استان ها: کارشناسان می گویند ایران جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینه پتانسیل انرژی خورشیدی است بطوریکه موقعیت جغرافیایی آن و داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال بهترین شرایط را برای بهره گیری از این انرژی فراهم کرده است اما بنا بر گفته نمایندگان مجلس این انرژی در کشور به باد می رود.

انرژی های «تجدید پذیر» بر باد می رود/ وعده های خالی از اقدام و عمل

علیرضا لعل اکبری: کارشناسان انرژی خورشیدی را تنها منبع انرژی تجدید پذیر جهان و منبعی مفید و ارزان عنوان می کنند حال این سوال مطرح است که میزان بهره گیری از انرژی خورشیدی در کشور چقدر است و آیا تلاشهایی برای استفاده از آن صورت گرفته است؟

هرچند شواهد نشان می دهد فعالیتهایی برای استفاده از انرژی خورشیدی در کشور بصورت پراکنده در استانهای خراسان، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان انجام شده اما به نظر می رسد این اقدامها آنطوری که نیازهای و انتظارات مردم را برآورده کند، نبوده است.

کوتاهی سازمانها برای ساخت نیروگاه

در همین خصوص نماینده سیرجان در گفت و گو با قدس آنلاین می گوید: با اینکه استان کرمان بعنوان روشن ترین استان آفتابی کشور مطرح است اما در خصوص ایجاد نیروگاه های خورشیدی در استان وقفه ای طولانی صورت گرفته است.

شهباز حسن پور بیگلری می افزاید: بدلیل کوتاهی برخی از سازمانها و مسوولان در استان شاهد غفلت از ساخت نیروگاه در استان کرمان هستیم.

وی تصریح می کند: در این میان کوتاهی اداره کل برق، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی محرز است.

سرگردانی سرمایه گذاران

وی با اظهار گلایه از کم توجهی این سازمانها به اهمیت بهره گیری از نیروگاههای خورشیدی در استان کرمان اظهار می دارد: این موضوع باعث شده که  بسیاری از سرمایه گذاران و کارآفرینان در این حوزه دچار سرگردانی شوند.

با احداث نیروگاه خورشیدی نه تنها برق مورد نیاز مردم محروم منطقه تأمین می شود بلکه بدلیل موقعیت مرزی امکان صادرات برق به کشور پاکستان وجود دارد نماینده سیرجان می افزاید: متاسفانه به بهانه های مختلف سرمایه گذاران در موضوع ساخت نیروگاه های خورشیدی از این اداره به آن اداره پاس داده می شوند و این امر باعث کند شدن روند ساخت نیروگاههای خورشیدی در استان شده است.

حسن پور بیلگری خاطر نشان می کند: برای رفع مشکلات موجود اخیرا در نشستی با استاندار و مسوولان ذی ربط استان قرار شد با فوریت این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و مشکلات حل و فصل بشود.

طرح بر روی زمین مانده

وی به اشاره به مشکلات موجود در مسیر ساخت نیروگاه خورشیدی در استان کرمان، می گوید: مشکل اصلی تخصیص نیافتن زمین مورد نیاز برای ساخت نیروگاه است.

وی تصریح می کند: سرمایه گذاران در این خصوص درخواستهای خود را داده اند و پیماکاران انتخاب شده اند اما بخاطر اینکه تاکنون زمین به آنها تحویل داده نشده است با مشکل مواجه هستند.

وی در خصوص اعتبارات مورد نیاز ساخت نیروگاههای خورشیدی در کرمان یادآور می شود: خوشبختانه بخش خصوصی در این رابطه اعتبار مورد نیار را فراهم کرده و مشکلی در این خصوص نیست.

سیستم اداری ناکارآمد

نماینده مردم سیرجان در مجلس می افزاید: متاسفانه به دلیل ناکارآمد بودن سیستم اداری و کهنه بودن قوانین و به روز نبودن مدیران در استان شاهد هستیم که ساخت نیروگاههای خورشیدی در استان دچار وقفه شده است.

وی با اظهار گلایه از سهل انگاری های صورت گرفته برخی از مدیران استان می گوید: کم توجهی به مقوله ساخت نیروگاه خورشیدی از یک سو و نداشتن جرات و جسارت حل و فصل مسایل و مشکلات در این زمینه مشکلات عدیده ای را بوجود آورده است.

حسن پور بیگلری با اشاره به رفتارهای برخی از دستگاههای نظارتی در استان تصریح می کند: این موضوع باعث شده که مدیران استان جسارت کارهای بزرگ را نداشته باشند.

دولت پول ندارد

در همین حال عضو کمیسیون عمران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص ساخت نیروگاههای خورشیدی در استان سیستان و بلوچستان می گوید: پیشنهاد ساخت چنین نیروگاههایی به دولت داده شده است اما به در بسته خوردیم.

علیم یار محمدی می افزاید: دولت در مقابل پیشنهاد ضرورت ساخت چنین نیروگاههایی در استان اظهار داشته که برای اجرا و ساخت،  پول ندارد.

ناتوانی برای جذب سرمایه گذار

وی با اشاره به وضعیت استان سیستان و بلوچستان بلحاظ بهره گیری از انرژی خورشیدی می گوید: با وجود اینکه مطالعات در این زمینه صورت گرفته اما دولت استفاده از سرمایه های، سرمایه گذاران بخش خصوصی را گره گشای می داند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس می افزاید: بدلیل ناتوانی مدیران استان برای جذب سرمایه گذار در این خصوص، ساخت نیروگاههای خورشیدی در سیستان و بلوچستان مورد غفلت واقع شده است.

درخواستهای مکرر از وزیر

نماینده مردم سراوان در مجلس نیز به خبرنگار ما می گوید: استفاده از نیروگاههای خورشیدی بعنوان منبع مدرن تأمین نیرو در دنیا مطرح است و کشور ما از ظرفیتهای بالایی برخوردار است که در این میان استان سیستان و بلوچستان پتانسیل بالاتری نسبت به دیگر استانهای کشور دارد.

محمد باسط درازهی تصریح می کند: نمایندگان استان در دیدارهای متعددی که با وزیر نیرو و معاونان وی داشته اند این موضوع  را بیان کرده اند و درخواستهایی برای احداث نیروگاههای خورشیدی به منظور رفع مشکلات برق مناطق شهری ، روستایی و مناطق محروم از وزارت نیرو صورت گرفته است.

وعده هایی بدون اقدام و عمل

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به وعده های وزیر اشاره می کند و می افزاید: وی وعده داده این موضوع را در دستور کار قرار داده و وشرکتهای سرمایه گذار را وادار به سرمایه گذاری در این خصوص بکند.

وی اظهار می دارد: با وجود وعده های فراوان برای ساخت نیروگاه خورشیدی در استان سیستان و بلوچستان اما اقدام و عملی را از سوی وزارتخانه شاهد نیستیم.

نماینده مردم سراوان تصریح می کند: با اینکه موضوع را حدود سه ماه قبل به وزیر یادآوری کرده ایم اما وی در جواب می گوید که در فکر هستیم و در حوزه انتخابیه شما ساخت نیروگاه خورشید صورت می گیرد اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

بی خیالی وزیر

باسط درازهی با اظهار گلایه از وزیر نیرو می گوید: من احساس می کنم که آقای وزیر کمی سر به بی خیالی زده و مناطق دور افتاده و مناطق کم برخوردار و دور از دسترس را از یاد برده است.

وی اظهار می دارد: با توجه به نیاز مردم استان سیستان و بلوچستان به برق از یکسو و قابلیت و شایستگی این استان برای احداث نیروگاه خورشیدی، از سوی دیگر این سوال را در ذهن ایجاد کرده که دلیل این همه بی توجهی چیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح می کند: در صورت ادامه بی توجهی های وزارت نیرو نمایندگان استان در مجلس از وزیر نیرو در این خصوص طرح سوال خواهند کرد.

وی می گوید: برای مردم استان و نمایندگان آنان در مجلس این سوال مطرح است که چه معیار و شاخصی برای  وزیر مطرح است که وی ساخت نیروگاه خورشیدی را مد نظر قرار نمی هد.

ایراد به وزیر

وی به ضرورت اختصاص اعتبار برای احداث نیروگاه های خورشیدی اشاره می کند و می افزاید: وزیر می گوید برای این منظور پول نداریم و باید از سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده شود.

وی می گوید: این اظهارات در حالی مطرح می شود که  در برخی از نقاطی کشور از سرمایه های دولتی استفاده می شود و حالا که نوبت استان رسیده این موضوع مطرح می شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار می دارد: موضوع متقاعد ساختن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری،وظیفه وزارتخانه است نه نمایندگان و مردم استان و این موضوع ایرادی است به وزیر.

تأمین برق؛ مشکلی پیش روی مردم

باسط درازهی تصریح می کند: در سراوان، سیب و مهرستان مردم با مشکلات تامین برق روبرو هستند و از سوی دیگر تعرفه های برق در این منطقه بسیار بالاست و مردم به ستوه آمده اند و توان پرداخت هزینه برق مصرفی خود را ندارند.

وی می افزاید: حومه شهرها و حاشیه های شهر سراوان برق ندارند و جاهایی که از نیروی برق استفاده می کنند مدام با افت ولتاژ روبرو هستند.

نماینده سراوان تاکید می کند: با احداث نیروگاه خورشیدی نه تنها برق مورد نیاز مردم محروم منطقه تأمین می شود بلکه بدلیل موقعیت مرزی امکان صادرات برق به کشور پاکستان وجود دارد و از مسوولان انتظار می رود این مهم را در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی کنند.

وی اظهار می دارد: ضرورت رفع این مشکلات از سوی نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان به وزیر منعکس شده است اما تا حالا اقدامی صورت نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.