قطار تغییر فرمانداران که حرکت خود را از اصفهان آغاز و با گذشت از خوزستان و سوار کردن فرماندار هندیجان به راه خود ادامه می دهد شنیده می شود توقفی نیز در مهاباد داشته باشد.

قطار تغییر فرمانداران شتاب گرفت/توقف احتمالی در مهاباد

قطار تغییر و عزل فرمانداران تاکنون در ایستگاه های قبلی با اعتراض و انتقاد نمایندگان مجلس و ائمه جمعه روبرو شده است و بسیاری از منتقدان از این اقدام به عنوان یک اقدام سیاسی در آستانه انتخابات از آن یاد می کنند.

نخستین تغییر

در نخستین تغییر فرماندار اصفهان به دستور استاندار از سمت خود برکنار شد تا در ماه های پایانی عمر دولت یازدهم و برگزاری انتخابات پیش رو سکان هدایت این نهاد سیاسی و امنیتی به دست فرد دیگری سپرده شود.

هر چند که استاندار اصفهان معتقد است تغییر فرماندار این کلانشهر رارتباطی به توصیه یا فشار گروه های سیاسی و یا انتخبات ندارد اما نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به قدس آنلاین اظهار کرد که این موضوع صحت نداشته و این اقدام را با توجه به عملکرد فرماندار حرکتی نادرست تلقی می کند.

گفتنی است رسول زرگرپور استاندار اصفهان در مراسم تودیع و معارفه فرماندار اصفهان تغییر فرماندار را به دلیل شرایط امنیتی، سیاسی و اقتصادی و به مصلحت این شهرستان عنوان  کرد و بیان کرد: همه فرمانداران و استانداران موظف به اجرای سیاست‌های دولت هستند.

زرگر حتی با موضع گیری نسبت به رسانه ها در این مراسم بیان کرد: «عزل فرماندار اصفهان» تیتر غلطی بود  که در برخی رسانه ها منتشر شد.

حرکت نادرست

حجت الاسلام احمد سالک در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه از مدت ها قبل بحث تغییر استاندار و فرماندار اصفهان در محافل مطرح بود، اظهار کرد: گروهی از جریانات سیاسی در اصفهان در خصوص تغییر استاندار و فرماندار اصفهان به دولت فشار آورده بودند و دولت نیز تصمیم بر تغییر استاندار اصفهان را گرفته بود اما وقتی با واکنش مردم، علما و بزرگان اصفهان در خصوص علت تغییر استاندار مواجه شد از این تصمیم صرف نظر کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: این جریانات سیاسی زمانی که با تغییر نکردن استاندار مواجه شدند، تمام توجه خود را به سمت فرماندار معطوف کردند.

وی گفت: استاندار اصفهان پیش از برای عزل و نصب مدیران ۴ معیار اعتدال، تخصص، کارآمدی و اهل تعامل بودن را مطرح کرده بود و فرماندار اصفهان را دارای این ۴ معیار می دانست.

حجت الاسلام سالک ادامه داد: اما استاندار اصفهان در صحبت های خود در مراسم تودیع و معارفه فرماندار اصفهان مصالح سیاسی، امینتی و اقتصادی را دلیل تغییر فرماندار عنوان کرد.

باید تحمل می کردند

وی با اشاره به اینکه من این تغییر را حرکتی سیاسی و نادرست می دانم، گفت: در شرایطی که به انتخابات نزدیک می شویم و هیات های نظارت بر انتخابات و هیات های اجرایی انتخابات شکل گرفته و نام نویسی ها در حال آغاز شدن است و فرماندار سابق همه هماهنگی های لازم را انجام داده است، تصمیم گیرندگان این تغییر حداقل تا پایان انتخابات تحمل می کردند.

مسئولان راضی نبودند

تغییر فرماندار اصفهان در آستانه انتخابات همچنین موجب موضع گیری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان شد.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد به عنوان یکی از مخالفان این اقدام توسط استاندار بیان کرد: هیچ کدام از مسؤولان و سیاسیون استان اصفهان از تغییر فرماندار در این زمان راضی نبودند و امیدوارم تصمیمی که گرفته شده، به مصلحت باشد.

وی یادآوری کرد: شناخت منطقه وسیع اصفهان در زمان نزدیک به ایام انتخابات کار مشکلی است.

هماهنگی انجام نشد

و اما در دومیم تغییر که قرعه به نام فرماندار هندیجان در استان خوزستان افتاد این عزل و نصب نیز در آخرین روز هفته گذشته با واکنش و موضع امام جمعه شهرستان هندیجان روبرو شد.

حجت‌الاسلام‌ احمد ساری اصل امام‌جمعه هندیجان به عنوانی یکی از معترضان تغییر فرمانداران افزود: دولت با روحانیان مانند غریبه ها برخورد می‌کند و برای انتصاب فرماندار جدید هندیجان هیچ هماهنگی انجام نشد.

وی در این رابطه بیان کرد: مسئولان همانند چراغ‌راهنما و راهبر مردم و کشور هستند و اگر این راهنما خود نتواند راه را پیدا کند پس چگونه می‌خواهد مردم را هدایت کنند.

امام‌جمعه هندیجان بیان کرد: بیانات بنده در خصوص جابجایی‌ها با نماینده مردم در مجلس یکی بوده و ما نسبت به این عزل و نصب‌ها اعتراض داریم.

وی گفت: معمولاً قبل از انتخابات حداقل ۶ ماه نسبت به جابجایی فرمانداران یا مسئولان اقدام می‌شود اما ما نمی‌دانیم شاید این قانون عوض‌شده است.

ساری اصل عنوان کرد: قبل از انتخابات نیاز است مسئولان از پیچ‌وخم‌های کاری مطلع بوده و ثبات مدیریتی در شهر حاکم باشد اما متأسفانه این موضوع نادیده گرفته‌شده است.

وی افزود: مشکل استان خوزستان این جابجایی‌های کثیر و نا به هنگام، هماهنگی نکردن با ائمه جمعه آن شهر، نماینده مردم در مجلس، متأسفانه این دولت ائمه جمعه و علما را بیگانه حساب می‌کند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی هندیجان بیان کرد: این دولت برای حل مشکلات خود از علما استمداد و کمک می‌خواهد اما برای دیگر کارها و موارد این‌چنینی مشورت و نظر نمی‌گیرند.

وی گفت: این دولت به علما اعتنا نکرده و در امور با آن‌ها هماهنگی نمی‌کند لازم است مسئولان در هر رده، درصدد کاری باشند مشورت با دلسوزان نظام و انقلاب بخصوص علمای بلاد انجام دهند.

ساری اصل عنوان کرد: این رویه دولت تدبیر و امید بخصوص استاندار خوزستان در خصوص انتصابات درست نیست یعنی استاندار خوزستان جایگاه علما، ائمه جمعه را نمی‌داند حداقل تماس و یک هماهنگی انجام می‌داد.

وی افزود: امام‌جمعه، نماینده مجلس، فرماندار یک مثلث در هر شهرستان که پیگیر مشکلات و معضلات مردم هستند. وقتی امام‌جمعه از انتصاب فرماندار اطلاع نداشته و با او هماهنگی نکرده‌اند چه توقعی برای پیشبرد اهداف دارند.

قطار تغییر ادامه دارد

شنیده ها حاکی از آنست که این قطار در ایستگاه مهاباد نیز توقف خواهد داشت تا «جعفر کتانی» فرماندار مهاباد را به همراه برده و دکتر ایرج شجاعی معاون سیاسی اجتماعی این فرمانداری را در این ایستگاه پیاده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.