس بالندگی رو به کمال را ایجاد می‌کند، گفت: عنصر شهادت فلسفه الی‌الله بوده و نگاه به سمت بالا و خدا را در مردم ایجاد کرد.

متکی با بیان اینکه وقتی فرمانده نظامی آمریکایی مدعی می‌شود که سربازان در جنگ می‌کشند تا زنده بمانند و فلسفه آنها کشتن برای زنده ماندن است، افزود: در دفاع مقدس ما افرادی را داشتیم که با خدا سر شهادت دعوا داشتند که چرا شهید نمی‌شوند.

 معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با ابراز اینکه بزرگترین سلاح استکبار در برابر کشورهای دیگر ترساندن و تطمیع آنهاست، گفت: دشمن خوب می‌داند در مقابل کشوری که از مرگ ترس ندارد و تولیدکننده سلاحی بی‌نظیر از نوع شهادت است، هیچ‌گاه پیروز نخواهد شد.

وی افزود: وقتی کشوری تا بن دندان مجهز وارد جنگ با ایران نوپا می‌شود و ایران در مقابل تجهیزات دشمن سلاح شهادت را به میدان می‌آورد که بدل آن هیچ‌جا وجود ندارد،باید قدرت ایمان و اعتقاد را قوی ارزیابی کرد.

متکی با اشاره به اینکه شهادت منطقی را با خود به همراه می‌آورد که ادعای کشورهایی با قدرت ظاهری بالا و به قول معروف ابرقدرت که مدعی به حق بودن دارند را نفی می‌کند، گفت: وقتی آمریکا مدعی می‌شود که چون قدرت دارم منطق من نیز باید مورد قبول باشد، در مقابل امام راحل تاکید می‌کنند که قدرت ما از منطق ما بیرون می‌آید.

وی بیان داشت: ما همان نسلی هستیم که نزد امام راحل التماس کردیم تا دعا کند به شهادت برسیم و نمونه این حس در  هیچ جایی پیدا نشده است.

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به خاطرات یک خبرنگار خارجی از جنگ تحمیلی که گفت، «دوست داشتم با افرادی آشنا شوم که در لحضات آخر زندگی خود هستند"، افزود: این خبرنگار آخرین جمله یک جوان را که بدنش گلوله‌های زیادی خورده بود را ثبت و ضبط کرد که گفته بود،"خدایا تو شاهد باش که من فرزند زهرا را تنها نگذاشتم».

وی با یادآوری اینکه وقتی جمال عبدالناصر در مصر انقلاب مصر را سامان داد و کانال سوئز را ملی کرد، یک فضای جدید در جهان عرب ایجاد شد، تصریح کرد: بعد از جمال عبدالناصر غربی‌ها به این فکر می‌کردند که چه کار کنند تا قدرت خود را برگردانند و از این رو در را به روی انورسادات بار کردند و نتایج آن را دیدید.

متکی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها به انحراف کشاندن انقلاب‌ها را با تمام نسخه‌ها بلد هستند و هر جا وارد عمل شدند تا حدودی هم موفق شدند، گفت: ولی در ایران هیج‌گاه موفق نبودند زیرا ملت ما بهای سنگینی در ۳۸ سال گذشته داده ولی همیشه انقلابی بوده و جان در راه انقلاب می‌دهد.

متکی متذکر شد: وقتی دشمنان تبریز را بررسی می‌کنند و می‌بینند امپراطور عثمانی با نگاه غرب خواست به ایران حمله کند و در این جنگ که این اولین و آخرین بار بود،دلاورمردی‌هایی که مردان آذربایجان به نمایش گذاشتند،منجر به شکست آنها شده و غیرت آذربایجان زبانزد شد.

وی افزود: تبریز گل سرسبد کل ایران است و رشادت‌های مردم آذربایجان در طول تاریخ ایران همیشه زبانزد بوده و هست.

متکی با تاکید بر اهمیت جایگاه مدافعان حرم بیان داشت: اگر افرادی به مرزهای بین‌المللی انقلاب اسلامی رفت و به شهادت رسید به دلیل این است که در داخل درگیر جنگ نشویم.

وزیر امور خارجه اسبق، ایستادگی در تعاملات خاورمیانه و فلسطین را به دلیل جلوگیری از  سنگ‌فرش و موزائیک کردن جهان اسلام توسط استکبار دانست و افزود: آمریکا ۲۰ شهریور و ۱۱ سپتامبر را بهانه حمله به عراق و افغانستان کرد و در این حملات و حضور چند ساله فقط خواستار شکل‌گیری حکومت‌هایی بود که متحد با آمریکا و مخالف با ایران باشد.

وی افزود: امروز نه تنها در افغانستان و عراق بلکه در آمریکا می‌گویند جورج بوش شکست خورده است.

متکی با یادآوری اینکه آل‌سعود در عربستان ۱۰۰ سال است که سر حکومت بوده و نفت استخراج می‌کند و یک بار وارد جنگ با یمنی شد که نه هواپیما دارد و نه امکانات مجهز ولی در مقابل آنها شکست خورده است، افزود: در ابتدای جنگ عربستان ادعا کرد که ۱۵روزه جنگ تمام خواهد شد ولی بعد از گذشت یک و نیم سال عربستان دنبال راهکاری جهت آبروداری خود است.

وی به نظرسنجی‌های رژیم قبلی در خصوص جایگاه آمریکا در جهان اشاره کرد و گفت: در این نظرسنجی‌ها ۸۰ درصد جوانان آمریکا را الگوی خود می‌دانستند ولی در حال حاضر ۸۰ درصد جوانان تا مرز تنفر نسبت به آمریکا پیش رفته‌اند، آیا آمریکا در چهل سال گذشته موفق نبوده که اینگونه شده‌اند؟

وزیر اسبق امور خارجه با اشاره به سخنان ترامپ و ارزیابی تحلیل‌گران آمریکایی افزود: طبق نظر خود تحلیل‌گران آمریکایی فقط زرادخانه‌های آمریکا از همه تحولات بین‌المللی نفع برده و سلاح فروخته‌اند ولی وضع داخلی و اقتصادی آمریکا بحرانی است و از نطر سیاسی نیز در حال حاضر وزیر خارجه آمریکا سه بار به یک کشور می‌رود تا یک کاری انجام گیرد.

وی ادامه داد: در بررسی‌ها متوجه شدند هر دوره آمریکا نسبت به قبل ضعیف‌تر شده و شکست‌هایش افزایش یافته است، آمریکا طبق نظر تحلیل‌گران در حال شکست و افول بوده و دنبال راهکاری هستند که با اظهارات ترامپ فکر می‌کنند می‌تواند جوابگوی مشکلات داخلی خود باشند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا مدعی شده که اگر در حوزه عرب کاری می‌کند انتظار پول از آنها دارد، رئیس جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید شیخ‌نشینان نه شرف دارند و نه شعور بلکه فقط پول دارند و این تحقیر بزرگی برای آنهاست .

متکی با تاکید بر اینکه نمی‌شود داعش را به وجود آورد و ادعای جنگ با داعش کرد، گفت: خودشان ادعا کردند داعش را ایجاد کرده‌اند زیرا جریان داعش خطرناک‌ترین توطئه طراحی شده توسط آمریکا و سناریوی اسرائیلی با دلار اعراب بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.