فرهاد عظیما انیمیشن‌ساز مشهدی است که بیش از ۱۵ سال فعالیت در این حوزه را آغاز کرده و با انیمیشن‌های قدرتمندی که ساخته، توانسته است جای خالی انیمیشن را در سینمای ایران پر کند. آخرین ساخته او با نام «نبرد خلیج فارس ۲» به قسمتی از درگیری دریایی ناوگان سپاه با ناوگان ۵ نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس می‌پردازد.

این فیلم یک رزمایش فرهنگی در فضای مجازی است

قدس آنلاین - در این فیلم ایران با استفاده از جنگ نامتقارن دریایی ناوگان کلاسیک آمریکا را در خلیج فارس زمینگیر می‌کند و جنگ در نهایت با توسل و امدادهای غیبی به پیروزی ایران منجر می‌شود. گفت‌وگوی ما با این کارگردان را بخوانید.

بعد از «نبرد خلیج فارس ۱» و الان هم «نبرد خلیج فارس ۲»، آیا در تدارک نبرد «خلیج فارس ۳» هم هستید؟

بله. تولید انیمیشن «نبرد خلیج فارس۳» سه سالی هست که آغاز شده و این سری یک سریال ۳۰ قسمتی و حدود ۹۰۰ دقیقه انیمیشن است که البته در حال حاضر در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و به محض اینکه هزینه فیلم فراهم شود، شروع به ساخت خواهیم کرد.

هزینه این فیلم قرار است از کجا تأمین شود؟ قرار است از اسپانسر استفاده کنید؟

نه، ما در پی اسپانسر نیستیم. این سری هم به مانند ۲ سری قبل قرار است با کمک مردمی ساخته شود. سری سوم این انیمیشن خیلی پرهزینه است و برای شروع حداقل ۲ میلیارد تومن هزینه نیاز دارد. چون اگر ما نتوانیم انیمیشن‌هایی از این دست را برای بچه‌هایمان تولید کنیم، فرزندان ما مجبورند بنشینند و انیمیشن‌های هالیوودی را تماشا کنند. ولی ما می‌خواهیم در این آثار فضاهایی را ترسیم کنیم که اصالتاً مال مردم خودمان باشد.

نبرد «خلیج فارس ۳» با چه موضوعی ساخته می‌شود؟

موضوع نبرد «خلیج فارس ۳» درباره ایرانی است که فضا را در تسخیر خودش دارد. همه سعی من و همکارانم بر این است که با تولید این آثار قدرت و توانایی ایران را به جهانیان بشناسانیم.

این سری چه فرقی با ۲ اثری که پیش از این ساخته شده است، دارد؟

این اثر با کل کارهایی که من تاکنون ساخته‌ام، کاملاً متفاوت است. ژانر خاصی دارد و و در یک قالب جهانی ساخته می‌شود، داستان خیلی ویژه‌ای دارد و در بستری متناسب با آرمان‌های انقلاب اسلامی و در فضایی تخیلی ساخته می‌شود. همچنین مانند «خلیج فارس ۲» شخصیت‌ محوری دارد و کاراکترهای زیادی در آن حضور دارند. در کل یک اثر اکشن و درامی پر کار است. مخاطبان در هر قسمت شاهد یک ایده و روایت تازه هستند. از همه مهم‌تر اینکه در این سری از انیمیشن، خلیج فارس نام یک سفینه است که افراد درون آن ناجی جهان خواهند بود.

این انیمیشن برای تلویزیون ساخته می‌شود یا برای توزیع در شبکه خانگی؟

برای فضای مجازی. همه هدف ما این است که هر ۲ هفته یک‌بار، یک قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از این سریال را در در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

اگر اجازه بدهید برویم سراغ «نبرد خلیج فارس ۲» که هم‌اکنون بر پرده سینماهاست. چه شد که به سراغ چنین موضوعی رفتید و فردی مانند سردار سلیمانی به عنوان شخصیت محوری این انیمیشن انتخاب شد؟

من می‌خواستم در این انیمیشن، استعاره‌ای از یک شخصیت قدرتمند کاریزماتیک داشته باشم تا اینکه بتوانم یک فضای خاصی را به نمایش بگذارم. سردار سلیمانی در این کار برای دشمن نماد اقتدار، عظمت و وحشت است و نماد امید برای دوستان و دوستداران ایران. من در این کار از شباهت چهره ایشان به عنوان کسی که در جنگ سخت در خط مقدم دشمن حضور دارد، در جبهه جنگ نرم استفاده کرده‌ام.

انیمیشن‌های خلیج فارس ۱ و ۲ چه تفاوت‌هایی با هم دارند و شباهت این ۲ با انیمیشن «راشل کوری» چیست؟

«خلیج فارس ۱» به گذشته نگاه دارد و به بخش‌هایی از ناگفته‌های جنگ خلیج فارس می‌پردازد. ولی سری  دوم این انیمیشن با نگاهی رو به آینده و درباره جنگ احتمالی ساخته شده است. البته این بدان معنا نیست که سایه جنگ روی کشور ما افتاده است. نه؛ اما این فیلم هشداری است برای کشورهایی که اگر زمانی  فکر اشتباهی را در خصوص ایران در سر دارند، مطمئناً به عاقبتی که در این فیلم می‌بینند، دچار خواهند شد.

چگونه به نام خلیج فارس برای این کار رسیدید؟

با گذر زمان به جود آمد. وجود مسایل فراوان باعث شد که این نام را برای فیلم انتخاب کنیم. به علت اهمیت نام این منطقه و اینکه مقام معظم رهبری فرمودند خلیج فارس یک مسأله ملی است و برای ما جنبه اعتقادی دارد، نام این انیمیشن را نبرد خلیج فارس گذاشتیم. در واقع، از ابتدا یک نگاه استراتژیک پشت ساخت این کار بود.

خیلی از صحنه‌های فیلم شما دارای پیام‌هایی قابل تأملی است. آیا اینها بر اساس مستندات و تسلیحات جنگی است که وجود دارد؟

جالب است بدانید که مثلاً وقتی ما شهر موشکی سپاه را در این کار ساختیم، بعد از یک سال از این شهر رونمایی شد یا ربات‌های تک‌تیراندازی که دست نیروهای نظامی این فیلم است، بعد از مدتی ساخته و رونمایی شد. در حقیقت ما با توجه به توان نظامی ایران در این کار یک سری تحلیل‌های نظامی داشتیم و بر اساس آن عمل کردیم. البته این توانایی‌ها خیلی بیشتر از آن است که شما در این فیلم می‌بینید. ما فقط سعی کردیم به شکلی عمل کنیم که بشود در قالب انیمیشن به آن پرداخت.

در جایی از صحبت‌هایتان گفتید که این فیلم با کمک‌های مردمی ساخته شده است. از استقبال مخاطبان راضی هستید؟

بله، خیلی. این فیلم الان فقط در مشهد اکران شده است. من در جریانم که کسانی در شهرهای دیگر هستند که بلیت‌های این فیلم را به‌صورت اینترنتی می‎خرند و در اختیار اقوام و دوستانشان قرار می‌دهند و از آنها می‌خواهند که به دیدن این فیلم در مشهد بروند. حتی چند روز پیش خانمی با من تماس گرفت و گفت که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومن به حساب من ریخته است و خواست که بلیت‌های فیلم را در اختیار مردم قرار بدهیم تا بروند این فیلم را ببیند. با اینکه این فیلم خیلی مظلومانه ساخته شد ولی خدا را شاکرم که استقبال مردم از آن تا به امروز خیلی خوب بوده است.

چرا این فیلم اکران سراسری ندارد؟

طبق هماهنگی با تهران قرار بر این شده که اگر فیلم فروش خوبی در مشهد داشته باشد، در بقیه شهرها هم اکران گردد.

از بازتاب‌های ساخت این انیمیشن در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های بیگانه بگویید.

خدا را شکر که این انیمیشن بازخورد خیلی خوبی داشته است و اکثر این رسانه ها خبر پیام مقتدر این انیمیشن را مخابره کردند و این همان چیزی بود که از ابتدا مد نظر ما بود. در واقع این بازخوردها یک رزمایش فرهنگی در فضای مجازی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد. 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.