۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 509323

دروغهای برخی دولتمردان و مقام های آمریکایی اگرچه هنوز شاخدار نشده است اما به نظر می رسد با حرف و حدیث هایی که از چند روز پیش در باره دادستان کل- جف سشنز – و روابطش با روسها شنیده می شود ، این دروغهای دنباله دار کم کم به بحران استعفاهای دنباله دار و چه بسا شاخدار تبدیل شود.

... و اینک «جِف گیت»!

قدس آنلاین - شاید نگرانی از همین ماجرا سبب شد «دونالد ترامپ» به این خبر واکنش نشان دهد و بگوید: « من به دادستان کل اعتماد دارم ... او آدم صادقی است و مشکل این است که برخی حرفهایش را درست و کامل بیان نکرده است...». در ضمن رئیس جمهور آمریکا طبق معمول در پایان سخنانش همه این ماجراها را زیر سر دموکراتها دانست.

محافظه کار بزرگ

از زندگی و گذشته اش همینقدر می توان گفت که از سال ۱۹۹۷ تا چندی پیش که به عنوان «دادستان کل» معرفی شد،سناتور بوده است. «جفرسون بیوگارد» ۷۱ ساله معروف به «جف سشنز» از جمهوری خواهان سرشناس آمریکایی است که چند بار سابقه دادستان شدن در ایالت های مختلف آمریکا را هم دارد. جزو نخستین سیاستمدارانی است که به کمپین حمایت از «ترامپ» پیوست و بیشتر به خاطر محافظه کار بودنش معروف است تا جایی که برخی ها او را محافظه کارترین عضو سنا می دانند.

مُخم و مُخم... مخالفم!

جناب «دادستان کل» لابد در راستای محافظه کاری است که از دیرباز ، سر مخالفت با هر نوع مهاجرت قانونی یا غیر قانونی به آمریکا را برداشته و هر بار و هر جا که حرفی از پدیده مهاجرت یا سروسامان دادن به آن پیش می آید ، پیشاپیش ، مخالف است! سالهای ۲۰۰۶ ، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۳ با طرح «اصلاحات جامع نظام مهاجرتی» مخالفت کرد و گفت:« شهروند به حساب آوردن مهاجران ،حاکمیت قانون را تضعیف می کند ، ورود کارگران مهاجر ، دستمزدهای را کم و بیکاری را افزایش می دهد و ...» . در ضمن مدافع ساختن دیوار حایل میان آمریکا و مکزیک و از مخالفان قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان در آمریکاست.

جنگ زرگری

اختلاف نظرهایش با «ترامپ» اگر جنگ زرگری نباشد، از یک ماه و نیم پیش آغاز شد. او که در بسیاری از زمینه ها مدافع و حتی مبلّغ افکار «ترامپ» به شمار می رفت و به قول «استیو بنون» رهبر «جنبش کُند کردن مهاجرت» بود، در نشست «استماع» سنای آمریکا گفت: « من مخالف ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا هستم» . وی همچنین روش بازجویی مرسوم در بازداشتگاههای آمریکا به نام «غرق مصنوعی» را غیر قانونی و شکنجه دانست در حالی که «ترامپ» از آن دفاع کرده و گفته بود غرق مصنوعی را یک روش موفق بازجویی می دانم! در هر حال این دو مورد اختلاف نظر جزیی سبب نشد که «ترامپ» او را از فهرست مردانش کنار بگذارد.

دومینوی استعفا؟

همان روزهایی که افشاگری ها به استعفای مشاور امنیت ملی ترامپ – فلین – منجر شد، خیلی ها نوشتند: دومینوی استعفا درکاخ سفید!

حالا و با گذشت مدت کمی از گند امنیتی مشاور رئیس جمهور، انگار نوبت به «جف سشنز» رسیده است. مقصر هم به ظاهر«واشنگتن پست» است که فاش کرد آقای دادستان کل در جریان رقابت های انتخاباتی ۲ بار با سفیر روسیه دیدار کرده اما با وجود سوگند خوردن ، این نکته را از نمایندگان کنگره پنهان کرده و یا در باره آن دروغ گفته است.

کم کم دارد یادش می آید

پیش از این گفته بود : «هیچ دیداری با سفیر روسیه در باره رقابت های انتخاباتی آمریکا نداشتم و ما فقط در باره تروریسم و مسأله اوکراین با هم حرف زدیم». اما حالا که کار به افشاگری رسیده ، جناح مخالف – دموکراتها – و برخی سناتور بدجوری به او گیر داده اند که به دلیل پنهان کاری و دروغگویی باید استعفا دهد ، انگار دارد یک چیزهایی یادش می آید و می گوید : نمی دانم چه چیزهایی به سفیر روسیه گفتم... به خاطر ندارم که حرف مهمی در باره انتخابات زده باشیم!

۳ نفر دیگر

برخی مقامهای روس طبق معمول در واکنش به این ماجرا یا سکوت کرده و یا چیزی نمی دانند! «پسکوف» - سخنگوی کرملین –  هم می گوید: « از این دیدارها اطلاعی نداشته ام اما می دانم جنجالی شدن این بحث می تواند روند بهبود روابط مسکو- واشنگتن را با مشکل رو به رو کند». قرار نیست منفی بافی کنیم اما وقتی همه قطعات این پازل را کنار هم می گذاریم و آخرین خبرها را مرور می کنیم که رسانه های آمریکایی می گویند :«هنوز نام ۳ نفر دیگر در نوبت افشاگری است» ذهن مان بی اختیار می رود سمتِ همان تحلیل «دومینوی استعفا در کاخ سفید» ! 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.