عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت:تبلیغات زودهنگام حتی از طریق شبکه های مجازی چه برای انتخابات ریاست چه شوراها می تواند از موارد رد صلاحیت افراد باشد.

آغاز فاز اجرایی نظارت بر انتخابات شوراها/ تبلیغات زود هنگام از موارد رد صلاحیت است

ابوالفضل ابوترابی در گفتگو با قدس آنلاین در خصوص موارد تخلف در انتخابات گفت: اگر تخلف، تخریب باشد چنانچه در حال حاضر در قانون انتخاباتمان هم داریم اگر به هر جهت یکی از کاندیداها تخریب شود، آن کسی که می نویسد یا سایتی که این تخریب را قرار می دهد یا حتی کانال شبکه های مجازی که آن را منتشر می کنند، مجرم بوده و این تخلف قابل پیگیرد قانونی است، این مورد را در تمام انتخابات ها داریم. 
 ابوترابی با بیان اینکه گاهی تخلف، تبلیغات پیش از موعد است، عنوان کرد: بعضی وقت ها افراد از طریق شبکه های مجازی تبلیغات زود هنگام شروع می کنند که چنین موردی هم در قانون انتخابات ذکر شده و فضای مجازی هم مشمول تبلیغات زود هنگام می شود.
وی ادامه داد: تبلیغات زود هنگام حتی از طریق شبکه های مجازی چه تبلیغات شوراها باشد و چه  برای ریاست جمهوری می تواند از موارد رد صلاحیت افراد باشد.
وی همچنین در خصوص روند نظارت مجلس بر انتخابات شوراها گفت: بحث نظارت مجلس بر شوراها در حال حاضر شروع شده و ما عملا وارد فاز اجرایی شده ایم .
نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون با بیان اینکه انتخاب اعضای شورای نظارت بخش و شهرستان  انجام شده، افزود: استعلاماتشان انجام و حکمشان  هم زده شده است، می توان گفت عملا وقتی نداریم ولی خوشبختانه کارها انجام شده است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در ادامه در خصوص نحوه ورود مجلس به این انتخابات ابراز کرد: نماینده ها در هر بخشی سه نفر و در هر شهرستانی ۵نفر از معتمدین را انتخاب می کنند که هیئت نظارت شهرستان و بخش را تشکیل می دهند. تمام افرادی که کاندیدا می شوند هیئت نظارت و هیئت اجرایی در خصوص آنها نظر می دهد.
وی افزود:  تفاوت تشخیص صلاحیت افراد در هیئت محلی در شوراها با شورای نگهبان و انتخابات مجلس در این است که شورای نگهبان احراز صلاحیت می کند و نظارتش نظارت استصوابی است ولی نظارت بر انتخابات شوراها نظارت استطلاعی است یعنی باید استعلام کند.
 ابوترابی استعلام شورای نگهبان را از مراجع چهارگانه عنوان کرد و گفت:  اگر این مراجع فرد را رد کردند شورای نگهبان هم می تواند ردش کند به عبارتی بدون دلیل نمی تواند رد کند و باید حتما استدلایی باشد.
وی افزود: احراز هویتی که در شورای نگهبان است در شورای شهر و توسط هیئت نظارت نیازی نیست چرا که اصل بر این است که همه احراز دارند مگر خلافش واقع شود. در انتخابات مجلس شورای اسلامی، نظارت شورای نگهبان بر عکس بوده و اصل بر این است که افراد صلاحیت ندارند چون کلمه احراز افراد را در شورای نگهبان به کار برده و شورای نگهبان مکلف  است که احراز کند، تفاوتشان هم همین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.