دولت کانبرا قصد دارد در اقدامی بی سابقه از همه سفرایش بخواهد تا برای حضور در نشستی ۲ روزه با هدف ایجاد توازن در روابط تجاری و سیاسی استرالیا در سطح جهانی، به این کشور باز گردند.

استرالیا سفرایش را از دیگر کشورها فرا می خواند

به گزارش «قدس آنلاین»  به نقل از رویترز، «جولی بیشاپ» وزیر امور خارجه استرالیا امروز چهارشنبه اعلام کرد که دولت کانبرا  با هدف برگزاری نشستی در راستای تغییر شکل سیاست خارجی، همه سفرای خود را از دیگر کشورها فرا خواهد خواند.

گفتنی است که از جمله اهداف این نشست، توازن رابطه با آمریکا به عنوان قدیمی ترین متحد استرالیا و همچنین چین به عنوان اصلی ترین شریک تجاری دولت کانبرا، عنوان می شود.

این نخستین بار است که استرالیا به صورت یکجا همه سفرایی را که در رأس ۱۱۳ هیأت دیپلماتیک در دیگر کشورها بسر می برند، به کانبرا فرا خوانده است. هدف از این نشست، ارائه دستورالعملی است که راهگشای دیپلماسی استرالیا در یک دهه آینده باشد. آخرین باری که کانبرا چنین دستورالعملی را تنظیم کرد سال ۲۰۰۳ میلادی بود.

بیشاپ در توضیح این تصمیم گفت: در دوره تشدید عدم قطعیت در سطح جهان، بهره برداری از تجربیات و دانشِ دیپلمات های با سابقه، برای استرالیا امری ضروری به نظر می رسد.

به گفته وی، این نشست که در ماه جاری (مارس) انجام می شود، بر بازتنظیم رویکرد کانبرا در روابط سیاسی و تجاری در سطح بین المللی تمرکز خواهد کرد.

گفتنی است اخیرا رابطه تجاری کانبرا- پکن به واسطه تسلط محافظه کاران بر پارلمان استرالیا و ضدیت آنها با سرمایه گذاران خارجی، رنگ تیرگی به خود گرفته است.

از سوی دیگر، رابطه با واشنگتن نیز پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و مخالفت وی با توافق استرداد بیش از هزار پناهجو به ایالات متحده، رو به سردی گرائیده است.

نشست سفرای استرالیا طی ۲ روز و با حضور بیشاپ، «مالکوم ترنبول» نخست وزیر و «استیون سیوبو» وزیر تجارت استرالیا، انجام می شود و تاریخ دقیق آن بعدا ارائه خواهد شد.

رسیدگی به دغدغه مهاجرت، تروریسم، جهانی سازی و پیمان های تجارت آزاد از دیگر محورهای این نشست ۲ روزه است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.