وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که محاصره اقتصادی، اجتماعی و حمل‌ و نقل جمهوری های خودمختار دونتسک و لوهانسک توافق مینسک را نقض می کند.

محاصره اقتصادی جمهوری‌ های دونتسک و لوهانسک ناقض توافق مینسک است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تاس، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز در اظهاراتی اعلام کرد که محاصره اقتصادی، اجتماعی و حمل‌ و نقل جمهوری های خودمختار دونتسک و لوهانسک (DPR, LPR) ناقض توافق مینسک است.

وزیر خارجه روسیه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در این خصوص اعلام کرد: توافق مینسک بر عدم محاصره اقتصادی، اجتماعی و حمل‌ و نقل این جمهوری ها تصریح می کند؛ به این صورت که توافق مینسک حتی از بازگشت فضای واحدی برای کمک به مسایل اقتصادی، حمل‌ و نقل و زیرساخت نیز حمایت می‌ کند.

«سرگئی لاوروف» تصریح کرد که از دیدگاه وی هیچیک از اقدامات جمهوری‌ های دونتسک و لوهانسک توافق مینسک را نقض نکرده اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به شدت بر اجرای مفاد این توافق تأکید داریم.

لازم به ذکر است، سران گروه موسوم به «نرماندی» شامل کشورهای روسیه، فرانسه، اوکراین و  آلمان در ماه های گذشته در برلین پایتخت آلمان گردهم آمده و درباره اجرایی کردن «پیمان مینسک» و پایان دادن به درگیری ها در شرق اوکراین به رایزنی پرداخته بودند.

گفتنی است، تا کنون اعضاء این گروه با هدف برقراری صلح میان گروه های درگیر در شرق اوکراین چندین نشست برگزار کرده اند. در ۱۱ فوریه سال ۲۰۱۵، این گروه (با حضور رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان) موفق شد توافق صلحی موسوم به «پیمان مینسک» را در شهر «مینسک» پایتخت بلاروس به امضاء برساند. این توافق مجموعه گام هایی برای اتمام منازعات در مناطق بحرانی شرق اوکراین را در خود جای داده است. توافق مذکور، دربرگیرنده آتش بس، خارج کردن تسلیحات از مناطق درگیری، تبادل زندانیان و انجام اصلاحات قانون اساسی است.

در این میان غرب روسیه را متهم به دامن زدن به بحران شرق اوکراین می کند حال آنکه روسیه این اتهام را رد کرده و همواره بر التزام خود به اصول توافق مینسک پافشاری می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.