یزد- آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی با اشاره به مشکلات روستاهای استان یزد گفت: یک زمانی جمعیت روستاها به نسبت شهرها بسیار خوب بود ولی الان این موضوع روند عکس به خود گرفته است.

خالی از سکنه شدن روستاها یک فاجعه است

به گزارش قدس آنلاین، نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه تخلیه روستاها و خالی از سکنه شدن آنها یک فاجعه است، گفت: یکی از اقداماتی که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، بحث عمران و آبادانی روستاها است.

آیت‌الله محمدرضا ناصری خاطرنشان کرد: الان در برخی نقاط کشور دیده می‌شود که به حدی به برخی روستاها رسیدگی از طرف مردم و مسئولان می‌شود که این روستاها به کانون توجه همه افراد تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید رونق روستاها افزایش پیدا کند، افزود: در برخی روستاها محصولات بسیار باکیفیت تولید می‌شود که شهری‌ها هم برای خرید اجناس خود به این روستاها مراجعه می‌کنند.

امام جمعه یزد افزود: در گذشته شیر، ماست، پنیر، کره، نان، تخم مرغ، مرغ و محصولاتی از این قبیل از روستا به شهر می‌آمد و روستاییان شهر را تغذیه می‌کردند ولی الان روستاییان به شهر می‌آیند و محصولاتشان را خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: مسئولان جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط با امور مربوط به روستاییان باید به گونه‌ای کار کنند که زمینه آباد شدنشان و برگشت روستاییان به آن فراهم شود ولو اینکه تسهیلات و مشوق‌های صنایع کوچک را با شرط فعالیت در روستاها پرداخت کنند تا مردم برای بازگشت به روستا تشویق شوند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد عنوان کرد: متاسفانه جوانان ما همه در رشته‌های خاصی درس می‌خوانند و به دنبال کارهای اداری در همان رشته هستند و حتی شنیده شده کسانی که دیپلم کشاورزی می‌گیرند، برای ادامه تحصیل عمدتا در رشته‌های غیر از کشاورزی از جمله ریاضی تحصیل می‌کنند.

ناصری به کم آبی استان یزد اشاره کرد و با بیان اینکه درست است که آب در استان یزد کم است ولی می توان اقدامی در زمینه مقابله با خشکسالی انجام داد، گفت: اگر قرار باشد مسئولان جهاد کشاورزی فقط بگویند به دلیل خشکسالی روستاهای ما خالی از سکنه شده اند که کار مهمی نکرده اند، این را همه می توانند بگویند.

امام جمعه یزد افزود: لازم است کاری انجام شود که در کم آبی و زمان خشکسالی برنامه‌ای تدوین کنند تا بتوانیم مشکلاتمان را برطرف نماییم نه اینکه بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم.

وی افزود: اینکه آب نداریم و خشکسالی است بخواهیم دامنه کشاورزی را کم کنیم تنها پاک کردن صورت مسئله است و اوضاع مارا خیلی بدتر می‌کند چرا که همان یک ذره بارانی هم که می‌آمد به این وسیله دیگر نمی‌آید.

ناصری خاطرنشان کرد: در مرکز کشور هم مسئولان باید نسبت به رفع مشکلات روستاها و ارائه مشوق برای حضور دوباره مردم در روستاها و رونق پیدا کردن آن اقدامات لازم را انجام دهند.

امام جمعه یزد تقویت و ایجاد صنایع کوچک در روستاها را یکی از عوامل کاهش بیکاری دانست و گفت: باید به این وسیله زمینه‌ای فراهم شود که جوانان ما از بیکاری رها شوند و بتوانند در مشاغل مختلف فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.