مشهد- تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت صیانت و حفاظت از باغات آستان قدس رضوی به عنوان شش‌های تنفسی شهرها تاکید کرد.

صیانت و حفاظت از باغات آستان قدس رضوی به عنوان شش‌های تنفسی شهرها ضروری است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح اردوگاه فرهنگی- تربیتی امام رضا(ع) که در محل باغ بیلدر واقع در منطقه طرقبه مشهد برگزار شد، با تاکید بر لزوم حفظ فضاهای سبز و منابع طبیعی موقوفات رضوی، گفت: حتی یک درخت از درختان باغات موقوفه آستان قدس رضوی در مشهد نباید قطع شود، زیرا این باغات شش‌های تنفسی شهرها هستند و حفظ درختان و فضاهای سبز آن‌ها برای حفظ سلامت مردم مهم است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در شرایط صنعتی کنونی فضاهای سبز نقش کلیدی در سلامت عموم مردم جامعه دارند، تصریح کرد: به هیچ عنوان من موافق قطع کردن حتی یک درخت از باغات آستان قدس رضوی نیستم؛ مگر اینکه دلیلی منطقی و توجیحی کارشناسی داشته باشد.

وی افزود: آستان قدس رضوی به هیچ وجه حاضر نیست برای ساختمان سازی یا کسب منافع اقتصادی باغات و منابع طبیعی متعلق به حضرت رضا(ع) را تخریب و سلامت بخش اعظمی از مردم جامعه را به مخاطره بیاندازد. سیاست ما حفظ درختان و تا حد امکان افزودن آن است. اگر درختی به هر دلیلی در باغات آستان قدس رضوی قطع شد باید درختی جایگزین آن شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری از برنامه‌ریزی برای فراهم آوردن شرایط مناسب جهت استفاده بهینه از باغات آستان قدس رضوی خبر داد و ابراز داشت: در طول سال گروه‌های بسیاری از دانشجویان، طلاب، هیئات و... به مشهد مقدس مشرف می‌شوند که تلاش داریم با برنامه‌ریزی و فراهم آوردن شرایط مناسب از فضاهای این باغات برای برگزاری اردوهای تربیتی-تفریحی استفاده کنیم و در اولین اقدام «باغ بیلدر» با عنوان اردوگاه فرهنگی - تربیتی امام رضا(ع) به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: وجود باغات به معنای بلا استفاده بودن زمین آنها نیست، باید کاربری‌هایی متناسب برای آن‌ها تعریف شود و بهره برداری برای امور فرهنگی و آموزشی یکی از مهمترین کاربری‌های این فضاها می‌تواند باشد.

لزوم برنامه ریزی برای افزایش زمان حضور زائران در مشهد

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه باید برای افزایش زمان حضور زائران در مشهد برنامه ریزی کرد، تصریح کرد: بنای ما بر آن است که از امکانات و ظرفیت‌های آستان قدس رضوی در راستای معرفت افزایی و توسعه فرهنگ رضوی ضمن ایجاد فضایی مفرح برای جوانان و نوجوانان استفاده کنیم، در همین راستا اردوگاه امام رضا(ع) امروز به بهره‌برداری رسید و ان‌شاالله اردوگاه‌هایی مشابه در تهران و سایر باغات حضرت رضا(ع) در شهرستان‌های مختلف افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت معرفت افزایی و انجام کار فرهنگی به ویژه در حوزه جوانان و نوجوان، ابراز کرد: این باغ که مکانی متعلق به حضرت رضا(ع) و فضایی مناسب برای برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی از سراسر کشور می‌باشد، به جهت انتساب به آستان قدس رضوی و همجواری که با حضرت ثامن الحجج(ع)، جایگاهی بسیار مناسب برای معرفت افزایی و بصیرت آفرینی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر ضرورت وجود برنامه‌هایی مفرح برای نسل جوان تاکید و اظهار کرد: از ابتدای ورود به آستان قدس رضوی یکی از دغدغه‌های اصلی من موضوع جوانان و نوجوانان بوده است، لازم بود برای هزاران دانش آموز و دانشجویی که در طول سال در قالب اردوهای زیارتی برای زیارت به بارگاه قدس رضوی مشرف می‌شوند، برنامه‌ای منظم و منسجم داشت تا علاوه بر توفیق زیارت بارگاه قدس حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از ویژه برنامه‌های معرفت زایی و بصیرت افزایی بهره ببرند.

اردوگاه امام رضا(ع) الگوی اردوگاه‌های تربیتی-تفریحی کشور

وی با تاکید بر اینکه اردوگاه امام رضا(ع) باید به الگویی برای سایر اردوگاه‌های تربیتی-تفریحی کشور تبدیل شود، تصریح کرد: در کشور شاید اردوگاه‌های بسیاری مشابه اردوگاه تربیتی-تفریحی امام رضا(ع) وجود داشته باشد، اما این اردوگاه به دلیل انتساب به بارگاه قدس حضرت ثامن الائمه(ع) باید با دیگر اردوگاه‌ها متفاوت باشد. این اردوگاه باید به الگویی برای سایر اردوگاه‌ها تبدیل شود و چه در نوع ابتکار و خلاقیت برای برگزاری برنامه‌های آموزشی و فرهنگی و چه از حیث تربیت یافتگان و آموزش دیدگان، باید الگو و سرآمد سایر مراکز شود.

تولیت آستان قدس رضوی با دعوت از صاحب نظران و فعالان حوزه فرهنگی برای ایده‌پردازی در زمینه برگزاری اردوهای تربیتی، بیان کرد: موسسه جوانان آستان قدس رضوی، مدارس امام رضا(ع)، مجموعه بنیاد فرهنگی رضوی و تمام دستگاه‌ها و مراکز فرهنگی مشهد با همفکری و هم‌گرایی بکوشند تا در این اردوگاه، جوانان و نوجوانان در فضایی عطرآگین از فرهنگ رضوی آموزش ببینند و اوقات با نشاطی را سپری کنند.

عضو شورای عالی حوزه علیمه خراسان در ادامه یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت برای هر امری را مردمی بودن آن دانست و عنوان کرد: دست اندرکاران این اردوگاه باید برای مردمی سازی امور آن بکوشند. موسسه جوانان آستان قدس رضوی باید زمینه را برای حضور فعال تشکل های جوانان و دانش آموزی در این اردوگاه فراهم آورد و تا حد امکان امور را به آنان محول کند.

وی با تاکید بر لزوم حفظ شئون و اقتضائات اسلامی در اردوگاه تربیتی امام رضا(ع)، خاطرنشان کرد: فضای این اردوگاه به سبب انتساب به آستان قدس رضوی مصداق حریم و حرم رضوی است؛ نام امام رضا(ع) بر سر در این مکان امری تشریفات نیست، بلکه حقیقتی مسئولیت ساز و مسئولیت‌آور است، تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها در این اردوگاه باید متناسب با فرهنگ اسلامی و شکل و رنگ رضوی داشته باشد.

معلمان و مربیان، رکن اساسی امور تربیتی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری رکن اصلی و اساسی در موفقیت امور تربیتی را معلمان و مربیان معرفی کرد و گفت: رکن اصلی موفقیت این اردوگاه، معلمان و مربیان آن است. شرایط باید به گونه‌ای مهیا باشد که معلمان و مربیان بتوانند ایده‌ها و اندیشه‌های خود را در تربیت جوانان برومندی که بتوانند آینده این کشور را رقم بزنند، اجرایی کنند.

تولیت آستان قدس رضوی افتتاح این اردوگاه را اقدامی کارشناسی شده برشمرد و گفت: اردوهای دانش آموزی و دانشجویی بسیاری در طول سال به مشهد مقدس وارد می‌شوند و من همواره دغدغه استفاده از ظرفیت حضور این جوانان و نوجوان را داشته‌ام. بیش از ۶ ماه است که در رابطه با این طرح مطالعه و بررسی می‌کنیم و امیدوار هستیم بتوانیم اردوگاه‌هایی مشابه را در سایر نقاط کشور راه اندازی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.