معاون وزیر خارجه ایران‎ گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل باید به جای محفلی برای اتهام زنی، ایجاد اختلاف و صدور قطعنامه های بی حاصل، سازوکاری برای همکاری جهت پیشبرد حقوق بشر در جهان از طریق گفتگوی سازنده باشد.

قطعنامه ضد ایرانی در شورای حقوق بشر کاملا بی اساس است / استفاده سیاسی و ابزاری از شورا عامل تضعیف آن

به گزارش «قدس آنلاین»،   «سید عباس عراقچی»، معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی برای شرکت در نشست مقامات عالیرتبه اجلاس شورای حقوق بشر به ژنو رفت، در سخنرانی خود در این نشست مواضع جمهوری اسلامی ایران در مسائل حقوق  بشری را تشریح کرد.

عراقچی در بخشی از سخنرانی خود ضمن اشاره به طرح حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در خصوص «جهان ضد خشونت و افراطی گری» که در آذرماه ۱۳۹۲ طی قطعنامه ای به تصویب مجمع عمومی رسید و با تاکید بر اهمیت و ضرورت حمایت جهانی از اجرایی شدن این قطعنامه، اظهار داشت: «علیرغم برخی پیشرفت ها در حوزه حقوق بشر بویژه در حوزه ساختاری و مفهومی، اما تحقق حقوق بشر در سطح جهانی با چالش های نوظهوری مواجه است. ظهور گروه های افراطی و خشن در نقاط مختلف جهان، از گروه های تکفیری در منطقه خاورمیانه گرفته تا گروه هایی که اسلام هراسی و بیگانه هراسی را در غرب ترویج می کنند، از مهمترین این چالش ها بشمار می روند.»

عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد که پایان بخشیدن به حمایت های ایدئولوژیکی، مالی و نظامی و طرفداران افراط گرایان خشنی مانند داعش و خودداری از به حاشیه راندن و بی احترامی به ادیانی مانند اسلام و پیروان آن، یک ضرورت اساسی است.

رئیس هیات کشورمان در اجلاس شورای حقوق بشر پس از اشاره به وضعیت فلسطین اشغالی و نقض سیستماتیک حقوق بشر فلسطینی ها توسط رژیم اسرائیل و عدم اجرای ده ها قطعنامه سازمان ملل از سوی این رژیم برای پایان بخشیدن به کشتار وحشیانه مردم سرزمین های اشغالی، به اوضاع یمن و برخورد منفعلانه جامعه بین المللی نسبت به بمباران غیرنظامیان بیگناه این کشور، بویژه زنان و کودکان، تخریب بیمارستان ها، مساجد، مدارس و اماکن مربوط به سازمان ملل در یمن توسط نیروهای مهاجم خارجی پرداخت و این اقدامات را به منزله جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت خواند و از جامعه بین المللی خواست تا فورا از تمامی ابزارهای در دسترس برای پایان بخشیدن به کشتار وحشیانه مردم این کشور و پاسخگو کردن مرتکبان این جنایات استفاده کند.  

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن اشاره به سابقه تمدنی و فرهنگی اسلامی ایران و تاکید بر حمایت کشورمان از ارتقاء حقوق بشر و همکاری با مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل، به منشور حقوق شهروندی اعلام شده از سوی رئیس جمهور اشاره و آن را برای تمام دستگاه های اجرایی داخلی جمهوری اسلامی ایران لازم الاجرا دانست.  

رئیس هیات کشورمان در ادامه سخنرانی خود گفت: «تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر در ایران در شورای حقوق بشر را کاملا بی اساس و غیرقابل قبول می دانیم. استفاده سیاسی و ابزاری از حقوق بشر و مکانیسم های حقوق بشری سازمان ملل توسط برخی کشورهای خاص را چالشی جدی برای پیشبرد اهداف شورا و موجب تضعیف جدی و بی اعتباری آن دانسته و خواستار اجتناب از چنین رویکردهایی هستیم.» 

عراقچی در همین ارتباط تاکید کرد که شورای حقوق بشر باید سازوکاری برای همکاری جهت پیشبرد حقوق بشر در جهان از طریق گفتگوی سازنده باشد، نه محفلی برای اتهام زنی و ایجاد اختلاف.  
وی در پایان تاکید کرد که گفتگو بر مبنای احترام متقابل اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران می باشد و مذاکرات هسته ای و برجام مهمترین نشانه پایبندی ایران به اصل گفتگو است. شورای حقوق بشر نیز در موضوع حقوق بشر به جای اتهام زنی و صدور قطعنامه های بی حاصل،  باید مسیر گفتگو و تعامل را با کشورها هموار کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.