نشریه‌ای آمریکایی نوشت، برخلاف اخباری که درباره کمک ایران به یمنی‌ها منتشر شده، آنها بیش از هرچیزی متکی به داخل و انگیزه برای مقابله با عربستانی هستند که برای آنها همان نقش اسرائیل برای حزب‌الله را دارد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، نشریه «فارن‌ پالیسی» آمریکا نوشت که جنبش انصارالله یمن در پی گسترش قیام‌ها در کشورهای عربی در سال 2011 مبارزه را آغاز کرد و همچنان در حال مبارزه است و این منجر به برکناری دولت «علی عبدالله صالح» و جانشینی «عبده ربه منصور» شد.

طبق این گزارش، به مدت دو سال حوثی‌ها نقشی سیاسی در گفت‌وگوهای ملی داشتند و این موضوع حتی زمانی که تعادل سیاسی را در شمال کشور به نفع خود برقرار می‌کردند هم صدق می‌کرد. زمانی که انتقال سیاسی شکست خورد، حوثی‌ها به اقدام سیاسی روی آوردند و سپتامبر 2014 پایتخت را در اختیار گرفتند. تنها چند ماه بعد و در پی استعفای هادی، وی به عربستان گریخت.

حوثی‌ها هم اتحادی را با دشمن پیشین خود یعنی صالح تشکیل دادند. صالح این افراد را مبارزانی قوی می‌دید که مدیریت ضعیفی دارند و تلاش کرد تا از این فرصت برای قدرت گرفتن مجدد استفاده کند.

در مارس 2015 عربستان و امارات متحده عربی با کمک آمریکا و انگلیس حمله‌ای علیه آنها آغاز کردند. حوثی‌ها همچنان به مبارزه ادامه می‌دهند. در حالی که صحبت‌های فراوانی در زمینه حمایت ایران از فقیرترین کشور عربی مطرح می‌شود اما شواهد بسیار اندکی در زمینه حمایت این کشور از حوثی‌ها موجود است.  

برخی شواهد از موارد اندکی از انتقال تجهیزات نظامی حزب‌الله به حوثی‌ها به ویژه در زمینه پرتاب موشک به اهدافی در عربستان حکایت دارد و این در حالی است که آمریکا و انگلیس هم به صورت نظامی و هم در قالب کمک‌های اطلاعاتی از عربستان و ائتلاف تحت رهبری این کشور حمایت می‌کنند اما تهران هرگز به این صورت از حوثی‌ها حمایت نکرده است.

در ادامه این گزارش آمده است که جنگ باعث تقویت حوثی‌ها شده است و آنها اکنون پرچم‌دار دفاع از کشور در برابر مهاجمان خارجی هستند. در واقع عربستان برای حوثی‌ها همان نقشی را پیدا کرده که سالهاست، اسرائیل برای حزب‌الله دارد چرا که حزب‌الله لبنان هم اسرائیل را مهاجمی می‌بیند که سرزمین‌های عربی را اشغال کرده و از حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی برخوردار است.

قدرت گرفتن حوثی‌ها نشان ‌می‌دهد که آنها بیش از عوامل منطقه‌ای، انگیزه‌های داخلی دارند. آنها از حمایت کامل مردم زیدی‌ مذهب در شمال برخوردارند و ناآرامی‌های جنگی این موضوع را حتی با حمایت آمریکا و عربستان تغییر نمی‌دهد البته حوثی‌ها از حمایت‌های نظامی و مالی ایران استقبال می‌کنند اما این چیزی است که ایران ممکن است پیشنهاد آن را بدهد.

فارن پالیسی نوشت که یمن برای ایران و آمریکا اهمیت دارد. از دید ایران یمن به محلی برای مقابله با عربستان تبدیل شده است و دولت ترامپ هم احتمالا به این کشور به عنوان امکانی برای مقابله با ایران نگاه می‌کند، بدون اینکه در منطقه درگیر جنگی دیگر شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.