گرگان- طبیعت بکر، آبشارهای زیبا و جاذبه‌های گردشگری ظرفیت جذب گردشگران استان گلستان را دو چندان می کند و از همین رو مسوولان را برآن داشته تا نسبت به احداث تله کابین اقدام کنند و حال این تصمیم با مخالفت بسیاری از دوستداران محیط زیست روبرو شده است.

تله کابین گرگان مرگ نهارخوران یا تولد گردشگری؟

قدس آنلاین-مسوولان استان تصریح می کنند به دلیل نبود زیرساخت ها و تدوین برنامه های ویژه برای افزایش ظرفیت گردشگری در این استان این موضوع مورد غفلت واقع شده است از طرفی فعالان و دوستداران محیط زیست با ارسال نامه ای به مسوولان استان گلستان خواهان جلوگیری از احداث تله کابین در جنگل ناهارخوران گرگان هستند.

دوستداران محیط زیست معتقدند در صورت بهره برداری از تله کابین ناهارخوران چیزی از طبیعت گرگان باقی نمی ماند و از طرف دیگر معلوم نیست با توجه به حجم بالای ترافیک منطقه چرا تصمیم به اجرای اینچنین طرحی گرفته شده است به عبارت دیگر تله کابین یعنی مرگ ناهارخوران اما به نظر می رسد این اعتراض ها تاکنون ثمری نداشته و دولت وارد پروژه اجرایی شده است اما با وجود امکان حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی و فرآیند قانونی فعالیت آنها در استان گلستان فراهم است اما روند رشد و پیشرفت پروژه های مربوطه به کندی صورت می گیرد.

تله کابین گلستان؛ روی خط مشکلات

«تله کابین گلستان»یکی از پروژه هایی است که موضوع ساخت آن به ۱۴سال قبل برمی گردد اماعملیات ساخت پروژه همچنان با مشکلات فراوانی روبروست.

کارشناسان آثار و پیامدهای زیست محیطی ، وضعیت زمین شناسی منطقه، جانمایی پروژه، تغییر کاربری و احراز مالکیت را از اصلی ترین مشکلات پیش رو این پروژه عنوان می کنند.

به گفته آنان مبدا حرکت پروژه تله کابین گلستان متعلق به شهرداری و مقصد متعلق به منابع طبیعی است لذا در این خصوص دعوایی هایی مطرح شد که یکی از آنها در خصوص تخریب جنگلهای هیرگان مطرح بود که بدنبال رسیدگی پرونده سال گذشته دادگاه حکمی را صادر کرد و در این خصوص شهردار گرگان در جمع خبرنگاران حاضر شد و عنوان کرد شهرداری به این حکم تمکین می کند .

حسین صادقلو در این جمع وعده داد به زودی عملیات واگذاری عرصه انجام میشود و انتخاب سرمایهگذار برای تلهکابین صورت خواهد گرفت.

تغییر مسیر پروژه

در همین حال یکی از اعضای شورای شهر گرگان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به مشکلات بوجود آمده ، طرحی جدید در دستور کار قرار گرفته و با توجه به این طرح مسیر پروژه تغییر پیدا کرد.

علیرضا پزشکپور اظهار داشت: طول مسیر در طرح گذشته یک کیلومتر بود اما در طرح جدید طول مسیر به ۳ کیلومتر افزایش یافته است.

وی افزود: در طرح قبلی مسیر از قوری گرگان شروع و به ارتفاعات نوبندی و استالی ختم می شد اما در طرح جدید مسیر به سمت ناهارخوران تغییر یافت.

اخذ تمامی مجوزها

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات بدست آمده مطالعات طرح پایان یافته و تمامی مجوزهای لازم گرفته شده است.

عضو شورای شهر گرگان تصریح کرد: برای شروع عملیات با طرح جدید هنوز سرمایه گذار پیدا نشده که به عقد قرارداد ختم شود.

حضور یک شرکت فرانسوی

پزشکپور حضور شرکت «پومای» فرانسه طی ده روز اخیر در استان را یادآور شد و گفت: جلسه ای شرکت فرانسوی با مسوولان استان در این خصوص برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه شرکت پوما کارهایی را که در رابطه با تله کابین و دستگاههایی که شبیه به تله کابین در دیگر نقاط دنیا انجام داده بود، معرفی کرد.

وی گفت: اجرای پروژه با طرح جدید نیاز به سرمایه گذار دارد که این امر هنوز محقق نشده است.

ارایه راهکارهایی برای سرمایه گذاری

پزشکپور به راهکارهای اجرایی شدن پروژه اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری بانکهای داخلی، ورود یک شرکت ایرانی به پروژه و یا واسطه شدن بانک داخلی برای سرمایه گذاری یک بانک خارجی ازجمله این راهکارهاست.

این عضو شورای شهر گرگان همچنین خاطرنشان کرد: ممکن است شرکت پومای فرانسه اسپانسر این پروژه باشد و احتمال اینکه این شرکت اسپانسری برای اجرای طرح تله کابین معرفی کند، وجود دارد.

وی درخصوص مشکلات فنی در طول مسیر ازجمله لرزه خیری منطقه و پیامدهای زیست محیطی ناشی از اجرای پروژه که ممکنست بوجود آید گفت: آنچه که می توان به آن توجه کرد اینست که اجرای پروژه مجوزهای لازم را از ارگانها و سازمانهای مربوطه اخذ کرده است .

پزشکپور در خصوص میزان هزینه ها و مبالغ اختصاص یافته به طرح گفت: در حال حاضر بحث مالی مطرح نیست بلکه ورود سرمایه گذار مورد توجه است.

ورود بخش خصوص به پروژه

نماینده کردکوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح کرد: آنچه که در این خصوص می توانم بگویم اینست که با سرمایه گذار این طرح صحبت شده است.

رامین نورقلی پور افزود: در جریان و پروسه مذاکرات طرح نیستم اما اطلاع دارم که بخش خصوصی در این طرح وارد خواهد شد.

در همین حال اسداله قره خانی نماینده علی آباد کتول نیز از طرح تله کابین گرگان اظهار بی اطلاعی کرد.

با این حال باید منتظر ماند و دید، پروژه ساخت تله کابین گلستان که چندین سال از عمر آن می گذرد آیا با پشت سر گذاشتن فراز و نشیبهای طولانی به سرانجام خواهد رسید و سرمایه گذاری برای اجرای آن پا پیش می گذارد یا خیر؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.