شیراز- مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: بارندگی‌های اخیر سبب آبگیری بیش از ۶۰ درصدی تالاب «مهارلو» شده است.

 ۶۰ درصد تالاب «مهارلو» آبگیری شد

به گزارش قدس آنلاین، دریاچه مهارلو به واسطه همجواری با کلانشهر شیراز، یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی نیز محسوب می‌شود. این دریاچه در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز و غرب دریاچه بختگان در استان فارس واقع شده است .

این دریاچه در ارتفاع ۱۴۶۰ متری از سطح دریا قرار دارد و دارای آبی بسیار شور است. حداکثر عمق این دریاچه ۳ متر است و به همین دلیل میزان تبخیر آن بالاست که این امر سبب می‌شود بخشی از بستر دریاچه با قشری از نمک پوشانده شود البته وجود رسوبات گچی سازند ساچون و دو گنبد نمکی واقع در شرق این دریاچه، در شوری بی‌اندازه آن نیز تأثیر به سزایی دارد. در شیراز علاوه بر مهارلو تالاب های دیگری هم وجود دارد که  «پریشان» و «کافتر» ازجمله آنهاست.

حمزه ولویی؛ مدیرکل محیط‌زیست استان فارس درباره آبگیری این دریاچه با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر سبب آبگیری دریاچه‌ها و تالاب‌های استان فارس شده است، اظهار داشت: تالاب «مهارلو» بیش از ۶۰ درصد، تالاب «طشک» بیش از ۵۰ درصد و تالاب «بختگان» نیز بیش از ۲۰ درصد آبگیری شده است.

وی با بیان اینکه آبگیری تالاب «بختگان» سطحی بوده به همین دلیل زود تبخیر می‌شود اما ماندگاری آبگیری تالاب «مهارلو» و «طشک» بیشتر خواهد بود، افزود: بارندگی‌های اخیر هیچ تاثیری بر تالاب «پریشان» و «کافتر» نداشته و این دو تالاب همچنان خشک است.

مدیرکل محیط‌زیست استان فارس با تاکید بر اینکه تالاب‌های استان فارس برای احیا به برنامه بلندمدت در بخش کشاورزی، محیط زیست، تغییر الگوی کشت، مصرف درست از منابع موجود آب و غیره نیاز دارد، خاطرنشان کرد: احیای تالاب‌ها باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد.

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های حفظ تالاب‌ها و دریاچه‌های استان فارس پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها است زیرا خشک ماندن تالاب‌ها و دریاچه‌ها سبب به خطر افتادن حیات حیوانات، زندگی و معیشت روستاییان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.