مرحوم آیــت الله واعظ طبســی از مبارزین قبــل از انقلاب و همچنیــن از نیروهای مورد اعتماد حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری بود؛ او خدمات ارزنده ای در انقلاب اسلامی انجام داده است.

مبارز راه انقلاب/درغائله منتظری شفاف و قاطع عمل کرد

قدس آنلاین - روحانیت به عنوان یک بازوی حضرت امام (ره)  شناخته می شدند؛ از این رو روحانیون در مقطع نهضت، شکنجه و حتی شهید شدند. در این راستا می توان نکاتی پیرامون مبارزات و خدمات مرحوم آیت الله واعظ طبســی در زمان نهضت و پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد.

۱ -زمــان قبــل از انقلاب: امام (ره)  در شــرایطی قرار گرفتند که نمی توانســتند خطرهای آن زمان را نادیده بگیرند و برای جلوگیری از آن خطرها زمان را به عقب بیندازند. شاه پی درپی اقدامات ضداسلامی داشت؛ در یک مرحله زندانی کردن آزاده ها اعم از روحانیون و غیر روحانیون و حتی علما بود. شاه با کینه ای که داشت آنها را زندانی کرد و برخی را نیز مانند شهید سعیدی زیر شــکنجه شــهید کردند. مرحوم آیت الله واعظ طبسی هم ازجمله روحانیونی بود که در راه مبارزه راهی زندان شد. حتی به یاد دارم مرحوم آیت الله واعظ طبسی به عنوان یکی از روحانیون مبارز در مشهد در تجمعاتی که ما در تهران هم برگزار می کردیم شرکت می کرد.

۲ -زمان بعد از انقلاب: دومین مقطع که به مرحوم آیت الله واعظ طبسی اختصاص پیدا می کند دوران بعد از انقلاب اسلامی است. ایشــان دورۀ بعد از انقلاب همچون قبل از آن در کنار حضرت امام (ره)  بودند و پس از ارتحال ایشــان باز در کنار مقام معظم رهبری قرار گرفتند. بنده به یاد دارم هنگامی که حزب جمهوری اسلامی تأسیس شد ما هر دو در شورای مرکزی آن بودیم و پس از تعطیلی حزب در مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگان حضور داشتیم و در آنجا نیز باز از مرحوم آیت الله واعظ طبسی اســتفاده می کردیم. ویژگی دیگر مرحوم آیت الله واعظ طبسی "ولایت پذیری" ایشــان بود. آیت الله واعظ طبسی چه در زمان حضــرت امام خمینی (ره)  و چــه در زمان مقام معظم رهبری ولایت پذیری خود را به خوبی نشــان دادند و همواره از نظرات ولی فقیه تبعیت می کردند. مرحوم آیت الله حاج شــیخ عباس واعظ طبسی (ره)  پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حکم حضرت امام (ره)  به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شدند و در این جایگاه خدمات ارزنده ای انجام دادند که در این راســتا می توان به توسعۀ حرم مطهر اشاره کرد. با نگاهی به فعالیت های آستان می توان متوجه شد ایشان به چه اندازه کارکردند؛ ازاین رو مدیریت شایستۀ ایشان در آستان حضرت ثامن الحجج، خدمت به زائران حرم مطهر و ارادت خالصانه به مقام ولایت را می توان از ویژگی های بارز آیت الله واعظ طبسی دانست.

۳ -مواضع مرحوم آیت الله واعظ طبســی در برهه های حساس انقلاب: از ابتدای انقلاب اسلامی مرحوم آیت الله واعظ طبسی در برهه های حساس اعلام موضع می کرد؛ نمونۀ آن غائلۀ منتظری و فتنۀ سال ۸۸ بود. در جریان فتنۀ سال ۸۸، فتنه گران به نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب ظلم کردند؛ اما در هر دو برهه چه غائلۀ منتظری و چه فتنۀ ۸۸، مرحوم آیت الله واعظ طبسی بصیرت خود را به خوبی نشان داد و در مقابل این حوادث شفاف و قاطع ورود پیدا کرد. بار دیگر باید درگذشت این عالم روحانی و مبارز را تسلیت گفت.

* این مطلب در ویژه نامه «یار صادق انقلاب» به چاپ رسیده که به مناسبت نخستین سالگرد ارتحال آیت الله واعظ طبسی توسط روزنامه قدس منتشر شده است.

*جهت دریافت ویژه نامه اینجا کلیک کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.