بجنورد- استان خراسان شمالی با وجود پتانسیل های فراوان دربخش کشاورزی، صنعتی و گردشگری است که سهم مردم استان از اشتغال ناچیز بوده ازاین رو مردم استان برای رفع گذران زندگی و کسب درآمد ناچارند با وام یک خودرو تهیه و با کسب مجوز از سازمان تاکسیرانی و گاهی اوقات بدون مجوز فعالیت کنند.

بی سامانی در طرح ساماندهی تاکسی های بجنورد

قدس آنلاین- زهره محمدی: تعدد مسافربر ها و حتی تاکسی ها مشکلاتی از قبیل کاهش ضریب امنیت، ترافیک و بی توجهی مسئولین به امر اشتغال و نازیبایی چهره شهر را به دنبال داشته است.

یکی از شهروندان بجنوردی می گوید: فقط کافی است چند دقیقه کنار خیابان منتظر تاکسی باشیم تا چشم کار می کند تاکسی تلفنی میبینیم که مدام برای مسافربوق می زنند.

علی جعفری اظهار می کند: علاوه بر مشکل آلودگی صوتی این تاکسی ها درسطح شهر، ترافیک هم بیشتر می شود.

یکی دیگر ازشهروندان می افزاید: متاسفانه مردم این استان به دلیل نبود شغل به سمت این شغل روی آورده اند که مسئولین هرچه زودتر باید دراین زمینه چاره ای بیندیشند.

ساجدی خاطرنشان می کند: علاوه بر تاکسی تلفنی های عمومی مسافربرهای شخصی نیز در سطح شهر که بدون مجوز کار می کنند مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده اند.

وی تصریح می کند: مردم استان به دلیل بیکاری فقط به دنبال مجوز گرفتن از سازمان تاکسیرانی هستند که این موضوع باید مسئولین را به فکروا دارد تا چاره ای برای ایجاد اشتغال بیندیشند.

یکی از رانندگان تاکسی تلفنی عمومی نیز می گوید: یکی از دلایل افزایش تاکسی تلفنی ها درسطح شهر مهاجرت روستاییان است که به ناچار بعد از مهاجرت به شهر مجبورند برای گذران زندگی خود به این شغل روی بیاورند.

نیستانی می افزاید: وقتی به تاکسیرانی مراجعه می کنند و به آنها مجوز داده نمی شود به صورت غیرقانونی مسافرکشی می کنند.

وی خاطرنشان می کند: مسافربرهای شخصی بیشتر درمناطق حاشیه شهر مشاهده می شود زیرا توجه ای به اشتغال این مناطق نمی شود.

جلوگیری از مسافربرهای شخصی

وی یادآور می شود: هرچه زودتر باید سازمان تاکسیرانی نسبت به ساماندهی تاکسی تلفنی ها و نظارت بیشتر به جلوگیری از مسافربرهای شخصی اقدام کند تا مشکلات بیشتری ایجاد نشود.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بجنورد دراین رابطه می گوید : اولین برنامه درسازمان تاکسیرانی برخورد با مسافربرهای شخصی است که درحال حاضر با شناسایی آنها نسبت به جریمه راهنمایی و رانندگی اقدام می شود که متاسفانه این روش بازدارنده نیست.

حمیدرضا شافعی اظهار می دارد: سازمان تاکسیرانی به تنهایی نمی تواند از جولان مسافربرهای شخصی درسطح شهر جلوگیری کند بلکه نیاز به همکاری سایر دستگاههای زیربط دارد.

وی خاطرنشان می کند: یکی ازدلایل فعالیت مسافربرهای شخصی در سطح شهر مشکلات اقتصادی و عدم اشتغال در استان است که مردم ناچارند به صورت غیرقانونی به جابه جایی مسافر اقدام کنند.

وی تصریح می کند: ولی سازمان تاکسیرانی با مسافربرهای شخصی به طور جدی برخورد می کند زیرا نظم شهر را به هم می زنند .

فعال کردن دفاتر در سطح شهر

وی با بیان اینکه تعداد تاکسی تلفنی ها درسطح شهر نیز بیش ازظرفیت است، می افزاید: این موضوع به دلیل عدم فعالیت دفاترآژانس های تلفنی است نه به دلیل مجوز دادن بیش از نیاز به متقاضیان، درهمین راستا به دنبال فعال کردن تمام دفاتر درسطح شهرهستیم.

وی خاطرنشان می کند: سوق دادن تاکسی تلفنی ها ازسطح شهر به دفاتر موجب کاهش ترافیک درسطح شهر و ساماندهی تاکسی تلفنی ها می شود.

شافعی با بیان اینکه تاکسی تلفنی ها درسطح شهر کار تاکسی های عمومی زرد را انجام می دهند، تصریح می کند: تاکسی های عمومی زرد در ایستگاهها توقف می کنند و تاکسی تلفنی ها درسطح شهر به صورت گردشی کار می کنند درصورتی که برعکس این موضوع باید باشد.

وی می افزاید: یکی از دلایلی که تاکسی تلفنی ها وظیفه تاکسی زردها را انجام می دهند اختلاف قیمت ناچیز بین این سرویس ها است.

وی با اشاره به اینکه درطرح جامع ترافیک این مشکل مطالعه شده تامکان هایی که تقاضای بیشتری دارد شناسایی و خطوط درآنجا مشخص شود، یادآور می شود: اگر این طرح اجرا شود تا حدودی این معضل مرتفع می شود.

راه اندازی تاکسی بیسیم زرد

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی بجنورد به راه اندازی تاکسی بیسیم چهاررقمی از تاکسی های عمومی زرد ازسال آینده در استان اشاره و خاطرنشان می کند: به دلیل خلا در برخی از نقاط حاشیه شهر و مکان هایی که سرویس دهی کمتر است تجمع مسافربرهای شخصی و یا تاکسی تلفنی ها بیشتر است که ازسال آینده با تاکسی های بیسیم زرد این موضوع را ساماندهی می کنیم.

۲۸۷۷ تاکسی در بجنورد

شافعی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی بیش از ظرفیت شهر به متقاضیان مجوز نمی دهد، می گوید: درحال حاضر ۲ هزارو ۲۵۰ تاکسی تلفنی و ۶۲۷ تاکسی زرد عمومی درسطح شهر فعالیت می کنند که ۳۰۰ نفر نیز درنوبت دریافت مجوز هستند.

وی ادامه می دهد: هیچ گونه مجوز جدید به متقاضیان داده نمی شود مگر اینکه مجوز راننده ای باطل و یا خود راننده انصراف دهد تا جایگزین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.