یزد - مدیرکل بهزیستی استان یزد ازاجرای طرح غربالگری تشخیص و مداخله در اختلال اتیسم در یزد خبر داد وگفت: تاکنون ۱۵۰۰کودک مبتلا به این بیماری دراستان شناسایی شده است.

بیش از۱۵۰۰کودک مبتلا به اوتیسم دراستان شناسایی شده است

  به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، جلیل عفتی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهارداشت: بر اساس آمار جهانی یک درصد کودکان در سنین ۲ تا ۵ سال و یک درصد افراد در سنین بزرگسالی به اوتیسم مبتلا می شوند ودرایران نیز بین ۷۵ تا ۸۰ هزار کودک مبتلا به اتیسم هستند.

وی افزود: اوتیسم به نوعی یک بیماری اختلال رفتاری می باشد رشد سیستم عصبی در این بیماری دچار اختلال می شود و این بیماری طیف های فراوانی دارد و ضعف و شدت آن وابسته به عوامل محیطی و میزان اختلال، متفاوت می باشد.

عفتی تصریح کرد: متاسفانه بیشترافراد اوتیسم را نوعی بیش‌فعالی می دانند در حالیکه اوتیسم با بیش فعالی یکسان نیست افراد مبتلا به این بیماری گاهی دارا ی ضریب هوش بالایی می باشند و بعضی نیز نرمال و زیر نرمال می باشند.

وی با بیان اینکه پرسشنامه ها در مراکز توانبخشی، مراکز مددکاری، مهدهای کودک، مراکز مشاوره و مراکز بهداشتی توزیع می شود گفت: خانواده ها در صورت مشکوک بودن کودک ۲ تا ۵ سال به اختلال اوتیسم، برای بررسی های بیشتر توسط کارشناسان و دریافت راهنمایی های لازم به مرکز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم ارجاع داده می شود.
عفتی افزود: با ارجاع کودکان به مراکز تخصصی، با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی لازم به تدریج رفتارهایی که در کودک مناسب نیست کاهش می یابد و رفتارهای مناسب جایگزین آن می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: در حال حاضر ۳ مرکز تشخیص اتیسم شامل ۲مرکز در یزد و یک مرکز در میبد مشغول فعالیت هستند و امکان تست غربالگری در این مراکز فراهم است.

وی خاطرنشان ساخت: اتیسم هیچ تست پزشکی مشخصی ندارد که بر اساس آن بتوان مشخص کرد که کودک به این بیماری مبتلا است یا نه، بلکه اوتیسم بر اساس رفتارهای کودکانه بروزپیدا می کند و گاهی حتی محرک‌های محیطی نظیر روشن شدن چراغ یا حتی یک صدای معمولی می‌تواند کودک یا شخص مبتلا به اوتیسم را به شدت دچار اختلال کند واین افراد در برابر برخی ازمحرک ها واکنشهای بیش از حدی دارند.

مدیرکل بهزیستی استان  افزود: خودآزاری، دگرآزاری، پرخاشگری، ترس غیرمعمول یا نداشتن ترس نسبت به هیچ موضوعی و یا داشتن رفتارهای بی‌محابای بیش از حد، علاقه به حرکت‌های تکراری وتکرارپذیری توجه بیش از حد به اجسام گردان مانند پنکه و حرکت دورانی ماشین لباسشویی... ازجمله  نشانه‌های بیماری اتیسم می باشد.

این مسئول ادامه داد: ازمهمترین عواملی که در این بیماری نقش دارد عوامل ژنتیکی می باشد که دانشمندان در این زمینه چهار یا پنج ژن را تشخیص داده اند و برخی، عوامل هورمونی نیز دربروز این بیماری نقش دارند ومسمومیت  ناشی از فلزات مانند سرب که برروی سیستم عصبی مستقیما اثر گذار است در بروز این بیماری بسیار مؤثر است.

وی درمورد درمان پذیر بودن این بیماری گفت: درمان این بیماری به هیچ وجه درمان دارویی نیست بلکه لازم است خانواده‌ها و جامعه نسبت به این بیماری شناخت پیدا کرده و نسبت به رفع محرک‌های محیطی که در تشدید کردن بیماری بسیار مؤثر هستند، اقدام کنند ومتاسفانه دربرخی ازموارد بچه های مبتلا به این بیماری مورد تنبیه قرار می گیرد واین نشانه آگاهی نداشتن افراد در مورد این بیماری می باشد.

 عفتی خاطر نشان ساخت: بروز تشنج وصرع نیز یکی از عوامل این بیماری می باشد توصیه ما برای افرادی که احتمال بروز اوتیسم در کودکان خود را دارند، مراجعه به پزشک نیست بلکه توصیه می‌کنیم به کارشناس این امر مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.