کاشان- رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: محشتم کاشانی با ترکیب بند بی نظیر خود پیام مظلومیت شهیدان کربلا را به دورترین نقاط جهان رسانده است.

محتشم کاشانی پیام مظلومیت شهیدان کربلا را به دورترین نقاط جهان رسانده است

به گزارش قدس آنلاین، علی اکبر ولایتی روز شنبه در پیامی به کنگره بین المللی محتشم کاشانی اظهارکرد: درخشش فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، معلول عواملی بوده است که بدون توجه به آنها نمی توان به عمق ارزش ها و بازتاب های بی نظیر پی برد.

رئیس کمیته فرهنگ و تمدن شورای عالی انقلاب فرهنگی دراین پیام تصریح کرد: ظهور دانشوران، حکیمان و عالمان بزرگ در طول سده های متوالی، در سایه مکتب رهایی بخش و آسمانی اسلام و به ویژه آیین تشیع، ‌ از جمله این عوامل به حساب می آیند؛ در این میان پیشگامی و پیشروی برخی از منطقه ها و شهرها برجسته تر و درخشان تر است.

وی افزود: شهر باستانی کاشان، با پیشینه فرهنگی و تمدنی چند هزارساله، جایگاه ویژه در این جریان دارد؛ کاشان از نخستین شهرهایی است که پایه گذاری تمدن بشری را به گواه آثار کشف شده در تپه های سیلک با خود به همراه دارد.

ولایتی تاکید کرد: پس از ظهور اسلام هم از نخستین شهرهایی بود که مردمانش، به مکتب و آئین رهایی بخش تشیع و راه و مرام امامان بزرگوار اطهار روی آورده اند و هجرت حضرت سلطان علی ابن باقر(ع) فرزند بزرگوار امام پنجم شیعیان، به عنوان سفیر ولایت به این منطقه وشهادت شجاعانه او، گواه این پدیده است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در پیام خود افزود: این ویژگی های بارز و ظهور دانشمندانی مانند غیاث الدین جمشید کاشانی و عالمان و فقیهانی نامدار همچون ملامحسن فیض کاشانی، ملافتح الله کاشانی، ملااحمد نراقی، ملامهدی نراقی و دیگران به ویژه در عصر صفویان، جایگاهی ویژه و والا برای این شهر آیینی و مذهبی رقم زده است که نقش کاشان را در پیشبرد و شکوفایی تمدن اسلامی و آیین تشیع نشان می دهد.

وی تاکید کرد: بدون شک محتشم کاشانی شاعر پارسی گوی سده دهم هجری نیز از زمره این نامداران است که با تکیه بر آیین پیشرو تشیع و توجه ویژه به شهادت سید و سالار شهیدان کربلا، ‌ جایگاهی والا و بی نظیر در میان شاعران مرثیه سرا یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام آورده است: محتشم با سرودن آن ترکیب بند الهام شده، بی نظیر و الهام بخش، پیام آسمانی و الهی تشیع و مظلومیت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین و سایر شهدای کربلا را به زیباترین و سوزناک ترین بیان شاعرانه به گونه ای ترسیم و تصویر کرده است که اسلاف و اخلاف او نتوانسته اند به این جایگاه رفیع نزدیک شوند و بدین شیوه، پیام مظلومیت شهیدان کربلا را به بهترین وجه، به دورترین نقاط جهان رسانده است.

ولایتی افزود: بدین لحاظ بجا و شایسته بوده است که در این روزگار، مراسمی جهانی برای بزرگداشت این شاعر بی نظیر و مرثیه سرای بزرگ برگزار شود و اکنون که با بذل مساعی فاضلان و محققان کاشانی و توجه ویژه امام جمعه شهرستان، حضرت آیت الله نمازی، ‌کنگره جهانی محتشم کاشانی با ریاست دکتر میرزاده، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است؛ صمیمانه دست بزرگواران ستاد برگزاری مراسم را می فشارم و برای آنان از درگاه الهی و ارواح مقدسه شهدای کربلا به ویژه امام حسین(ع) آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.