دکتر حسین آقاجانی،جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که اقدامات عام المنفعه تبلیغات خوبی برای  شرکت های خصوصی هستند، می گوید:در واقع این گونه اقدامات یک نوع تبلیغات غیر مستقیم اما اثر گذار برای  شرکت های تجاری و بنگاه های مالی است.

با سررسیدهای ۳۷ هزار تومانی به داد چه کسی باید رسید؟

قدس آنلاین - این بار یک بانک خصوصی نه با سررسید که با خرید و اهدای آمبولانس به مناطق محروم از برند خود تبلیغ کرده است.تبلیغی که برخلاف همیشه مثل توپ ترکید و همه صدایش را شنیدند.حالا می توانید ده ها خبر و مطلب از اهدای چندین دستگاه آمبولانس توسط این بانک به مناطق محروم را در اینترنت بیابید.این یعنی یک تبلیغات غیر مستقیم اما اثر بخش و مفید. یعنی این بنگاه مالی در کنار دستیابی به هدف اصلی اش از صرف هزینه برای تبلیغات بازاریابی که  همان ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل است به مسوولیت اجتماعی خود نیز عمل کرده است . 

هر ساله و با فرا رسیدن ایام نوروز بازار خرید و اهدای کالاهای تبلیغاتی  مثل تقویم،جاکلیدی،ساعت و خودکار از سوی سازمان ها و شرکت های خصوصی و حتی نیمه دولتی داغ  می شود.یکی از رایج ترین این هدایا سررسیدها هستند که با آرم و نشان برندها چاپ و بین مشتریان توزیع می شوند.سررسیدهایی که تحقیقات میدانی خبرنگار قدس از چاپخانه های  میدان بهارستان نشان می دهد هر جلد از آن ها - منوط به میزان کیفیت-   بین  ۲۵۰۰ تا ۳۷ هزار تومان هزینه به این گونه شرکت ها و موسسات تحمیل می کنند .

هزینه های سنگین چاپ و اهدای چنین سررسیدهایی که به زعم برخی از کارشناسان چندان مورد استفاده مخاطبان خاص آن شرکت ها قرار نمی گیرند و به ناچار به دست افرادی می رسند که خیلی به آن ها نیاز ندارند و به همین دلیل بخش قابل توجهی از این سر رسیدها  قبل از این که به صورت کامل استفاده شوند سر از سطل زباله در می آورند.

شاید بر همین اساس باشد که به دنبال مصوبه دولت نهم در آذر ماه سال ۹۴ مبنی بر ممنوعیت چاپ و خرید هر گونه سالنامه، کارت تبریک ،انتشار آگهی های تبریک توسط شرکت های دولتی از محل اعتبارات دولتی برخی از شرکت ها و موسسات خصوصی نیز به فکر روش های جایگزین برای تبلیغات در ایام نوروز  افتادند که اهدای کتاب ، کاشت نهال برای حفظ محیط زیست  از آن جمله است.

با این همه و با فرض پذیرش اثر بخشی روش  اهدای سررسید ها در تبلیغات ایام نوروز واقعیت اینست که شرکت ها و سازمان های خصوصی با تغییر رویکرد و هزینه کردن اعتبارات تبلیغاتی شان در امور عام المنفعه  به طور قطع نتیجه بهتری خواهند گرفت چرا که این گونه اقدامات رضایت عموم مردم را در پی دارد و در نتیجه بر محبوبیّت این شرکت ها می افزاید .

*این فرهنگ باید نهادینه شود

دکتر حسین آقاجانی،جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که اقدامات عام المنفعه تبلیغات خوبی برای  شرکت های خصوصی هستند، می افزاید:در واقع این گونه اقدامات یک نوع تبلیغات غیر مستقیم اما اثر گذار برای  شرکت های  تجاری و بنگاه های مالی است .

مثلاً اگر شرکتی احداث یک کتابخانه در دانشگاهی را به عهده بگیرد قطعاً این اقدام اذهان زیادی را متوجه خود می کند.ضمن این که در کنار مفید بودن برای جامعه یک تبلیغ ماندگار برای آن شرکت خواهد بود .

وی با اشاره به این که انجام امورخیریّه حتی اگر در راستای تبلیغات شرکت های خصوصی باشد ستودنی است،تصریح می کند:این قبیل اقدامات می تواند احساس رضایت مردم را از فعالیّت های این شرکت ها به دنبال داشته باشد و موجب افزایش نشاط اجتماعی و کاهش افسردگی در جامعه شود و همچنین موجبات همدلی و وحدت را در بین گروه های اجتماعی بوجود آورد و از همه مهمتر سطح اعتماد اجتماعی و همبستگی اجتماعی را در جامعه افزایش دهد .بنابر این باید هرچه بیشتر این فرهنگ در بین شرکت ها و موسسات اقتصادی و مالی نهادینه شود .

* فعالیت های خیریه منزلت اجتماعی سازمان ها را  ارتقا می دهد 

دکتر کاظم قجاوند؛عضو هیات علمی دانشگاه و مددکار اجتماعی نیز درباره ضرورت چنین اقداماتی و تاثیرات آن ها در جامعه به خبرنگار قدس می گوید : بدون تردید به لحاظ اخلاقی بنگاه های تجاری و سازمان های  اقتصادی در همه کشورها از جمله ایران ملزم هستند در قبال درآمد و انتفاع مالی مسوولیت های اجتماعی خودشان را با شکل ها و روش های مختلف به شهروندان و جامعه بویژه مردم محروم و نیازمند انجام دهند .

وی با اشاره به این که از جمله روش های موثری که سازمان هایی نظیر خودرو سازی ، کارخانجات لوازم خانگی و الکترونیکی ، بانک ها  و نظایر اینها می توانند در زمینه مسوولیت پذیری اجتماعی انجام می دهند افزایش سطح آرامش و رفاه اجتماعی برای گروه های محروم است،تصریح می کند:از دیدگاه جامعه شناسی مسوولیت پذیری اجتماعی این سازمان ها نشات گرفته از کارکرد مثبتی است که این گونه اقدامات در پی دارد.در واقع انجام چنین کارهایی علاوه بر این کاهش آسیب های اجتماعی موجب ارتقای منزلت اجتماعی سازمان ها و شرکت های می شود .

وی توسعه اقداماتی که نفع آن ها به عموم جامعه و بویژه به محرومان می رسد را در شرایط فعلی جامعه بسیار ضروری می خواند و می گوید:بدون تردید مدیران بنگاه های تجاری و اقتصادی به این موضوع واقف هستند که می بایستی وظایف و تعهّدات خودشان را به محیط زیست،آموزش همگانی ، مشارکت اجتماعی شهروندان ، سلامت اجتماعی انجام دهند .

.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.