مشاور معاون اول رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه سال ۹۶ در جهت کمک به مشکل کم آبی هیچ کاری نخواهد کرد.

ایران درسال ۱۴۱۰ صحرای سوخته خواهد شد/ تهران روزی یک میلیمتر نشست می کند!

قدس آنلاین -  عیسی کلانتری در گفتگو با قدس افزود: لایحه سال ۹۶ اضافه برداشت از آب را نشان می دهد و تکالیف مختلف در آن درباره آب کاملا ضد و نقیض است و بر آیند موارد آن نشان می دهد که باید ۴۰ میلیارد متر مکعب از منابع آبی برداشت انجام شود تا موارد در نظر گرفته شده در بخش های مختلف لایحه عملیاتی گردد.
وزیر کشاورزی دولت سازندگی با بیان این نکته که یک کشور بیکار و بی آب داریم، افزود: تا کشور به علت بی آبی نمرده است باید به فکر زنده نگه داشتن آن بود، برداشت آب در کشور باید ۴۰٪ کاهش پیدا کند. امروز رابطه بهره وری از آب و برداشت آن از هم گسیخته است، کشوری که ۱۱۰درصد از منابع آبی تجدید پذیرش استفاده می کند، باید از نظر آبی بمیرد، در حالی که کشور هایی همچون چین۲۹ درصد، ژاپن ۱۹درصد، هند ۳۳٪ و آمریکا ۲۱ درصد برداشت می کنند.
مشاور معاون اول رئیس جمهوردر امور آب، کشاورزی و محیط زیست با این مطلب که اگر به همین روند مصرف آب را ادامه دهیم یقین داشته باشید در سال ۱۴۱۰ایران صحرای سوخته ای خواهد شد، یاد آور شد: متاسفانه سیاسیون ما مشکل کمبود آب را درک نمی کنند به طوری که طبق مصوبه مجلس تا پایان برنامه ششم ۹۵درصد از مواد غذایی کشور باید درداخل تولید شود که با این مصوبه به بار آبی کشور حدود ۳۶ میلیارد مترمکعب اضافه خواهد شد.
وی تصریح کرد: بهره وری از آب در کشور بسیار ضعیف است هنوز بهره وری به یک کیلو گرم در یک مترمکعب نرسیده است در حالی که متوسط دنیا بالای ۲ است. از طرفی
چاه های غیر مجاز درحال حاضر ۷.۲ میلیارد مترمکعب برداشت می کنند و چاه های مجاز هم ۸.۳ مترمکعب برداشت غیر مجاز دارند که کسی هم به آنها توجه نمی کند که علت اصلی این عامل این است که قانون راه آنها را باز نگه داشته است.
کلانتری با بیان این مطلب که در تهران به دلیل مشکل کم آبی، زمین هر روز یک میلی متر نشست می کند، اظهار داشت: مشکل آب بسیار جدی است و به عبارتی ما در شرایط کنونی وسط بحران هستیم. متاسفانه قانون گذار، سیاسیون و کارشناسان هیچ کدام توجهی به این موضوع ندارند و سرنوشت نسل فعلی و آتی کشور با این بی تدبیری ها نابود خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که قرار بود برجام مشکل آب کشور را به زعم آقای رئیس جمهور بر طرف کند، آیا بعد از یک سال از برجام هنوز شما از مشکل کم آبی سخن می گویید، پس برجام چه کاری در این زمینه کرد، اظهار داشت: من از این دیدگاه ایشان و این طور طرز بیان اطلاعی ندارم. ممکن است نظر ایشان این بوده است که منابع مالی بلوکه شده کشور دربانک های خارجی، زمانی که بر اثر برجام آزاد شده و در اختیار کشور قرار بگیرند، قسمتی از آنها را می توان به منظور ارتقای بهره وری و مهار آب های زیر زمینی در کشور استفاده کرد، زیرا برجام به غیر از منابع مالی، هیچ ارتباطی به موضوع آب ندارد.
دبیر ستاد احیا دریاچه ارومیه گفت: دو روز پیش طی جلسه ای با دکتر طیب نیا، مقرر شد ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای این دریاچه اختصاص پیدا کند.
کلانتری در پاسخ به این سوال که دولت تدبیر وامید در طی این مدت برای این دریاچه چه کاری انجام داد، افزود: دریاچه در طول دولت تدبیر و امید تثبیت شد، در حالی که قبلا۴۰ سانتی متر آب دریاچه نشست می کرد، در طی این مدت نه تنهاآب پایین نرفت، بلکه ۳۰ سانت هم ارتفاع آب در این دریاچه افزایش پیدا کرده است. تاکنون دولت نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این دریاچه هزینه کرده است و امیدواریم که با تداوم عملیات مصوب شده و برنامه ریزی های علمی ۶۷۰ نفر از بیش از ۷۰ دانشگاه داخلی و خارجی با مدیریت علمی دانشگاه صنعتی شریف این دریاچه در سال ۱۴۰۳ به تراز اکولوژیک خودش باز گردد.
وی در پاسخ به این موضوع که افرادی نظیر پروفسور کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران، صرف این هزینه های هنگفت را برای احیا این دریاچه بی نتیجه می دانند، گفت: ایشان در این زمینه هیچ تخصصی ندارند و حق ندارند در زمینه مسائل آبی کشور اظهار نظر کنند و بهتر است به همان کویر شناسی خودشان بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.