رئیس کمیته فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: محتشم کاشانی با تکیه بر آیین پیشرو تشیع و توجه ویژه به شهادت سالار شهیدان کربلا،‌ جایگاهی والا و بی نظیر درمیان شاعران مرثیه سرا دارد.

محتشم کاشانی جایگاهی والا در میان شاعران مرثیه سرا دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  مهر، علی اکبر ولایتی درپیامی به کنگره بین اللملی محتشم کاشانی اظهار داشت: درخشش فرهنگ و تمدن اسلامی در ایران، معلول عواملی بوده است که بدون توجه به آنها نمی توان به عمق ارزش ها و بازتاب های بی نظیر پی برد.

وی افزود: ظهور دانشوران، حکیمان و عالمان بزرگ در طول سده های متوالی، در سایه مکتب رهایی بخش و آسمانی اسلام و به ویژه آیین تشیع،‌ از جمله این عوامل به حساب می آید و در این میان پیشگامی و پیشروی برخی از منطقه ها و شهرها برجسته‌تر و درخشان‌تر است.

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در بخش دیگری از این پیام با بیان اینکه شهر باستانی کاشان، با پیشینه فرهنگی و تمدنی چند هزارساله، جایگاه ویژه در این جریان دارد، آورده است:  کاشان از نخستین شهرهایی است که پایه گذاری تمدن بشری را به گواه آثار کشف شده در تپه های سیلک با خود به همراه دارد و پس از ظهور اسلام  نیز  از نخستین شهرهایی بود که مردمانش، به مکتب و آیین رهایی بخش تشیع و راه و مرام امامان بزرگوار اطهار روی آورده اند.

وی در این پیام تاکید کرد: هجرت حضرت سلطان علی ابن باقر (ع) فرزند بزرگوار امام پنجم شیعیان، به عنوان سفیر ولایت به این منطقه وشهادت شجاعانه وی، گواه این پدیده است.

ولایتی در ادامه این پیام تصریح کرد: این ویژگی های بارز و ظهور دانشمندانی مانند غیاث الدین جمشید کاشانی و عالمان و فقیهانی نامدار همچون ملامحسن فیض کاشانی، ملافتح الله کاشانی، ملااحمد نراقی، ملامهدی نراقی و دیگران به ویژه در عصر صفویان، جایگاهی ویژه و والا برای این شهر آیینی و مذهبی رقم زده است که نقش کاشان را در پیشبرد و شکوفایی تمدن اسلامی و آیین تشیع نشان می دهد.

وی اضافه کرد: بدون شک محتشم کاشانی شاعر پارسی گوی سده دهم هجری نیز از زمره این نامداران است که با تکیه بر آیین پیشرو تشیع و توجه ویژه به شهادت سید و سالار شهیدان کربلا،‌ جایگاهی والا و بی نظیر در میان شاعران مرثیه سرا یافته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه محتشم با سرودن آن ترکیب بند الهام شده، بی نظیر و الهام بخش، پیام آسمانی و الهی تشیع و مظلومیت سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین و سایر شهدای کربلا را به زیباترین و سوزناک ترین بیان شاعرانه به گونه ای ترسیم و تصویر کرده است، گفت: اسلاف و اخلاف محتشم نتوانسته اند به این جایگاه رفیع نزدیک شوند و بدین شیوه، پیام مظلومیت شهیدان کربلا را به بهترین وجه، به دورترین نقاط جهان رسانده است.

وی در بخش دیگری از این پیام آورده است: بدین لحاظ بجا و شایسته بوده است که در این روزگار، مراسمی جهانی برای بزرگداشت این شاعر بی نظیر و مرثیه سرای بزرگ برگزار شود و اکنون که با بذل مساعی فاضلان و محققان کاشانی و توجه ویژه امام جمعه شهرستان، حضرت آیت الله نمازی، ‌کنگره جهانی محتشم کاشانی با ریاست دکتر میرزاده، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزاری است ؛ صمیمانه دست بزرگواران ستاد برگزاری مراسم را می فشارم و برای آنان از درگاه الهی و ارواح مقدسه شهدای کربلا به ویژه امام حسین (ع) آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

گفتنی است محتشم کاشانی سراینده ترکیب‌بند معروف «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» که به عنوان معروف‌ترین مرثیه برای کشتگان واقعه کربلا در ادبیات فارسی شناخته می‌شود و در  قرن دهم هجری در کاشان زندگی می‌کرد.

کنگره بین المللی این شاعر مشهور ایرانی با همکاری برخی از اعضای نهادهای علمی کشور، از جمله فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان، دانشگاه مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه سمنان، دانشگاه کاشان و دانشگاه همدان شکل گرفته است.

 در حاشیه برگزاری تین کنگره همچنین نمایشگاه «عکس هایی از جنس محتشم» و  نمایشگاه آثار خوشنویسان منطقه فرهنگی کاشان برپا شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.